Nekromanti Scarred Lands

Mofasa

Veteran
/images/icons/yikes.gif

Som ni märker så håller jag på att leta efter en lämplig kampanjvärld... Så nu undrar jag om det är någon här som har erfarenheter av Scarred Lands och vill gå in på lite djupare beskrivningar kring världen?

//Magnus

/images/icons/yikes.gif är ganska rolig tycker jag..........jag har aldrig hört talas om scarred lands tyvärr, och jag tror inte det är så många som har gjort det heller.........

Staffan

Myrmidon
Scarred Lands är Sword & Sorcerys värld för de prylar de ger ut själva (d v s när de inte agerar mellanhand åt Malhavoc Press, Necromancer Games, eller Fiery Dragon Productions). Bland de produkter som hör dit finns Creature Collection I och II och Relics & Rituals, plus ett par små böcker om världen. Jag tror inte att de har gett ut något i klass med FR Campaign Setting eller Living Greyhawk Gazetteer som beskriver hela världen hyggligt ingående, tyvärr.

DanielSchenström

Swashbuckler
Om vi visste vad du är ute efter kanske det vore enklare att rekommendera något istället för att du ska beta av alla kampanjvärldarna. I din profil har du Eon som favoritspel. Jag skulle då rekommendera Hârn som bästa världen. Världen är generell så den kan användas till alla system och dess tillverkare, Columbiagames, har nu d20 (samma system som D&D använder) moduler till sin värld. Det är lägre magi och lägre monsterfrekvens än någon av Wizards of the Coasts världar.

Av WotCs rekommenderar jag hur som helst Greyhawk då det är mer jordnära än Forgotten Realms. Nu är det iofs inget som säger att du inte kan ta bort det som eventuellt stör från valfri värld. Då kan du ju skaffa FR som är den värld som har mest produkter till sig.

Feliath

Swashbuckler
Scarred Lands har en del mycket häftiga inslag, som t.ex. (hårt personlig åsikt) blodhavet (ja, bokstavligen!), Carnival of Tears och det äckligt välgjorda monstret Dweller at the Crossroads. Brewer Gnomes är också rätt roliga. /images/icons/laugh.gif
Sedan finns det ju, som i alla världar, kalkoner. Nu äger inte jag kritterboken, men något jag kommer på direkt sådär är Fatlings. Och så lider världen som Staffan säger av att det inte finns någon riktigt bra beskrivning av den (för övrigt tycker jag att Greyhawk Gazetteer är dåligt upplagd den med, framförallt för att en stor del av feelingen sopas bort).
I slutänden måste det ändå bli en rekommendation från mig om du vill ha mörkare High-fantasy.

/Feliath

Dilandau

Myrmidon
Scarred Lands är faktiskt en rätt schysst värld. Premissen för den är att världen håller på att återhämta sig från ett enormt krig bland gudarna. Det finns en hel del läckra grejer i världen, både i form av monster och magi, men även rena koncept som konflikten mellan Titaner och Gudar. Mycket mysitk, förlorad kunskap, urgammal magi som korrumperar sin omgivning, raserade nationer, ondska som hotar vid civilisationens gränser, spirande nationer som strider mot varandra om herravälde, outforskad vildmark...

Som kampanjvärld har den element som torde tillfredställa de flesta spelartyper, i alla fall om man inte har något mot en hög maginivå. Nakdelen är att världen hitintill bara har trätt fram "mellan raderna" i S&S olika moduler. Ingen riktig världsmodul finns (som sagt) men om jag förstår det hela rätt är en planerat till i mars nästa år.