Nekromanti Savage Species på SF-bok

anth

Vetefan
Halloj på er!
Är det ngn mer än jag som lyckats lägga vantarna på Savage Species och har några åsikter om boken i fråga?

Själv blev jag glatt överraskad.
Jag trodde att den skulle vara uppbyggd som ADnD2E Humanoids-boken, men ack så jag bedrog mig!
Istället är det långa tabeller med alla monster i.
I princip hela Monster Manual fnns med. Är det någon som känner för att att spela en Aboleth-PC? Go ahead!
Istället har man lagt ner energi på hur man räknar ut ECL, (det var på tiden) och hur man räknar ut feats och skillpoints enligt REVIDERADE Monster Manual som kommer i Juli.
Som vi har vant oss vid så innehåller den givetvis också monster-feats, monster-spells, monster-magical items, monster-prestige classes osv.
En kul (men kanske inte helt logisk) del är att man kan gå upp som monster.
Ex: Mind flayer har numera ECL 15, istället för att börja som en 1st lvl Psion Mind Flayer och räknas som ECL 16 (vilket man bara kan spela i ett high-level party) så kan man börja som en svag ECL 1 Mind Flayer i ett låg level party och gå upp i "monster-level".

chrull

Stockholm Kartell
spännande. en bok jag väntat på, men är tveksam till om jag kommer använda :gremsmile:

hur tjock/hur mycket?

chrull

Bombu

Hero
Jag har bara kikat i boken men den verkar välgjord.

Att man får ecl för monstrena är väldigt bra, det gör att man vet när man kan tillåta monster att medverka i äventyren på en likvärdig fot med de andra spelarna.

Aboleth lockar väl inte men mind flayer skulle vara kul (på prov, det kanske inte funkar alls)

Har de med treent som spelar möjlig karaktär?

bombu

anth

Vetefan
Har de med treent som spelar möjlig karaktär?
Självklart!
För att få en uppfattning om bokens omfång ska du vända på frågan - vilka monster finns INTE med.
Varelser som inte finns med är sånt som Black pudding, Green slime etc

Bombu

Hero
Hur detaljerat beskriven är varje ras man kan spela?

Är det väldgit generellt eller blir vissa raser mer detaljerat beskrivna.

Bombu

Boobis

Warrior
Tror inte skelett finns med, man måste nämligen ha en int på 3 eller över. Däremot finns mumier :gremsmile:

-J

anth

Vetefan
Det är väldigt generellt. det mesta är regler och tabeller.
Boken börjar med ett kapitel om hur man skapar monster-karaktärer, men det innehåller mest de reviderade reglerna för att räkna ut skills, feats och ECL.
Sedan finns ett kapitel om hur man kan spela själva monstret somen class i sig,
ex: en mind flayer är ECL 15, vilket är lika bra som en level 15 PC - de har sedan gjort en "mind flayer class" med 15 levels för de som vill spela mind flayers i en 1st level-group, men den beskrivningen liknar mer en class-beskrivning än en monster-beskrivning.
Användningsområdet jag ser för detta är inte för PCs, utan för NPCs - DM kan låta låg-level spelarna möta en mind flayer som inte är fullvuxen.

anth

Vetefan
Vilka monster som FINNS med

Sorry - aboleth finns INTE med. (en missuppfattning av mig)
Kriteriet för att få vara med är: MINST 3 i INT, någon form av rörelseförmåga, armar/händer för att kunna använda föremål, syn/tal/hörsel för att kunna komunicera med omvärlden.
2 nya spells; awaken undead och awaken construct fungerar som druidspellen awaken och ger varelser INT - så man KAN spela skelett och stonegolem.
"Nya" monster är bara reprints: desmodu, loxo och three-kreen.
De har infört ett helt gäng sjuka templates som antagligen mest kommer användas av de som tyckte att ethereal filcher och attach var balla i monster manual.
Exempel på templates: gelatinous creature, insectile creature, multiheaded creature.
Sedan finns det templates för de flesta undeads: mummified creature, spectral creature, wight och wraith - är det någon mer än jag som gissar på att skeleton och zombie kommer som templates i revised monster manual?
Det finns även regler för hur man "byter" ras - genom magiska cermonier kan t.ex. en människa förvandlas till en ogre, eller tvärt om.

anth

Vetefan
Är den vär att köpa?

