Nekromanti Satt Riotminds på kammaren?

Möller

Hubert Hortlax
Jag drog ut några rollspelsböcker ur hyllan. Jag räknade sedan för varje produkt antalet personer som varit inblandade i produktionen.

Som ni ser är urvalet spel ganska begränsat. Jag tog flertalet Riotminds-böcker, just för att se hur de stod sig mot andra svenska rollspel. Dessa har jag dock inte så många av, och jag ville inte heller fylla listan med indiespel.

Engelska spel struntade jag i av en enkel anledning. Jag öppnade WoDs grundbok och insåg att jag aldrig skulle ha en chans att räkna alla namn ...

Nå, jag hoppas ni finner statestiken någotsånär intressant. Ni får också gärna bidra med fler produkter.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>SPEL PRODUKT ÅR INBLANDADE
Null State Null State 2011 34
Bortom Bortom: Lögnens slöja 2007 33
Bortom Bortom: Visioner & Fantasier 2010 25
Drakar och Demoner: Trudvang Trudvangs Hjältar 2006 18
Drakar och Demoner: Trudvang (Grundböckerna samlat) 2006 18
Coriolis Coriolis Regelbok 2008 17
Drakar och Demoner: Trudvang Trugvands Stigar 2006 17
Drakar och Demoner 6 Jorges Bestiarium 2001 16
Götterdämmerung Lex Libris 2005 16
Götterdämmerung (Grundböckerna samlat) 2005 16
Operation: Fallen Reich Operation: Fallen Reich 2009 16
Drakar och Demoner 6 (reviderad) Drakar och Demoner: Rollspelet 2003 14
Götterdämmerung Codex Persona 2005 14
Drakar och Demoner: Trudvang Galtevår 2006 12
Saga Saga 2006 9
</pre></div></div>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här var en rolig lek. Jag har inte räknat allmänna "tack till", jag vet inte hur du gjort.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Classified Information Classified Information 2010 9 (+"rollspel.nu")
Oktoberlandet Oktoberlandet 2006 11
Teknochock Teknochock 2011 12(?)
Kontinuum Kontinuum 2011 9
Skymningshem: Andra Imperiet Skymningshem: Andra Imperiet ???? 4
Kult Grundregler, andra utgåvan 1994 27
Neotech Grundregler, första utgåvan 1993 23
Mutant Chronicles Grundregler, första utgåvan 1993 25
Evolutionens Barn Evolutionens Barn 2009 32
</pre></div></div>

EDIT: Jag ser gärna kompletteringar, korrigeringar etc till ovanstående. Jag kom just hem efter två timmars pendling.

Hittade inget år i mitt ex av Skymningshem.

EDIT: Kompletterade med Evolutionens Barn och Tack Till-personer.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Det här var en rolig lek. Jag har inte räknat allmänna "tack till", jag vet inte hur du gjort
Jag har räknat allt (fast varit noga med att inte räkna dubbletter). Tack till kan ju betyda vad som helst. Jag har också inkluderat illustratörer, vilket biffar upp Riotminds siffor endel jämfört med många andra spel.

krank

Jag vill förresten gärna säga att jag inte tycker att det här bevisar något. Telash har till exempel fått massor av respons från folk på forumet som inte nämnts i boken - inget fel med det såklart, man minns inte alla som hjälpt en.

Och detsamma är säkert sant för Riot. Jag tror att de fått mer hjälp än man egentligen kan utläsa av de här listorna.

De är INTRESSANTA, det är de. Men man kan givetvis inte bedöma spelens kvalitet utifrån det här.

...sa han storsint, efter att han konstaterat sig ligga i toppen

krank

Möller said:
Tack till kan ju betyda vad som helst. Jag har också inkluderat illustratörer, vilket biffar upp Riotminds siffor endel jämfört med många andra spel.
Jag dubbelkollar min lista straxt, lägger till tack Till och kollar närmare på dubletterna.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Jag vill förresten gärna säga att jag inte tycker att det här bevisar något.
Nä, det håller jag med om. Som du säger är antalet inte exakta, O:FR nämner vagt att de haft många speltestare.

