Nekromanti Scanning

Eksem

Champion
Okej, kan någon från Riotminds svara på det här:

Vilka rättigheter har ni? Skulle ni få publicera gamla Drakar&Demonermoduler om ni ville? Eller behöver ni fråga konstruktörerna först?

OM ni nu har alla rättigheterna, skulle ni åtala t.ex. mig om jag lade upp inscannade gamla Drakar&Demonermoduler på internet?

Om det nu är okej med Riotminds och de har alla rättigheter vilka är då beredda att scanna in en eller två moduler så [jag eller någon annan] kan göra en sajt att lägga allt material på så att det blir samlat på ett ställe?

Jag ställer upp så fort jag fixat min scanner. Då kan jag scanna in Svavelvinter & Femte Konfluxen.

neuter

Swordsman
"Jag ställer upp så fort jag fixat min scanner. Då kan jag scanna in Svavelvinter & Femte Konfluxen."

Varför bara de två om man fick borde man ju scanna in alla böcker. Det lär dock bli ett rejält arbete att scanna in sida efter sida efter sida... Kanske kunde jag hjälpa till och scanna in lite om det är tillåtet.

"Soylent Green is people!"

Eksem

Champion
Det var lite det som var tanken. Om jävligt många scannar in en eller två böcker vr blir det inte så himla mycket arbete per person men väldigt mycket gjort.

Men jag väntar på att få veta om det skulle vara lagligt eller inte.

Jag ställer också upp. Fast vad jag har förstått av diskussionen nedan så är det så att vi behöver fråga alla frilansare och andra som har jobbat för Target när de gjorde modulerna. Så det vore intressant i att få tag på Erik Granström mfl som har gjort svavelvinter. Andra moduler som vi skulle kunna ha på webben är handböckerna, Trakorien och Ereb Altor. Jag tycker att det vore bäst om vi koordinerade det så att vi började med att samla ihop oss och sen började ha modulerna på webben.

Första frågan; Hur får man tag på E. Granström mfl? Iom att vi är ute efter att scanna mer än en modul så tycker jag bästa sättet är att försöka få tag i Targets gamla gäng med Nils Gulliksson, Johan Angelmark mfl, och fråga dem om de har de här personerna i sitt kontaktnät fortfarande. Jag går att få tag på mha adressen beyram@norrgarden.se om ni vill fullfölja våra planer. Ni som vill vara med i scannarligan kan ju svara på detta inlägg med er adress, exempelvis eksem och neuter så att vi kan samverka lite.

Scanna inär lagligt men däremot måste vi fråga de som har skapat modulerna om vi får lägga upp dem på webben. Se min tråd ovan.

Bergting

Warrior
Rättigheter

Jag kan berätta hur det ligger till för illustratörer:
Target, liksom de flesta spelföretag köper sk First Publication Rights. Dvs, de äger rätten att publicera bilderna EN gång. Alla följande publiceringar ska illustratören ha royalties för. Sedan tillkommer naturligtvis copyright och allt sånt. I vissa enstaka fall, som t ex PC portraits i Dragon så köper företaget ALLA rättigheter. Dvs, jag har inte rätt att använda bilderna annat än i eget promotionsyfte. Ingen annan äger då rätt att använda bilderna än den som köpt dem. De får å andra sidan göra precis vad de vill med dem. Detta kostar mycket mer än bara First Publication Rights.

Peter

Eksem

Champion
Re: Rättigheter

Ajdå... då kan det bli jobbigt. Det ser med andra ord ut som det inte blir av då jag inte kan tänka mig att någon har lust att punga ut med de pengarna.

Alltså återstår bara ett piratprojekt eller inget alls.

Det räcker med om de som har gjort illustrationerna ger sitt tillstånd så får man sätta dem på webben, vad jag förstår. Peters kommentar betyder att, åtminstone vad gäller illustrationer, företagen inte har rättigheterna till bliden oftast då de endast har köpt sk First Publication Rights, och att illustratörerna bör kontaktas. Vad jag kan förstå, vill säga.

King Kromm

Hero
Om det blir någe vettigt av detta så kan jag scanna in de moduler jag får tag på. Skulle kunna ta alla till tex 5:an, även om det kanske inte e så himla efter traktad.... men ändå... inklusive grundbok.

/King Kromm

Bergting

Warrior

Vi säger så här:

Får du OK av de som äger rättigheterna till text, layout osv så har du min tillåtelse att publicera bilderna (de som jag har gjort i alla fall).

Peter

Hasse

Hero
Du bör inte fråga via forumet

Nu har jag inget samröre med riotminds men jag kan tänka mig att det vore lättare för dig att få dem positiva till iden om du mailade dem privat samt skickade med ett arbetsprov iom att jag kan inte se att de kommer att godkänna något till DoD utan att veta vad det är de godkänner. Troligtvis så kommer du vara tvungen att visa upp den färdiga produkten för Riotminds innan du lägger ut den på nätet samt att ändra på allt som Riotminds vill att du skall ändra på tills de är nöjda, detta är under förutsättning att frågor rörande rättigeter är lösta.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-05-11 00:20.</EM></FONT></P>