Jag säger också att Ravenloft/Strahd är bäst, men det kanske blir för mycket jobb att göra om till 1800-tal.
SPOILER för de som tänker spela något Ravenloft/Strahd-äventyr
.
.
.
Ravenloft kom 1983 till ADnD och är ett 32-sidors äventyr som utspelas i en liten pseudo-transylvansk by som heter Barovia.
Utvecklingsnivån i Barovia är medeltid, men det är helt OK för hela Rumänien/Transylvanien var kvar i medeltiden även runt år 1890.
Rollpersonerna blir lurade att att sig till Barovia och kan sedan inte lämna för dödliga dimmor omsluter byn.
En speciell sak i äventyret är att rollpersonerna blir spådda av en zigenarkvinna som heter Madame Eva med en riktig kortlek. Beroende på vilka kort som dras så händer olika saker i äventyret.
Enda sättet att lämna Barovia är att att sig till slottet Ravenloft och döda vampyren Strahd von Zarovich (som kontrollerar dimman).
"Ravenloft II: The House on Gryphon Hill" kom 1986 till ADnD och utspelar sig i en pseudo-engelsk kustby någon gång på 1800-talet i det lilla riket Mordenshire.
Det här är INTE vad du letar efter primärt, men det finns regler i Ravenloft II för att kombinera de två äventyren på ett fantastiskt mardrömsaktigt sätt.
Ska man kombinera de två äventyren under 1890-tal så ska rollpersonerna vara en expedition som ger sig av från England till Transylvanien.
Ravenloft Campaign Setting kom 1990 till ADnD2 och utvidgar Ravenloft till en hel värld. Barovia har nu blivit ett litet furstendöme som styrs av greven.
Det som är bra med denna produkt är dels att man får mer info om Barovia och dels att det finns regler för vad som händer om rollpersonerna förfaller till ondska.
Här byts även zigenarna ut mot ett mystiskt folkslag som heter Vistani (zigenare är inte PK).
House of Strahd kom 1993 till ADnD2. Det är Ravenloft omgjort för lite mäktigare rollpersoner.
Det är inget dåligt äventyr, men jag tycker att DnD fungerar bättre på lägre levels så jag föredrar originalet.
"A Guide to Transylvania: A Masque of the Red Death Accessory" kom 1996 till ADnD2 och beskriver Transylanien på 1890-talet.
Det är sin egen kampanj, men det är samtidigt en guldgruva om man vill ha material till något eget.
Ravenloft Campaign Setting, kom 2001 till DnD3.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.
Detta gavs inte ut av WotC, utan av White Wolf på licens.
d20Modern kom 2002 och är ett eget rollspel. Det använder DnD3-reglerna i vår värld år 2000 här på jorden. Där finns regler för magi och skjutvapen i samma kampanj.
d20Past kom 2005 och är ett supplement till d20 Modern för att spela här på jorden, men i tre tidiagre åldrar:
- Age of Adventure / Swashbuckler - utspelas under 1600-1700-talet och man kan spela musketörer/pirater.
- Shadow Stalkers - utspelas under 1800-tal i Vilda Västern, Sherlock Holmes London och Edgar Edgar Allan Poe och H.P. Lovecrafts värld.
- Pulp Heroes - man spelar Indiana Jones o. likn.
Du vill givetvis ha "Shadow Stalkers"-delen.
Expedition to Castle Ravenloft kom 2006 till DnD3.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till en hel bok på 256 sidor och man får ta sig lite längre än bara byn och slottet.
Jag är inte så förtjust i detta äventyr då jag tycker att det blir mer fantasy än skräck.
Curse of Strahd kom 2016 till DnD5.
Det ursprungliga Ravenloft-äventyret omgjort och utvidgat till till en hel bok på 256 sidor.
Nu utspelas äventyret i hela furstendömet Barovia. Jag tycker att det är bättre än Expedition to Castle Ravenloft, men det är inte längre ett äventyr, utan en hel kampanj som tar rolleprsonerna från level 1 till level 10.
Van Richten's Guide to Ravenloft kom 2021 till DnD5.
En omarbetning av Ravenloft Campaign Setting från 1990.
***
Vill du spela ett äventyr som är färdigt på ett par spelmöten, eller vill du ha en kampanj som räcker för nästan ett års spelande (om man spelar en gång i veckan)?
Vill man ha ett kort äventyr ska man spela originalet Ravenloft från 1983, vill man ha en lång kampanj ska man spela Curse of Strahd.
Vilka regler ska man ha?
Jag rekommenderar d20Modern/d20Past, då får man ett regelsystem med nedtonad magi och anpassade regler för krutvapen.
Alternativt köra original-Ravenloft med LotFP-regler. LotFP har regler för krutvapen under 1500-1700-talet, vilket betyder att man måste modda lite för 1800-tals-vapen.
Alternativt köra Curse of Strahd med DnD5-regler, men DnD5 är ett "hjälte"-spel och lämpar sig inte så bra för skräck.
***
Jag har kört nästan alla Ravenloft-äventyr och jag tycker fortfarande originalet är bäst.
Vi hade även kul när vi körde Curse of Strahd (CoS) med modifierade DnD5-regler, men det tog c:a 40 spelmöten och det är en kampanj där rollpersonerna går från zero to hero under ett par månaders tid i världen.
Ska man köra med DnD5-regler är dessa mina förslag till husregler:
- Man dör inte på minus max hp, utan minus max hp vid level 1 eller minus halv max hp när det överstiger level 1.
- Man återfår inte tillbaka några hp alls efter en long rest, utan man får bara tillbaka HD. Och man får bara tillbaka hälften av det man slår när man använder HD vid short rest.
- Undeads gör inte necrotic damage, utan har energy drain som i tidigare versioner, men efter varje lång rest får man slå ett save för att se om man får tillbaks en level (i DnD3 fick man slå ETT save, här får man fortsätta slå efter varje natts sömn tills man får tillbaka sina levels och man får bara tillbaka en level åt gången).
I CoS var rollpersonerna en grupp engelska gentlemän som fick i uppdrag av den ockulta organisationen The Hermetic Order of Golden Dawn att udersöka rykten om varulvar i Siebenbürgen och karpaterna (den Transylvanska landsbygden).
Jag lånade reglerna för krutvapen från d20Past, men DnD5 DMG har utmärkta förenklade regler för krutvapen.
Tänk på att rollpersonernas vapen från 1890-talet ska vara en begränsad resurs.
Väl i Barovia har de bara tillgång till medeltidsteknologi, när deras patroner tar slut måste de byta till de krutvapen som finns på plats, d.v.s. mynnigsladdade musköter och muskedunder.
Använd INTE DnD5s regler för att ladda vapen. Vill du vara snäll använder du d20Past-reglerna. Vill du vara elak använder du LotFP-reglerna. Det viktiga är att rollpersonerna inte ska hinna ladda om under en strid.
Jag lät spelarna själva välja hur de skulle ta sig från London till Transylvanien.
Antingen är det båt till den Bulgariska kuststaden Varna vid svarta havet (som i Bram Stokers Dracula), eller med Orientexpressen som har en sträckning som går genom södra Transylvanien.
De valde Orientexressen och paserade bla.a. Timisoara, den första staden med elektriskt gatljus.
View attachment 7545
Jag var förhållandevis snäll med språk, så länge rollpersonerna kunde tala tyska, ungerska, rumänska eller italienska kunde de göra sig förstådda.
(Tyska och Ungerska för att Transylvanien är en del av Österrike-Ungern, italienska för att rumänska är så likt italienska att de kan förstå varandra).
En "red herring" jag använde för att reta spelarna:
Vi är så vana vid vår kalender att vi inte tänker på att alla inte använder den julianska kalendern.
Faktum är att hela Rumänien använde den Gregorianska kalendern ända in på 1900-talet, spelarna blev mycket förvirrade när datumen inte stämde i Barovia och kalendern plötsligt backat nästan 2 veckor.