Nekromanti Savage Worlds, är det något att ha?

Siffner_UBBT

Veteran
Satt och funderade på ifall jag skulle skaffa in
[Savage Worlds].

Och innan jag gör så skulle jag vilja få lite input av er andra om vad ni tyckte om systemet och ifall det var lätt och och bra att bygga vidare på/skapa egna settings i?

rjonas

Hero
Jag diggar SW. Explorer's edition är en billig liten bok med allt man behöver. Det finns trevliga ONS-scenarion på hemsidan. Ett mycket tillgängligt litet spel.

Grundmekaniken är elegant. Somliga härledda regler är dåliga. Det är som att byggjobbarna slog ihjäl arkitekten och fortsatte bygga lite som de ville.

Annars är det jättefint. Förmodligen är det (har inte provat själv) enkelt att skapa eget material till SW.

Siffner_UBBT

Veteran
rjonas said:
Somliga härledda regler är dåliga. Det är som att byggjobbarna slog ihjäl arkitekten och fortsatte bygga lite som de ville.
Har du några exempel :gremsmile:?
Vore intressant och få höra vad som är dåligt :gremlaugh:.

rjonas

Hero
Siffner said:
rjonas said:
Somliga härledda regler är dåliga. Det är som att byggjobbarna slog ihjäl arkitekten och fortsatte bygga lite som de ville.
Har du några exempel :gremsmile:?
Vore intressant och få höra vad som är dåligt :gremlaugh:.
Man slår olika tärningar beroende på hur bra man är. 1d4 upp till 1d12. Man lyckas på 4 eller bättre. Det gjorde systemet swingingt så man införde att alla wild cards slår en extra 1d6 oavsett och tar den högsta. Men det räckte inte så man införde ytterligare 1d6 som ska läggas till resultatet på den högsta i vissa sammanhang. Men eftersom det inte heller garanterade framgång införde man tre till fem omslag per spelmöte. Ja du hör. Det hade varit enklare att säga att man lyckas på 3 eller bättre.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har inte spelat det så osäker på hur väl det funkar. Lite skeptisk till systemet som sådant.

Explorer's edition är ett behändligt format. Spelen verkar vara rätt mycket byggsats.

/Ulfgeir

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag gillar spelet. Det är uppenbart influerat av D&D 3, men konstruerat med filosofin "ta bort allt som är komplicerat". Kvar blir en kärna av goda idéer. Tyvärr funkar de inte alltid vattentätt i faktisk tillämpning: Resolutionssystemet är t.ex. väldigt snabbt men till priset av något märkliga sannolikhetsfördelningar. Det lider också av det klassiska BRP-syndromet "grundegenskaper slutar spela roll efter chargen".

Systemet är snabbt och, som påpekats, väldigt lättmoddat. Till fördelarna hör även att det är skrivet av Shane Hensley som är en av branschens bättre stilister.