Nekromanti Scenarion om jakt på seriemördare

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har precis avslutat tv-serien Mindhunter som nyligen släppte sin andra säsong på Netflix. Jag har varit inne på det tidigare och nu ältar jag alltså förmodligen igen, men varför, varför, varför finns det inga scenarion som handlar om jakten på seriemördare? Det jag saknar är alltså mordutredningar som de skulle skildras i verkligheten utan Cthulhu-mythos, fantasy eller i en post-apokalyptisk setting (Mordet på Loberga Herrgård)

Visst går det att tvätta många befintliga äventyr till att bli den här typen av scenario, men jag skulle vilja ha det autentiskt utifrån att författaren tänkt sig scenariot på det sättet, och där det finns en regelmekanik som stödjer mordutredningar och till viss del gärningsmannaprofilering. Frågan är hur mycket playerskill det går att baka in i ett sådant system och hur mycket man behöver ge spelarna utifrån lyckade tärningsslag.

Vet att entomophobiac jobbar med ett scenario av den här typen, men där handlar det (som jag förstår det) om att stärka upp bevisbilden mot en person som redan är gripen. Jag skulle vilja att RP deltar i själva jakten på (och gripandet av) mördaren.

Tips på befintliga spel/scenarion? Jag har läst bl.a. Serial Homicide Unit och Dirty Secrets men här är jag ute efter att ha en förbestämd seriemördare, förvalda offer (utifrån mördarens psykologiska profil) men på något sätt ändå slumpmässiga utifrån att historien inte skall rälsas. Countdown-klocka som pressar RP att agera.

Som TV, film och böcker säljer det här som smör. Varför finns det inte att uppleva som rollspel?

Bifur

Veteran
Finns en del att säga om detta. Kanske ska jag till sist ändå skriva ett sådant scenario? Men en första reflektion: jag tror det måste vila tungt på player skull, annars tror jag känslan av att aktivt delta i jakten försvinner.

Henke

Bifur;n333241 said:
Finns en del att säga om detta. Kanske ska jag till sist ändå skriva ett sådant scenario? Men en första reflektion: jag tror det måste vila tungt på player skull, annars tror jag känslan av att aktivt delta i jakten försvinner.
Haha kanske inlägget helt enkelt är riktat mot dig?

jag undrar egentligen också om inte det här kan vara ett helt rollspel? Det bör finnas så enormt mycket källor med idéer att ta ifrån så jag vill någonstans tro att det inte blir speciellt enformigt. Tänk Criminal minds som gått säsong efter säsong (nu har man väl iofs till sist beslutat sig för att avsluta). Sen behöver man ju inte smalna av till att enbart handla om seriemördare utan det borde även kunna handla om kidnappningar eller kanske till och med ”spektakulära” brott i allmänhet.

Frågan är hur svårt det är att ha playerskill ingen här typen av spel. Om man jämför med t.ex. Bakersteeet där RP löser brott i Sherlock Holmes frånvaro så har jag för mig att mekaniken är någon slags mellanting där det finns färdiga ledtrådar, men som spelarna på något sätt väljer rätt utifrån skillchecks.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Henke;n333246 said:
jag undrar egentligen också om inte det här kan vara ett helt rollspel? Det bör finnas så enormt mycket källor med idéer att ta ifrån så jag vill någonstans tro att det inte blir speciellt enformigt. Tänk Criminal minds som gått säsong efter säsong (nu har man väl iofs till sist beslutat sig för att avsluta). Sen behöver man ju inte smalna av till att enbart handla om seriemördare utan det borde även kunna handla om kidnappningar eller kanske till och med ”spektakulära” brott i allmänhet.
Jag tänker ju knappt på något annat än hur man bygger rollspel som hjälper SL att konstruera mordgåtor, så "ett helt rollspel" tycker jag låter utmärkt. Jag gillar ju själv när det finns någon form av fantastik inblandat, men egentlige är det ju inte ett måste.

Helt uppenbart finns en formel för hur man konstruerar välfungerande mordgåtor till tv-serier – det finns extremt många procedurals och många av dem har gått många säsonger vid det här laget. Frågan är hur den formeln ser ut mer exakt och hur man anpassar den för rollspelsmediet, där det (upplever jag) krävs en helt annan struktur för att man ska kunna låta navigeringen i strukturen bero på spelarnas val och uträkningar snarare än på speltid och slump (som ju ofta spelar in på TV). Kanske måste man bygga helt nya strukturer?

Jag skulle älska om någon annan skrev ett rollspel som gav SL alla tekniker och knep och sådant som behövs för att generera en seriemördar-kampanj eller bara enskilda mördar-äventyr för den delen. För då skulle jag äntligen kunna sluta försöka bygga det själv…

Jocke

Man med skägg
Jag tror att

1. Det är inte i någon slags ”realtid” man jagar seremördaren över flera år, och spelar scener där viktiga saker avslöjas/kan hittas.

2. Spelet går ut på att spelarna vinner om de fångar mördaren, och förlorar om denne kommer undan.

3. Varje utrednings scen ger beroende på utfall + eller - i utredningen. Efter ett gäng sådana har spelarns en chans att fångna mördaren tex i en jakt, ett förhör eller dylikt där utrednings poängen är en av sakerna som avgör förutsättningarna.

Henke

krank;n333253 said:
Jag tänker ju knappt på något annat än hur man bygger rollspel som hjälper SL att konstruera mordgåtor, så "ett helt rollspel" tycker jag låter utmärkt. Jag gillar ju själv när det finns någon form av fantastik inblandat, men egentlige är det ju inte ett måste.

Helt uppenbart finns en formel för hur man konstruerar välfungerande mordgåtor till tv-serier – det finns extremt många procedurals och många av dem har gått många säsonger vid det här laget. Frågan är hur den formeln ser ut mer exakt och hur man anpassar den för rollspelsmediet, där det (upplever jag) krävs en helt annan struktur för att man ska kunna låta navigeringen i strukturen bero på spelarnas val och uträkningar snarare än på speltid och slump (som ju ofta spelar in på TV). Kanske måste man bygga helt nya strukturer?

Jag skulle älska om någon annan skrev ett rollspel som gav SL alla tekniker och knep och sådant som behövs för att generera en seriemördar-kampanj eller bara enskilda mördar-äventyr för den delen. För då skulle jag äntligen kunna sluta försöka bygga det själv…
Jo, jag känner till att du filat på rollspel i Agatha Christie baserad mordgåta. Tänker precis som du säger att det finns en formel som behöver identifieras och brytas ner i beståndsdelar i ett första steg för att sedan byggas ihop på ett sätt som gör den gångbar o rollspelssammanhang. Man kan ju son sagt även titta på scenarion som gjorts till rollspel men i annan setting. Mutants Loberga är ju egentligen inget ”mutantigt” utan skulle lika gärna kunna utspela sig i vår värld. Där handlar det dock om ett tydligt motiv som gör att enbart de inblandade berörs. En jakt på seriemördare handlar ju sällan om ett motiv mot en viss person utan mer utifrån en grupp av samma kön, ålderskategori, hårfärg, hudfärg, yrkestyp, sexuell läggning etc etc. Här letar man som sagt inte vanliga motiv utan ”psykologiska signalement” som hänger ihop med tidigare offer, modus operandi, och andra ledtrådar.

Just biten kring detta signalement upplever jag som en återkommande svaghet i tv-serier. Det är väldigt ovanligt hur man kommer fram till signalementet utan plötsligt så har man bara kommit fram till att man söker en vit man mellan 25-30 som är arbetslös och har en hund. Det är skapandet av det signalementet som behöver vara en central del i rollspelet.

Sen tänker jag att man kan få hjälp av andra seriemördare som man har i förvar (tänk Hannibal Lector i Lammen tystnar eller Ed Kemper i Mindhunter). Troligtvis hade man behövt övergripande beteendevetenskapskompetens för att kunna ringa in de generella dragen hos den misstänkte (annars blir det ju bara vanliga skull-checks).