Påstående: Det finns en hel del spel och scenarion som siktar på att skapa drama men det är sällan som spelarna får anvisningar kring hur de ska skapa sagda drama.
Håller ni med?
Apocalypse World med hax är ett typexempel, det finns en MASSA potential för drama men det är otydligt för spelarna hur de ska skapa det (tycker jag). Och sure, det är en öppen värld, alla möjligheter för allt, klart svårt. Vi har sex moves sure, men det är i min erfarenhet inte så jävla vanligt att de kommer i spel om jag som spelledare inte tvingar dem i spel (en av mina favoriter för första scen är "du är i din bostad, det luktar sex och svett, vem mer är där?", men det borde inte bygga på att jag håller upp sexet i ansiktet på folk, det borde komma som en del av spel!).
...men när vi spelar scenarion men förskrivna roller. Det finns ju oftast intentioner hos spelskaparna (som förhoppningsvis fattar det här bättre än mig) och då borde det kunna vara ganska straight forward. OM vi vill drama, om vi vill komplikationer. Exempelförslag:
- Gör dig misstänkt för mordet.
- Tappa bort vigselringen.
- Bekänn för någon att du är kär i X.
- Var otrogen.
- Anförtro dig åt din älskades fiende.
- Etc.
Jag vill ju ha de här strukturerna som kompenserar (i alla fall lite) för erfarenhet, som ger nykomlingar en knuff i rätt riktning.
Pratar jag i natmössan? Är det här kutym och jag har bara missat det? Eller finns det är ett stort svart hål som vi som spelare förväntas fylla med erfarenhet för att få till ett bra spel?
Vad är er erfarenhet av dramaspel och off-spelstil spelare? Får den vägledning de behöver av spelet?
Håller ni med?
Apocalypse World med hax är ett typexempel, det finns en MASSA potential för drama men det är otydligt för spelarna hur de ska skapa det (tycker jag). Och sure, det är en öppen värld, alla möjligheter för allt, klart svårt. Vi har sex moves sure, men det är i min erfarenhet inte så jävla vanligt att de kommer i spel om jag som spelledare inte tvingar dem i spel (en av mina favoriter för första scen är "du är i din bostad, det luktar sex och svett, vem mer är där?", men det borde inte bygga på att jag håller upp sexet i ansiktet på folk, det borde komma som en del av spel!).
...men när vi spelar scenarion men förskrivna roller. Det finns ju oftast intentioner hos spelskaparna (som förhoppningsvis fattar det här bättre än mig) och då borde det kunna vara ganska straight forward. OM vi vill drama, om vi vill komplikationer. Exempelförslag:
- Gör dig misstänkt för mordet.
- Tappa bort vigselringen.
- Bekänn för någon att du är kär i X.
- Var otrogen.
- Anförtro dig åt din älskades fiende.
- Etc.
Jag vill ju ha de här strukturerna som kompenserar (i alla fall lite) för erfarenhet, som ger nykomlingar en knuff i rätt riktning.
Pratar jag i natmössan? Är det här kutym och jag har bara missat det? Eller finns det är ett stort svart hål som vi som spelare förväntas fylla med erfarenhet för att få till ett bra spel?
Vad är er erfarenhet av dramaspel och off-spelstil spelare? Får den vägledning de behöver av spelet?