Ett spel kan inte bedömas på hur många som var inblandade i produktionen. Jag tyckte ändå att det var intressant att t.ex. Coriolis har ungefär samma antal inblandade som Riotminds böcker.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Wie! Jag ligger i toppen, bara snäppet efter krank. Äntligen betalar sig min vilja att kredda allt och alla. Victory! :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har du någon form av hypotes som säger vad antalet inblandade personer i produktionen säger om produkten ifråga? Min gissning är tyvärr att den inte säger någonting. Jag tror att ett spel som skrivits av en ensam person som läst och testat mängder av olika spel kan kännas mindre inavlat än ett spel som skrivits av 100 personer som bara har läst DoD-91.

/tobias

Möller

Hubert Hortlax
Draugen said:
Av ren och skär nyfikehet. Vad är meningen med statistken?
Ingen aning. Hitt på nått!

Jag kände bara att det kunde vara intressant att veta. Det var det för mig iallafall.

Möller

Hubert Hortlax
Gurgeh said:
Har du någon form av hypotes som säger vad antalet inblandade personer i produktionen säger om produkten ifråga?
Nä. Inte längre iallafall, för jag ser inget samband mellan antalet inblandade och min åsikt om spelet/produkten i fråga.

Men, med statistiken publicerad får folk bilda sin egen uppfattning.

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Draugen said:
Av ren och skär nyfikehet. Vad är meningen med statistken?
Ingen aning. Hitt på nått!

Jag kände bara att det kunde vara intressant att veta. Det var det för mig iallafall.
För att utse vinnaren i den här tävlingen så tar vi och betygsätter alla spel som är med. sen så delar vi betyget på antalet spelare och får då fram vem som har varit best på att hitta kompetenta personer.

solvebring

Superhero
Gurgeh said:
Har du någon form av hypotes som säger vad antalet inblandade personer i produktionen säger om produkten ifråga? Min gissning är tyvärr att den inte säger någonting. Jag tror att ett spel som skrivits av en ensam person som läst och testat mängder av olika spel kan kännas mindre inavlat än ett spel som skrivits av 100 personer som bara har läst DoD-91.
+1
Frågan är också hur mycket man lyssnat på de olika inblandade. Vissa kanske har tagit sina speltestare på stort allvar medan andra praktiskt taget har struntat fullständigt i dem.

Ymir

Liten kantbaron
Jag kollade på Eon III, med misstanken att det skulle toppa statistiken. Och med reservation för smärre missar pga samma person i multipla roller (jag räknade noggrant men kan ha fått med någon dublett):

Eon III - Spelledarens bok - 54 pers.

tull

Hero
Får ett intryck av att desto färre inblandade desto bättre produkt. Saga är ju Sveriges bästa rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror ju egentligen att ett rollspel blir bättre om färre personer är inblandade i produktionen. I de flesta av de listade fallen har ändå antalet författare varit få, men eventuellt har det varit många speltestare och andra personer inblandade som inte haft så stor påverkan av den slutliga texten i produkten.

När det gäller en vanlig skönlitterär bok ser man det ju som självklart att det bara är en person som har skrivit den (eventuellt med lite input från vänner och bekanta och mycket input från en redaktör). Skillnaden mellan rollspel och böcker är att det är mer eller mindre självklart att den skönlitterära författaren har läst hundratals böcker och därmed skaffat sig så stor erfarenhet att han eller hon kan sålla bland sina influenser och hitta en egen röst. Många rollspelsförfattare saknar den erfarenheten. Resultatet blir därför detsamma som en skönlitterär bok skriven av en författare som under hela sitt liv läst Sagan om Ringen och Sagan om Belgarion och inget mer. Ni kan ju gissa hur den boken skulle se ut.

