Nekromanti Savage Species

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det någon (läs: Magnus) som har skaffat Savage Species? Jag tycker att konceptet med monsterklasser och liknande verkar intressant, så nu undrar jag om det är ett bra köp när man själv är förtjust i lite mer sällsynta raser som krydda bland rollpersonerna då och då. Funkar konceptet, eller är det bara en återgång till tiden då "alv" var ett yrke?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag gillar den ...

Monsterklasserna är coola, men jag antar att det kan kännas fånigt att börja som en medium size frostjätte i de tidiga tonåren för att med tiden växa sig till full storlek.

Det allra allra bästa är dock att boken är en veritabel verktygslåda för den som vill skapa egna monster och monsterklasser. Det finns bland annat en hyfsat detaljerad genomgång av hur man listar ut ett monsters CR och ECL.

Jag tycker nog att konceptet verkar funka. Du kan ju välja andra klasser när du väl »vuxit till dig«.

Nightowl

Champion
Re: Jag gillar den ...

Monsterklasserna är coola, men jag antar att det kan kännas fånigt att börja som en medium size frostjätte i de tidiga tonåren för att med tiden växa sig till full storlek.
Tja, det funkade faktiskt ganska bra i Player Creature-serien till gamla D&D (Tall Tales of the Wee Folk, Top Ballista, The Sea Peoples och Night Howlers - egentligen borde Orcs of Thar räknas hit också).

Fast där var fortfarande ras = klass genomgående, så det störde kanske mindre.

Erik, 7 HD uggle-pooka

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker den är ganska meningslös, faktiskt. Det är en hårdbunden och rätt dyr bok som följer konceptet att kasta mer feats, skills och prestige classes på läsaren. Utöver det är det väldigt lite som faktiskt är matnyttigt.

Men detta kan bero på att jag är minimalist. Jag tycker D&D hade tjänat på att hålla sig till Player's Handbook och sedan inte gödsla marknaden med elva miljoner Prestige Classes och dylika saker som egentligen inte fyller mer funktion än sifferförstoring. Något varken jag eller mina spelare sysslar med i någon högre grad.

Troberg

Sinister eater
Bra talat!

Jag tycker den är ganska meningslös, faktiskt. Det är en hårdbunden och rätt dyr bok som följer konceptet att kasta mer feats, skills och prestige classes på läsaren. Utöver det är det väldigt lite som faktiskt är matnyttigt.

Men detta kan bero på att jag är minimalist. Jag tycker D&D hade tjänat på att hålla sig till Player's Handbook och sedan inte gödsla marknaden med elva miljoner Prestige Classes och dylika saker som egentligen inte fyller mer funktion än sifferförstoring. Något varken jag eller mina spelare sysslar med i någon högre grad.
Håller med helt och hållet. Gillar dessutom begreppet sifferförstoring starkt!

Bombu

Hero
Jag tycker D&D hade tjänat på att hålla sig till Player's Handbook och sedan inte gödsla marknaden med elva miljoner Prestige Classes och dylika saker som egentligen inte fyller mer funktion än sifferförstoring. Något varken jag eller mina spelare sysslar med i någon högre grad.
Jag är lite kluven här. Jag tycker inte om Prestige klasser, inte alls, får inte in dem i min kampanj även när jag försöker, så jag har slutat försöka.

Extra feats blir så lätt fuskiga, eller knepiga oöverskådliga.

Men faktum är att jag gillar Savage Species, den är kul helt enkelt.

jag vet inte om jag kommer använda den så mycket men den är kul att läsa.

Inte alls som en del annat de har sprutat i sig.

Ducka, det kommer en Prestige klass farande.

Bombu

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Va?

Du rabblade om att spela monster i olika tillägg. I Council of Wyrms spelar man drakar. Så? Sambandet mer uppenbart? :gremwink: