Scenarion med antagonist-spel sökes

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Att spela scenariots hjältar (eller iaf psuedo-hjältar) är som alla vet den mest vanliga typen av karaktärer och som oftast är relativt okomplicerat att sätta sig in i.

Jag skulle vilja få tips på scenarion där man istället spelar spelar den ondskefulle, missförstådde, missanpassade men samtidigt naturliga antagonisten och där man får chansen att undersöka hur en sådan karaktär fungerar.

Jag kommer snabbt att tänka på Svavelvinter RPG´s scenario "Döds Ände" där spelarna tar rollen som vetenskapstörstande shaguliter eller på danska konventsscenariot Vasen Road där man i vissa scener spelar minst sagt vidriga förövare (även om det allra mesta är outtalat).

I vilket scenario tar man rollen som seriemördare, nynazister, islamistiska terrorister eller någon annan extrem motpol till det vi klassar som goda eller alldagliga? Gärna på ett sätt där karaktären kanske rent av saknar insikten och är omedveten om sin roll som antagonist (tänker t.ex. på Michael Douglas i Falling Down: "Am I the bad guy?").

Lite flummigt, men jag hoppas ni ändå förstår vad jag är ute efter.

God45

#PrayersForBahakan
Monsters! Monsters! Låter en spela klassiska fantasy monster i Tunnels and Trolls systemet.

Jättekampanjen/adventure pathen Way of the Wicked till Pathfinder 1ed låter en spela sataniska fantasy skurkar som försöker störta världens godaste och lyckligaste rike.

Vampire är ett spel om att spela monster och moraliskt minst grå personer.

Henke

God45;n348822 said:
Monsters! Monsters! Låter en spela klassiska fantasy monster i Tunnels and Trolls systemet.

Jättekampanjen/adventure pathen Way of the Wicked till Pathfinder 1ed låter en spela sataniska fantasy skurkar som försöker störta världens godaste och lyckligaste rike.

Vampire är ett spel om att spela monster och moraliskt minst grå personer.
Ja, även "My life with Master" spelar man ju monster.

Men vad finns det kring nutid och mer vardagligt drama?

RasmusL

Champion
Henke;n348823 said:
Ja, även "My life with Master" spelar man ju monster.

Men vad finns det kring nutid och mer vardagligt drama?
MLWM handlar ju iofs i grunden om att göra revolt mot det onda, men en börjar ju som onda underhuggare :)

RasmusL

Champion
Det beror ju lite på hur du menar också, men väldigt mycket strukturerad friform (typ Svart av kval, vit av lust, Psychodrame, Polaris, osv osv) har antingen underförstådda överenskommelser eller uttryckliga instruktioner om att åtminstone delvis ta rollen som antagonist. Polaris är ju väldigt tydligt med det där rollen som antagonist ("Misstaget") och alla hemska demoner roterar runt spelbordet.

Christoffer

It's all pig.
Misstänker att du eftersom du efterfrågar scenarion är mer ute efter något traditionellare, men hivar ut detta ändå som en inspirationspunkt eller liknande.

In a Wicked Age är i allra högsta grad just detta. Fast med brasklappen att vi inte vet vem/vilka som är antagonist(er) och protagonist(er) när vi inleder berättelsen. Det är förvisso Sword & Sorcery av den gamla skolan likt Vance och Howard, men det finns gott om orakel för att placera det i vår samtid och i valfri setting, det är inte heller svårt att sätta sig och spela det utan orakel och skapa orakel allt eftersom en spelar det.

Vem som är antagonist och protagonist i berättelsen styrs av vem som går in i konflikter i ett underläge, du kan genom att göra det bli en återkommande karaktär som kan dyka upp i berättelser senare. Men det är i allra högsta grad ett spel där spelare tar väldigt olika sidor i konflikter och som spelledare försöker en mer eller mindre bara hinna med att sätta scener som både manar på och försöker bromsa in konflikten som vi alla ser är påväg att explodera. Sjukt bra spel!