/tobias

krank

Gurgeh said:
Jag tror ju egentligen att ett rollspel blir bättre om färre personer är inblandade i produktionen. I de flesta av de listade fallen har ändå antalet författare varit få, men eventuellt har det varit många speltestare och andra personer inblandade som inte haft så stor påverkan av den slutliga texten i produkten.
Jag tror som bekant inte alls det. Ju fler kockar desto bättre soppa. Sedan krävs det såklart en balans; nånstans måste även open source-projekt ha nån som leker grindvakt och bestämmer vilka features som ska finnas med och kan peka ut ungefärlig riktning.

Det är nog lite så jag tänker på rollspel. Mer som mjukvaruutveckling än som bokförfattande.

Sedan räknar nog jag med korrläsare etc som "inblandade i produktionen". Mina första texter till både EB och NS höll rätt låg kvalitet; jag ger gärna massor av creds till de som kom med förslag och idéer. Jag använde mig inte av alla idéer, men texterna blev otvivelaktigt bättre av att jag samarbetade med många.

Gurgeh said:
Resultatet blir därför detsamma som en skönlitterär bok skriven av en författare som under hela sitt liv läst Sagan om Ringen och Sagan om Belgarion och inget mer. Ni kan ju gissa hur den boken skulle se ut.
Som ganska många fantasyböcker? =)

Nåja, mer allvarligt: Jag är övertygad om att fler ögon på texten minskar risken för det här. Man är lätt hemmablind, och TROR att man inte är den där killen som bara läst Belgarion och Sagan om Ringen. Men det är man nog, på många sätt. Och då är många ögon, med idéer och kommentarer, ett bra sätt att få se texten utifrån, se fallgroparna och se vilka misstag man är på väg att göra.

Och om nån påpekar nåt man själv inte tycker är ett misstag - ja, då motiverar man varför man inte tycker det och fortsätter jobba.

Jag vet att Orson Scott Card, vars böcker jag läser just nu, påpekat i förord etc till flera av sina böcker hur mycket hjälp han haft av ett onlinecommunity som läst hans grejer och kommit med idéer. Och jag är övertygad om att varken Alvin Maker-serien eller Ender-diton varit lika bra utan stötande och blötande...

Krille

Super Moderator
Gurgeh said:
Skillnaden mellan rollspel och böcker är att det är mer eller mindre självklart att den skönlitterära författaren har läst hundratals böcker och därmed skaffat sig så stor erfarenhet att han eller hon kan sålla bland sina influenser och hitta en egen röst. Många rollspelsförfattare saknar den erfarenheten. Resultatet blir därför detsamma som en skönlitterär bok skriven av en författare som under hela sitt liv läst Sagan om Ringen och Sagan om Belgarion och inget mer. Ni kan ju gissa hur den boken skulle se ut.
Skillnaden är inte så stor man kan tro.

För det första finns det fortfarande Stephenie Meyers där ute på skönlitteratursidan. En del av dem gör till och med en Twilight eller Eragon och ger ut en skräpbok som blir populär - av nån jävla anledning (fråga mig inte vilken).

För det andra så har de flesta rollspelsskapare som faktiskt ger ut något läst snudd på hundratals rollspel. De kanske inte läst miljoner böcker, men det är inte så viktigt eftersom det inte är skönlitteratur de skriver.

För det tredje finns ett gammalt författarordspråk som i högsta grad gäller även för rollspel:

"I varje författare finns ungefär en miljon ord skräp som måste skrivas ut innan han kan skriva något bra."

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Krille said:
För det tredje finns ett gammalt författarordspråk som i högsta grad gäller även för rollspel:

"I varje författare finns ungefär en miljon ord skräp som måste skrivas ut innan han kan skriva något bra."
I can vouch for that. Lyckligtvis hade jag skrivit en massa crap innan jag började hos Ä-spel. :gremcool: