Nekromanti Saving Throws?

solvebring

Superhero
Ämnet i denna tråd utgår från OSR-lir. Ja, S&W Core Rules närmare bestämt.

Ja, trots att man spelat rollspel i 13–14 år så får man ibland bita i det sura äpplet och ställa dumma frågor. Fast så är det ju när det finns vissa speltyper som man kan markant mindre om; fast jag känner till principerna i jänkliren kan jag mycket lite om faktiska spelsituationer.

Så, Saving Throws var det ja. I S&W Core Rules förklaras ST på följande sätt:
S&W Core Rules said:
From time to time, a spell or some other kind of hazard requires you to make a “saving throw.” A successful saving throw means that the character (or monster) avoids the threat or lessens its effect. Each character class has a “Saving Throw” target number, which gets lower and lower – easier to beat, in other words – as a character gains levels. To make a saving throw, roll a d20. If the result is equal to or higher than the character’s saving throw target number, the saving throw succeeds.
Take note: Some character classes (and races) have betterthan- average chances to make a saving throw against particular types of hazards. Magic-Users, for example, get a bonus of +2 to the die roll on their saving throws against spells of all kinds. The bonuses are described in the character class and character race descriptions. Monsters can also make saving throws; a monster’s saving throw target number is listed in its description.
... Jag fattar ju att ST används för att reagera på faror och rädda sig undan dem om man lyckas med slaget. Fast mer exakt vilka faror snackar man om då; i S&W har man normalt ett värde för alla ST men man visar också hur det såg ut i ODnD, så att man kan använda olika värden gentemot olika faror – farorna som nämns i exempeltabellen är: Death Rays and Poison, Wands (all), Turned to Stone, Dragon’s Breath, Spells and Staffs, vilka jag antar är generaliserande exempelkategorier som man helt enkelt använder som riktlinjer.

Så ta spells då. Betyder det att man slår ST varje gång man får en spell kastad på sig?

Wands och Staffs – motsvarar inte det just också att få en spell mot sig; varför är de då två olika saker här?

Jag antar att man slår ST på fällor och i princip alla typer av överraskande faror?

Dock slår man aldrig ST mot vanliga attacker oavsett om det är närstrids- eller avståndsattack?

... Nå, ni får mer eller mindre ge mig allt ni har på ämnet i OSR-sammanhang. Alternativ, husregler och tillägg är också intressant. Läste bland annat på något forum om några som aldrig låt Monster och NPC's slå ST, bara PC. Så, kör!

/solvebring – tacksam för svar. Cheers! =)

chrull

Stockholm Kartell
Om det bara finns ett enda Save-värde så slipper du ju i alla fall fundera på vilket som ska användas :) Saves slår när det passar. Spells borde säga till om du ska savea eller inte mot den. Ofta står det vad som händer om man lyckas med ett save (halv skada? Ingenting?). Om inget står är det antagligen inget save. Det här är också en anledning till varför vissa spells verkar sjukt mycket bättre än andra om man bara läser dem snabbt. En touch-spell som kräver både ett lyckat attackslag och ett misslyckat save kommer ju vara ganska svår att få till jämfört med Magic Missile som alltid träffar och gör skada tex. Jag kan tänka mig att använda saves mot lite andra sakerockså, framför allt om spelarna redan gjort bort sig, då funkar saves för att kolla om rollpersonen har turen på sin sida och lyckas undvika den värsta effekten av vad de nu ställt till med. Öppnat kistan utan att kontroller efter fällor? Savear du så fastnar giftpilen i handsken! Drog du i spaken innan du kollade taket? Savea eller ta skada när stenblocken rasar ner! Orchen skär av repet du klättrar på, ett lyckat save låter dig få tag på en gren istället för att trilla ner! Du slår alltså aldrig saves mot vanliga attacker (där har du AC). Spelar du en munk kanske du får ett save mot avståndsattacker, för munkar kan plocka pilar ur luften med sina ninjahänder!

God45

#PrayersForBahakan
Så ta spells då. Betyder det att man slår ST varje gång man får en spell kastad på sig?
Man får bara en save mot en magi om det står i magi beskrivningen att man får det. Det finns alltså en hel hög magier som inte har en save. En som har en save i vissa spel och inte i andra är tex Sleep magin.