Henke

Christoffer;n348827 said:
In a Wicked Age är i allra högsta grad just detta. Fast med brasklappen att vi inte vet vem/vilka som är antagonist(er) och protagonist(er) när vi inleder berättelsen. Det är förvisso Sword & Sorcery av den gamla skolan likt Vance och Howard, men det finns gott om orakel för att placera det i vår samtid och i valfri setting, det är inte heller svårt att sätta sig och spela det utan orakel och skapa orakel allt eftersom en spelar det.
Har det liggande, men aldrig tagit mig tid att läsa. Nu åkte den upp på priolistan :)

Christoffer;n348827 said:
Vem som är antagonist och protagonist i berättelsen styrs av vem som går in i konflikter i ett underläge, du kan genom att göra det bli en återkommande karaktär som kan dyka upp i berättelser senare. Men det är i allra högsta grad ett spel där spelare tar väldigt olika sidor i konflikter och som spelledare försöker en mer eller mindre bara hinna med att sätta scener som både manar på och försöker bromsa in konflikten som vi alla ser är påväg att explodera. Sjukt bra spel!
Benämningen protagonist resp antagonist är kanske egentligen inte riktigt rätt uttryck, men det var det bästa jag kunde komma på. Protagonisten är väl egentligen alltid RP oavsett vilka värderingar och drivkrafter de har. Antagonisten är isåfall motståndaren vilket egentligen inte heller säger något om vilka värderingar och drivkrafter den karaktären har - bara att det är en motpol till protagonisten (exempelvis så borde det innebära att RP som är ondskefulla kriminella ändå är protagonister så länge som de är just RP och att de godhjärtade poliserna som försöker stoppa dem är deras antagonister).

I rollspel är ju tanken att man antar rollen som någon annan (en alv, en rymdkapten, en monsterjägare), men det är ganska ofta mest smink där de egna värderingarna ofta lyser igenom eller iaf är någorlunda samma. Jag är ute efter färdigskrivna scenarion där man som spelare får dyka in i en roll som bryter helt mot ens egna värderingar, men framförallt att scenariot är såpass välskrivet att man kanske någonstans ändå kan få en förståelse för varför personen är där den är. Att på ett trovärdigt sätt sjunka in i rollen som en repulikansk Trump-supporter som är abortmotståndare och vapenivrare. En Islamistisk fundamentalist som hatar västvärlden och vill hedersmörda sina trotsiga barn, en utstött elev som planerar en skolskjutning eller en vänsterextremist som vill krossa kapitalismen med våld etc. och kanske på något plan kunna förstå varför karaktären är som den är...

Khan

Kondottiär
Det gick ett underbart scenario till western något år innan de lanserade western fyra. Där spelade man i Tombstone, hela vägen upp till duellen vid OK Corral. Men man spelade skurkarna i the cowboys. Curly Bill Brocius, Johnny Ringo, etc. Riktigt kul scenario, om än för långt för att passa på konvent.

Christoffer

It's all pig.
Henke;n348832 said:
Har det liggande, men aldrig tagit mig tid att läsa. Nu åkte den upp på priolistan :)

Benämningen protagonist resp antagonist är kanske egentligen inte riktigt rätt uttryck, men det var det bästa jag kunde komma på. Protagonisten är väl egentligen alltid RP oavsett vilka värderingar och drivkrafter de har.
Som sagt, är du ute efter scenarion så är det inte riktigt vad du efterfrågar tror jag. Men som sagt, det är intressant just för att ingen vet när vi beger oss in i en berättelse vem som kommer vara hjälten och kommer hänga kvar och dyka upp i kommande berättelser. Utan det avgörs i spelet. Det är väl också så att du kan spela en ond besvärjare med demoner i hasorna och bli den som dyker upp i kommande äventyr också. Så det är inte så enkelt som att det bara är "hjälten" som är återkommande.

