Nekromanti Scenariobank (igen)

Björn den gode

Swashbuckler
Jag och Mucus tänkte dra igång en scenariobank, som vanligt så saknas det framförallt personer som faktiskt kan något :gremwink: eller mer specifikt så är jag visserligen programmerare men har ingen erfarenhet av web, databaser, etc, så vi behöver antagligen någon med teknikkoll. Det här är vad jag har spånat på hittils, och frågan är om det finns fler som vill vara med, tanken är att om vi hittar folk att vi börjar nu så att det inte blir som med förra tråden, det är dags att sluta jiddra och börja trolla.

Vision:
Scenariobanken samlar rollspelsscenarion. Genom uppsökande verksamhet mot svenska konvent ser vi till att det fylls på med högkvalitativa scenarion och genom fritt uppladdande av egna alster får vi bredden och guldkorn som aldrig letat sig till konventen. Möjgliheten att kommentera scenarion kan guida besökare till scenarion de gillar och sporra författare till ännu bättre skrivande.

Teknisk innehåll: Minimalistisk approach. Jag tänker mig att det minsta vi vill ha är ungefär som en bloggpost med bifogad fil, dvs det ska gå (för någon inte nödvändigtvis alla) att ladda upp en fil, skriva en kommentar till den, och lägga till taggar. Jag är också inne på att enbart tillåta pdf, och erbjuda hjälp till de som inte kan skapa en pdf själva. Även i färdigt skick så tycker jag inte vi behöver ha särskilt mycket mer än det som krank nämnde i en tråd för ett tag sen: Användarkonton, ladda upp/ner filer, bläddra bland filer, hierarkier/taggar, kommentarer. Kanske en förstasida där vi kan köra månadens scenario eller liknande.

Innehåll: Om vi väljer att samarbeta med SVEROK så finns det en gedigen grund i den gamla scenariobanken där (enligt uppgift ska filerna finnas kvar även om banken dött), sen tycker jag vi startar med att försöka kontakta alla författare till scenarion på de stora konventen säg senaste tre åren och ser hur mycket vi kan få tag på där, denna kontakt fortsätter vi med löpande men jag tänker mig även att man börjar kontakta rollspelsansvariga på konventen för att så småningom kanske få en direktkanal där författaren i anmälan till konventet kan välja om scenariot får läggas upp hos oss. Och så ska det förstås vara möjligt för alla att ladda upp sina egna scenarion, men jag tror inte vi kan förlita oss på en strid ström där även om vi kan hoppas.

Upphovsrätt: Jag tycker vi ska erbjuda publicering under någon öppen licens, men att det inte är ett krav. Det minimala vi behöver är rätt att publicera texten, och författaren behåller alla rättigheter inklusive att när som helst be oss ta ner texten.

Samarbete: Jag kan se tre alternativ just nu, sverok, rollspel.nu, eller helt eget. Det första tror jag ger störst fördelar (tillgång till en stor mängd startmaterial, bra 'namn' när man pratar med konvent, tillgång till teknik och viss teknisk support etc), men är också det minst 'fria. Gör vi det så blir det 'sveroks' scenariobank och inte vår och i teorin kan dom stänga ner den även om vi skulle vilja driva den vidare. Rollspel.nu är en mellanväg med ett namn som är känt i vart fall i vissa kretsar, och eventuellt snart en egen server osv, och här har vi väl kanske också bättre 'personliga' kontakter om du skulle få för sig något. Slutligen att göra helt eget ger en del andra möjligheter i framtiden när det gäller utveckling osv.

anth

Vetefan
Av vad jag vet planerar rollspel.nu en scenariobank till nya forumsplattformen.

Om ni väntar lite så får ni allt fixat åt er. :gremsmile:

Och nej, det är inte "meh, det händer ju aldrig något". Spidde fick tillgång till den nya forumsservern i veckan och håller på att sätta upp den nya miljön.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Björn den gode said:
Jag och Mucus tänkte dra igång en scenariobank
Mycket god idé och spännande vision.

Som Anth säger är det något vi funderar på, men låt inte det stoppa er! Vi kan ju alltid slå ihop våra idéer sen!

/Magnus

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Björn den gode said:
Jag och Mucus tänkte dra igång en scenariobank
Mycket god idé och spännande vision.

Som Anth säger är det något vi funderar på, men låt inte det stoppa er! Vi kan ju alltid slå ihop våra idéer sen!

/Magnus
Jag och björn pratade på telefonen idag. Tror vi kom fram till något bra.