Har precis avslutat tv-serien Mindhunter som nyligen släppte sin andra säsong på Netflix. Jag har varit inne på det tidigare och nu ältar jag alltså förmodligen igen, men varför, varför, varför finns det inga scenarion som handlar om jakten på seriemördare? Det jag saknar är alltså mordutredningar som de skulle skildras i verkligheten utan Cthulhu-mythos, fantasy eller i en post-apokalyptisk setting (Mordet på Loberga Herrgård)
Visst går det att tvätta många befintliga äventyr till att bli den här typen av scenario, men jag skulle vilja ha det autentiskt utifrån att författaren tänkt sig scenariot på det sättet, och där det finns en regelmekanik som stödjer mordutredningar och till viss del gärningsmannaprofilering. Frågan är hur mycket playerskill det går att baka in i ett sådant system och hur mycket man behöver ge spelarna utifrån lyckade tärningsslag.
Vet att entomophobiac jobbar med ett scenario av den här typen, men där handlar det (som jag förstår det) om att stärka upp bevisbilden mot en person som redan är gripen. Jag skulle vilja att RP deltar i själva jakten på (och gripandet av) mördaren.
Tips på befintliga spel/scenarion? Jag har läst bl.a. Serial Homicide Unit och Dirty Secrets men här är jag ute efter att ha en förbestämd seriemördare, förvalda offer (utifrån mördarens psykologiska profil) men på något sätt ändå slumpmässiga utifrån att historien inte skall rälsas. Countdown-klocka som pressar RP att agera.
Som TV, film och böcker säljer det här som smör. Varför finns det inte att uppleva som rollspel?
Visst går det att tvätta många befintliga äventyr till att bli den här typen av scenario, men jag skulle vilja ha det autentiskt utifrån att författaren tänkt sig scenariot på det sättet, och där det finns en regelmekanik som stödjer mordutredningar och till viss del gärningsmannaprofilering. Frågan är hur mycket playerskill det går att baka in i ett sådant system och hur mycket man behöver ge spelarna utifrån lyckade tärningsslag.
Vet att entomophobiac jobbar med ett scenario av den här typen, men där handlar det (som jag förstår det) om att stärka upp bevisbilden mot en person som redan är gripen. Jag skulle vilja att RP deltar i själva jakten på (och gripandet av) mördaren.
Tips på befintliga spel/scenarion? Jag har läst bl.a. Serial Homicide Unit och Dirty Secrets men här är jag ute efter att ha en förbestämd seriemördare, förvalda offer (utifrån mördarens psykologiska profil) men på något sätt ändå slumpmässiga utifrån att historien inte skall rälsas. Countdown-klocka som pressar RP att agera.
Som TV, film och böcker säljer det här som smör. Varför finns det inte att uppleva som rollspel?