---

Men, för att det inte nämnts, så typ varenda klassiska fantasyäventyr där en hänger runt på kanten av civilisationen och härjar och plundrar är väl rätt uppenbart att det spelarna är hantlangare åt en kolonial makt och inte tillhör någon slags god sida. :)

Henke

Christoffer;n348835 said:
Som sagt, är du ute efter scenarion så är det inte riktigt vad du efterfrågar tror jag. Men som sagt, det är intressant just för att ingen vet när vi beger oss in i en berättelse vem som kommer vara hjälten och kommer hänga kvar och dyka upp i kommande berättelser. Utan det avgörs i spelet. Det är väl också så att du kan spela en ond besvärjare med demoner i hasorna och bli den som dyker upp i kommande äventyr också. Så det är inte så enkelt som att det bara är "hjälten" som är återkommande.

---

Men, för att det inte nämnts, så typ varenda klassiska fantasyäventyr där en hänger runt på kanten av civilisationen och härjar och plundrar är väl rätt uppenbart att det spelarna är hantlangare åt en kolonial makt och inte tillhör någon slags god sida. :)
Tipset var ändå bra så jag skall kika på det (även om det inte är vad jag var ute efter i den här tråden).

Just vem som egentligen är ond och god är troligtvis en fråga för en annan tråd. Här handlar det mest om att verkligen rollspela någon som man i verkligheten har väldigt lite gemensamt med känslomässigt och värderingsmässigt och där tolkningsutrymmet är för snävt för att kunna falla in i sina egna sådana utan att ha sönder karaktären.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skrev i Sinkadus ett långt äventyr till SRR/MERP -- Par i svart -- där spelarrollerna är två sauronitiska underhuggare på spionuppdrag bland de fria folken. En gast och en svartmagiker, underställda ringvålnaden Khamûl och med hemvist i Dol Guldur i södra Mörkmården. Utmaningen var att de skulle arbeta undercover under en lång tidsperiod för att klara av sina uppdrag.

Björn den gode

Swashbuckler
Som du kanske säkert redan misstänkt så är friformstraditionen stark här. De här är några jag kommer på så där på direkten, och som också finns att ladda hem:

The Testimony
Folkmördare, inte riktigt nazister men man spelar personer som mördade väldigt många judar under andra världskriget:https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2018/the-testimony/

I don't like Mondays
Här spelar man en skolskjutare och följer henne månaderna innan den fruktansvärda händelsen:
Skolskjutare: https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2016/i-dont-like-mondays/

Flowers on Swan Road
Här spelar en av spelarna en islamisk terrorist som mördade ett stort antal personer i Danmark, även om i ärlighetens namn den här angriper det hela från olika utifrånperspektiv snarare än från inifrånperspektivet av mördaren:
Islamisk terrorism: https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2018/flowers-on-swan-road/

Macbeth
Och slutligen i det här så spelar man en makthungrig kungamördare och folk runt omkring honom:
https://scenariofestival.se/archive/scenarios-2014/macbeth/

Byrax

Veteran
Lustigt. Funderat själv i några dagar på ett liknande upplägg, men där spelarna tror att de är the good guys, fast egentligen är de typ terrorister och gradvis fattar de det under spel.

Nu till ämnet: Scarytale till CoC (fanns i Centurion) där spelar några nazister som letar arkeologiska artefakter: typ nazisterna i Lost Ark plus The Keep.

i Cold War från Unspeakable Oath spelar man kultister.

Henke

Byrax;n348873 said:
Lustigt. Funderat själv i några dagar på ett liknande upplägg, men där spelarna tror att de är the good guys, fast egentligen är de typ terrorister och gradvis fattar de det under spel.
Ja, det är lite åt det här håller jag tänker och för att i spel drar frågan till sin spets - vad gör oss bättre än dem?