Wands och Staffs – motsvarar inte det just också att få en spell mot sig; varför är de då två olika saker här?
Det här är bra att ha emot typ laservapen och fällor som har monterade magier på väggarna. De är ganska lika och jag brukar mest låta folk rulla mot spell om det är konstigt. Grejen är att man alltid får sin save här tillskillnad från spells.

Jag antar att man slår ST på fällor och i princip alla typer av överraskande faror?
Nej inte direkt. Vad man gör är att man låter dem göra hela fällan som vanligt. Men om de misslyckas och får ett knivblad eller en spray av syra mot sig. Då får de rulla som en livlina. Så man rullar bara en Saving throw om man redan misslyckats. Man rullar inte saving throws mot överraskningsanfall.

Dock slår man aldrig ST mot vanliga attacker oavsett om det är närstrids- eller avståndsattack?
Helt rätt. Precis som man inte slår mot överrasknings anfall slår man aldrig mot vanliga attacker.

... Nå, ni får mer eller mindre ge mig allt ni har på ämnet i OSR-sammanhang. Alternativ, husregler och tillägg är också intressant. Läste bland annat på något forum om några som aldrig låt Monster och NPC's slå ST, bara PC. Så, kör!
Jag har slutat använda saving throws i min nuvarande kampanj för att göra karaktärerna mer badass. Istället för att ha separata stats för sina saves rullar de mot antingen dexterity, wisdom eller constitution. Rullar de lika med eller lägre än sin stat klarar de sin save, rullar de högre än sin save misslyckas de. Det här är dock ett ganska konstigt sätt att göra det på.

Vissa spel har bara ett enda save stat som är din Saving throw mot allt. Jag gillar det för det är enkelt men vissa tycker det blir för få rörliga bitar.

chrull

Stockholm Kartell
Har kollat lite i S&W Complete nu. Det finns två varianter med: Default har alla bara ett Save-värde. Som alternativ metod har man olika: Death Rays and Poison - Använd detta för allt som är Save or Die. Använd också vid alla gift eller gift-liknande saker (gas, droger och liknande kanske?)
Wands (all) - Använd denna för alla magiska föremål.
Turned to Stone - Använd denna för allt som låser fast dig på något vis.
Dragon’s Breath - Används mot all form av AoE.
Spells and Staffs - Används mot all magi som kommer från en person och inte ett föremål. (En Wand är en magisk pinne som kastar magi. En Stav är en magisk pinne som DU kastar magi via, det är skillnaden).

Om du är osäker på vilken kategori som ska användas gillar jag smidigheten i från LotFP (det här är bara en av många smarta grejjer i LotFP som gör att jag och andra älskar det!): Välj den första kategorin som passar. Läs uppifrån och ner på den här listan, eller vänster till höger på rollformuläret.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring;n551 said:
Btw, vad betyder AoE?
Area of effect. Allt som "träffar" ett område, typ eldbollar och syraduschar och vad man nu kan hitta på.

solvebring

Superhero
God45;n531 said:
Nej inte direkt. Vad man gör är att man låter dem göra hela fällan som vanligt. Men om de misslyckas och får ett knivblad eller en spray av syra mot sig. Då får de rulla som en livlina. Så man rullar bara en Saving throw om man redan misslyckats. Man rullar inte saving throws mot överraskningsanfall.
Så man rullar när shit happens: syran sprutar mot ansiktet; taket rasar in; dörrlåset drar iväg en eldkvast mot skrevet ...
I sådana falla då när det som i spellsens fall inte finns några ramar, då rular man väl helt enkelt vad som händer?
... Reducerad skada, man undkommer helt (fast det vore ju tråkigt!) – vad mer kan hända?

God45

#PrayersForBahakan
Så man rullar när shit happens: syran sprutar mot ansiktet; taket rasar in; dörrlåset drar iväg en eldkvast mot skrevet ...
Jupp. När man redan är körd och kommer få syra i ansiktet rullar man :)

I sådana falla då när det som i spellsens fall inte finns några ramar, då rular man väl helt enkelt vad som händer?
Nej, då får du ingen save alls.