Jag är en av de där galningarna som bara ska ha allt - och då ska man givetvis köpa.
Men annars?

Ni som inte kan vänta 3 månader på att de släpper SRDn till revised editon kan köpa för att få en försmak av vad som kommer.

Ni som saknar formler för hur man räknar ut ECL bör köpa - men revised monster manual kommer antagligen inehålla ECL för alla monster, och den släpps ju som SRD.

Ni som hade förväntat er utförliga beskrivningar, t.ex. hur ett pixie-samhälle är uppbyggt kommer att bli grymt besvikna.

Boken är massiv och mycket välskriven, men hur ofta kommer man använda den?
Personligen kommer jag antagligen använda kapitlet "monster classes" för att skapa NPC-monster som inte är fullt så mäktiga som original monsterna.

Haplo

Veteran
En kul (men kanske inte helt logisk) del är att man kan gå upp som monster.
Hmm, jag tycker det där med monsterlevels verkar ganska logiskt. Har inte sett boken ännu, men smygtitten på WotCs sida, och just monsterlevels tycker jag att är en bra idé. Just det att man kan skicka en halvvuxen ogre eller minotaur på spelarna är ju intressant. Det gör monstrena mera flexibla, och man får variation på sina strider. Det blir inte alltid orcher och goblins som man möter på de lägre nivåerna.

anth

Vetefan
Monster classes

Jag håller med om att monster classes är bra för NPCs.
Men PCs?
Monster classes ska ju symbolisera monstrets utveckling från barn-monster till fullvuxet monster.
Ex: en spelare vill spela en frostgiant från monster level 1.
Frostgiants har ECL 18, och vid level 1 har de:
HD 1d8, BAB +0, Fort +2, Ref +0, Will +0, (2+INTmod)*4 skillpoints, cold subtype, 1 feat, +2 natural armor, man-sized.
Han är med andra ord helt klart en child-giant.
Han går ut och äventyrar och vid level 18 så är han en fullvuxen jätte som får ta sin första class level - om han då blir monk, sorcerer, druid eller något annat är upp till spelaren.
Det är balanserat och säkert jättekul, men hur logiskt är det att längden på ett monsters pubertet beror på hur mycket xp spelaren lyckas skrapa ihop?
(OK, det kanske inte är så bra att diskutera logik i DnD, men ändå)

Bombu

Hero
Re: Monster classes

Man får väl använda sig av huvudet.

Om man inte vill låta en baby rimturs springa omkring, då är det ju bara att säga att man inte får använda dessa innan nån viss level.

Men ingen trodde väl att frost giants skulle vara enkla att inkorporera på level 1 äventyr.

Jag tycker klagomålen är väl gnälliga.

Jag tycker det är bra att man försökt hitta ECL för olika monster, det kan ju vara NPCs eller PC som man vill ha av olika raser, här finns möjligheter, men naturligtvis måste man anpassa det till kampanjen.

Det gäller för övrigt mycket av reglerna.

Bombu

Haplo

Veteran
Re: Monster classes

men hur logiskt är det att längden på ett monsters pubertet beror på hur mycket xp spelaren lyckas skrapa ihop?
Jo, om man ser på det så, så är det ju kanske inte så logiskt. Jag tänkte mera på själva reglerna i sig (som jag visserligen inte sett i sin helhet...).

Man kunde kanske tillåta att monster PCs får ta nivåer i andra klasser före dom är klara med monsterklassen. Det gör ju det hela inte mera logiskt, men kanske lite intressantare för spelarna.