Nekromanti Save my game

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Wizards of the Coast har en mycket bra (och i det närmaste gigantisk) hemsida där D&D-spelare kan hitta mycket godis i form av gratismaterial och information om kommande produkter. Jag vill egentligen bara tipsa om deras kolumn "Save my Game" som är en bra artikelserie för spelledare över lag, även de som inte spelar (eller aldrig har spelat) D&D.

Den senaste artikel i serien handlar om de problem en spelledare kan ställas inför om hans spelare känner till kampanjvärlden bättre än han själv. Givetvis tas det också upp lösnnigar på problemet. Här hittar ni artikeln.

Över lag bjuder Save my Game på intressant och givande läsning.

---

Va? Vill ni diskutera också? Jaja, ok. Tycker ni att det uppstår problem när spelarna känner till mer om kanmpanjvärlden än ni? Jag har faktiskt aldrig råkat ut för den situationen utan skulle hellre se att mina spelare faktiskt visade mer intresse för världen än vad de gör. Om en spelare känner till mer än mig om Trudvang så får han gärna utnyttja det på ett sätt som gynnar spelet. Om han däremot använder det för att "sätta dit" spelledaren skulle det vara ett problem.

Någon som har erfarenheter av problemet?

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Tycker ni att det uppstår problem när spelarna känner till mer om kanmpanjvärlden än ni?
Kan det problemet verkligen uppstå? Världen existerar i spelledarens huvud, all annan dokumentation är sekundär och har lägre värde om en konflikt uppstår. Har du tankeläsare i gruppen???

Mattis

Swordsman
Jodå, problemet kan uppstå. Jag spelleder ibland i Forgotten Realms och har en kille i min spelgrupp som har lirat mycket D&D förut samt lirat igenom alla Baldurs Gate och liknande. Han anmärker aldrig och är aldrig dryg på något sätt, men det känns ändå som ett problem. Om jag visste mer om en spelvärld än spelledaren, och han förlade ett äventyr i en plats som jag visste mycket om så vill jag ju kunna utnyttja det och använda mig av mina kunskaper, men om då spelledaren inte är lika insatt kanske hans äventyr strider mot just allt jag vet om platsen.

Marcus J

Hero
Det jag tycker kan vara det största problemet är ifall spelledaren och nästan alla spelare känner till en plats från en film, bok eller ett spel. Då kan de uppstå situationer där spelledaren använder den kunskapen som en utgångspunkt för sina beskrivningar och då fattar de som inte har kunskapen inget.

Ett exempel är att när vi spelade i Berghost(rätta mig om jag stavde fel nu) så använde spelledaren Baldur's Gate (som till en del utspelar sig där) som bas för sina beskrivningar. De spelare som då spelat Baldur's Gate kunde då använda den kunskapen för att veta saker som de andra inte visste ("Jag frågar en invånare om det finns någon magiker i närheten och drar sen utan till den utanför staden").

Nu orkar jag inte svamla mer om detta.

/Marcus trött.

Pom

Swashbuckler
Delade världar förekommer ju också, antingen att man helt enkelt turas om att spelleda samma grupp rollpersoner, eller att man håller till i olika delar av världen men att det ändå är samma himlakropp vid samma tid.

Johan K

Gammal & dryg
Tycker ni att det uppstår problem när spelarna känner till mer om kanmpanjvärlden än ni?
nej, jag ser det inte som ett problem. Snarare som en klar fördel faktsikt. Som jag ser det så underlättar det för mig som sl att de vet hur världen är & vad som gäller.

/ Johan K, som våldgästas av sina föräldrar hela helgen..

The_Gorger

Hero
Så illa det kan bli?

På den gamla onda tiden, när jag spelade eon, så var, allt som oftast, den store eon-diggaren och ägaren till samtliga eon-böcker, sl. Han kunde naturligtvis ALLT utantill: skadetabeller, karaktärsgenereingstabeller osv.
En gång tog en annan av oss på sig uppgiften att spelleda eon. Han hittade ngt äventyr på internet, läste igenom, och några dagar senare skulle det spelas. Efter ett tag stötte vi spelare på en armé(minns inte hur eller varför). Sl informerade att hur de såg ut bla bla bla, och att de var beväpnade med stridssvärd. Genast blir ex-sl mkt upprörd och berättar att de inte alls har det, stridssvärd kostar nämnligen multum, och är inget man beväpnar en arme med, de har kortsvärd. Sl tillbakavisar och säger Nej, de har visst stridssvärd. En tråkig disskussion bryter ut. När vi senare dött berättade sl att när vi såg armen med dyra vapen var tanken att vi skulle börja fundera: Hmm, varför har de så dyra vapen? Han som gett dem dessa måste vara svinrik. Vem är det? Här måste det vara ngt fuffens på g.
Massor av liknande situationer skedde. Ex-sl kunde inte acceptera att 1, Han styrde inte världen 2, Han bestämmde inte reglerna.
Detta då kan naturligtvis körde med alla frivilliga regler, samt den mystiska regeln: finns det ingen regel för det, går det inte att göra, medan den nye körde en mer avskalad och upp-speedad version.

Det var alltså ett stort problem att en spelare kunde mer än sl om världen, då han i princip hade hela världen som en inre karta, så blev det problem så fort den inte följdes

Hjalle

Swashbuckler
Re: Så illa det kan bli?

Fan asså, det där var en sorglig historia. *snyft*

-Hjalle, har haft lätt att bli lessen idag. (lyssnat på en låt som jag blev kär i, som gör mig lessen).