Står det inte att du får en save i en spell får du ingen save alls enligt grund reglerna. Man kan såklart lägga till det på olika sätt, ett kul sätt är att bara magiker får en save mot magier men det är en sorts viljornas kamp mellan magikerna. Om magikern som utsätts för en magi lyckas så får han välja mellan att magin misslyckas och han får rulla på en wild magi lista, han tar halv skada eller magin påverkar båda magikerna. Detta gör att magikerna inte blir ännu sämre än de är på låga nivåer och det gör magiker dueller badass.

Här är en hel hög med vild magi effekter föresten: http://rpgresearch.org/wildmagic.html

solvebring

Superhero
God45;n629 said:
Nej, då får du ingen save alls.

Står det inte att du får en save i en spell får du ingen save alls enligt grund reglerna. Man kan såklart lägga till det på olika sätt, ett kul sätt är att bara magiker får en save mot magier men det är en sorts viljornas kamp mellan magikerna. Om magikern som utsätts för en magi lyckas så får han välja mellan att magin misslyckas och han får rulla på en wild magi lista, han tar halv skada eller magin påverkar båda magikerna. Detta gör att magikerna inte blir ännu sämre än de är på låga nivåer och det gör magiker dueller badass.

Här är en hel hög med vild magi effekter föresten: http://rpgresearch.org/wildmagic.html
Jag skriver visst som en klant ... Vad jag menade var: »I sådana falla då när det inte som i spellsens fall finns några ramar, då rular man väl helt enkelt vad som händer?» ... Alltså, i andra fall då man inte har förutbestämda konsekvenser av lyckade saves – vilket man ju har med spells eftersom de spells som kräver saves också talar om vad som kan ske – exempelvis då en låsfälla sprutar syra på en eller då taket rasar in, då rular man helt enkelt vad som sker vid lyckad save?
... Reducerad skada, man undkommer helt (fast det vore ju tråkigt!) – vad mer kan hända?

God45

#PrayersForBahakan
Oh, ok. Sorry, jag fel läste det. :emb: Du har helt rätt.

Vild magi effekter som jag tog upp i föra posten är grymma. Sedan är counter attacker trevliga om magin kastas i närstrid.

solvebring

Superhero
Lugnt. Jag skrev ju helt galet. Jag ser nu vad jag kunnat skriva istället för att slippa missförstånd, men tja, det är lätt att vara efterklok.
Det redde hur som helst ut sig. :)

chrull

Stockholm Kartell
solvebring;n630 said:
Det beror ju på vad som händer, och hur kritiskt det är. Om taket rasar in som en del av en fälla så beror det ju på. Står personen vid kanten av tak-raset? I så fall borde ju ett save betyda att en klarar sig helt. Står personen mitt i rummet? 20 fot bort till säkerhet? I så fall betyder ju slaget bara att en lyckats undvika de största stenarna? Misslyckades slaget? Då kan det ju slås för Save vs Petrification för att kontrolleras om man inte bara tagit skada, utan också sitter fast under en sten? Rasade taket in under pågående strid kan man få grus i ögonen, fastna under något, tappa sitt vapen.

Vad som händer beror ju på vad som är roligt och spännande. De flesta OSR-äventyr innehåller att du ska slå för vandrande monster då och då och det innebär att allt som saktar ner dem kan innebära fara och hemskheter!

Storuggla

Champion
ST är kul. Ibland slår man för det, ibland inte. Pit traps har inget saving throw, där är det något på 6 risk att man trillar i. Andra fällor har saving thow. Vissa spells har det, vissa har det inte. Det är totalt godtyckligt! :D

I gamla saving throw-kolumner när man kan ha olika kategorier är det enklast att kolla dem i ordning på rollformuläret. Är det som rollpersonen drakandedräkt (alltså area attack)? Om ja, slå mot det, annars kolla nästa. TIlls slut har man ett kvar, vs spell och det får liksom bli allt i allo-savet. Jag föredrar de moderna 3 saves eller Swords & Wizardrys enda save, som i sin tur modifieras av klass och ras.