Nekromanti Sauron på scen?

Storuggla

Champion
Sauruman drar en stepp?

Puttin' on the Isengard? Jag vet inte jag, men nu kan de ju verkligen inte klipp abort Tom Bombadill, då blir det väl uppror. Men kul kommer det nog att bli. men varför läser du Hindustan Times?

Storuggla, Balrog-schottis

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Hindustan Times

Men varför läser du Hindustan Times?
Meri patni Hindustan-se hãi. Eller för att skriva svenska: min hustru är från Indien. Det gäller att hålla sig lite a jour med läget därborta.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm...

Ehh, vet inte vad jag vad jag ska säga.. Ett ord som dyker upp är nytänkande, eller nått sånt.. Att inte nån tänkte på det förut.
Det här kan sluta i princip hursomhellst tror jag..

Morgoth

Swashbuckler
Indiska fruar [oseriöst]

Men... herre... ni har ju båda indiska fruar!

Är det så att indiska kvinnor generellt diggar svenska rollspelare, eller var ni på någon sorts gemensam resa där nere och träffade varsinn snygg indiska? Har det något att göra med att ni båda är rävspelare?

Och... uh... Bollywood rockar! (för att återknyta till... forumet, iallafall) Indiskor är jättesöta också, så man kanske skulle planera en resa inför framtiden.

Mogz - ser potential för ett riktigt kap.

and saved by chrull!

Mekanurg

Re: Indiska fruar

Ja, ditt inlägg var onekligen oseriöst. Ordet "lättköpt" är inte lustigt i det här sammanhanget.

Är det så att indiska kvinnor generellt diggar svenska rollspelare,
Nej, men de gillar chevalereska och jämställda karlar. :gremcool:

Jag träffade min fru på ett svenskt universitet för länge sedan. Många år därefter följde Åke (vi var kompisar sedan Lancelot-tiden kring 1990 ) med oss två på en resa till Indien och träffade där en av hustruns kusiner. Konstigare än så är det inte.

Troberg

Sinister eater

Jag träffade min fru på ett svenskt universitet för länge sedan. Många år därefter följde Åke (vi var kompisar sedan Lancelot-tiden kring 1990 ) med oss två på en resa till Indien och träffade där en av hustruns kusiner. Konstigare än så är det inte.
Så nu är alltså du och Åke (ingift) släkt?

Mekanurg

Ja, Åke och jag är svågrar till varandra -- hindiordet är jija, vilket uttalas { 'dji:dja }. Dessutom är vi genom våra äktenskap hedervärda medlemmar av en rajputansk krigarklan (Nordindiens motsvarighet till jizamurajer).

Troberg

Sinister eater

Dessutom är vi genom våra äktenskap hedervärda medlemmar av en rajputansk krigarklan (Nordindiens motsvarighet till jizamurajer).
Yikes! Tror jag ska debattera lite försiktigare med dig i fortsättningen! :gremshocked:

Rosen

Myrmidon
Re: Indiska fruar (OT)

Ja, Åke och jag är svågrar till varandra

Kan påpekas att svenskar och indier definierar grad av släktskap lite olika. Enligt svensk släktdefinition är Anders en som är gift med en kusin till min fru, vilket de flesta inte skulle räkna som nåt särskilt nära släktband - men vi är svågrar enligt indisk dito (indier räknar kusiner och syskon som ungefär samma sak), och eftersom kopplingen går via den indiska delen av släkten så är det mer relevant att räkna enligt den.

Och nej, indiskor är allt annat än lättköpta. Allt du behöver göra för att bli ihop med en svensk tjej är att charma henne. Med en indisk tjej måste du dessutom övertyga hennes föräldrar, barska mostrar och gammelfarfar om att du och din släkt är nåt att ha, och svara på en del ingående frågor om anställning, stamtavla, alkoholvanor och finansiell situation. När ni väl är gifta så medför äktenskapet ett antal plikter och skyldigheter gentemot släkten, och era angelägenheter är hela släktens angelägenheter - med en svensk fru är vad ni gör i stort sett none of their business.

Fast jag håller med Morgoth om en sak; indiska tjejer är jättesöta. (-:

--
Åke

Netfeed

Swashbuckler
Re: Indiska fruar (OT)

Fast jag håller med Morgoth om en sak; indiska tjejer är jättesöta. (-:

säger han för att blidka frugan :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Indiska fruar (OT, men brukningsbart i spel)

Med en indisk tjej måste du dessutom övertyga hennes föräldrar, barska mostrar och gammelfarfar om att du och din släkt är nåt att ha, och svara på en del ingående frågor om anställning, alkoholvanor, stamtavla och finansiella situation. När ni väl är gifta så medför äktenskapet ett antal plikter och skyldigheter gentemot släkten, och era angelägenheter är hela släktens angelägenheter - med en svensk fru är vad ni gör i stort sett none of their business.
Vad som dessutom gör det svårare är att man som outsider inte har en aning om alla sådana "självklara" konventioner. Ibland känns det som om man steppar i ett minfält och inte ens klarar att hålla takten...

Men för att göra det mindre OT (Off Topic) och mer OT (On Topic (vi behöver nog en annan förkortning för det...)) så är sådant skitkul att spela på en rollspel. Många kampanjer är ju mer eller mindre en roadmovie, där man reser runt och upptäcker nya kulturer.

Det kan vara småsaker, i vissa kulturer förväntas man öppna en present direkt för att visa hur glad man är, i andra verkar det sniket och girigt. I vissa kulturer förväntas man äta upp maten, i andra (arabvärlden) så lastas det bara på mer mat på tallriken och om man lyckas äta upp så framställer man värden i dålig dager (han hade ju inte tillräckligt med mat...). Bör man ta av sig skorna eller inte när man är bjuden till någon? Hälsar man på alla, eller hälsar man bara på vuxna män? Vad anses rumsrent att prata om (Pengar? Komplimanger till hustrun? Skämt?)? Vissa indianstammar ansåg att folk som log utan någon egentlig anledning var lömska och falska (gissa vilket intryck de fick av europeerna...).

Uppvaktning, sex och äktenskap är en av de bästa källorna till sådant. Heck, bara ordningen på de tre är en outsinlig källa till missförstånd! Hur många barn anses "normalt"? Vem förväntas göra vad i hemmet? Att uppvakta en person i en annan kultur är ett kulturantropologiskt äventyr...

Sådana missförstånd ger spelarna känslan av att inte vara hemma, av att vara i en annan kultur. Det funkar dessutom bättre än att ge kulturen spetsiga öron, huggtänder, fyra armar eller vad det nu kan vara, rollspel är inte speciellt visuellt.