Nekromanti Schamaner

Mask_UBBT

Hero
Tänkte varna spelledare från att låta era spelare spela Schamaner. Gjorde det själv en gång, och lyckades krysta fram en sketen liten schaman med ett ganska överlägset mentalt väsen. All kroppslig styrka, förutom RÖR, var i princip så låga som spelbara.
Tränade med Schamanen under några spelmöten, men kom sedan på att jag lika gärna kunde köra kamaikaze-funktionen...
Resultat: Under nästa strid såg jag till att bli dödad så fort som möjligt(hade nog ändå ingen chans, men...) och sedan ta över den starkaste personen bland fienderna..

nu hade jag en sketstark schaman i en thruks kropp, och jag var i princip odödligt vilketsom... Det var iofs kul att spela schamanen, och att besätta personer är faktiskt någonting som är VÄLDIGT användbart nä man ska smyga...
Nackdel: Jag glömde alltid erätta min själ med någon ande, så den dog hea tiden. Drog igenom en ny kropp vartannat spelmöte...

jag vet inte vart jag vill komma med det här, men jag tänkte mest varna spelledarna för schamaner...

Sabelkatten

Swordsman
Med 2 karaktärer med alla shamanistiska färdigheter, och ytterligare en med enbart Shamanism, i Bjorns Eon Teens kampanj så kan jag tala om att det funkar jättebra. MEN SL måste applicera så hårda "straff" för att byta kropp så att det blir den absolut sista utvägen.

Att göra det som en Shaman är till för, nämligen att tala med andar och andra väsen, fungerar ypperligt och ger upphov till en del intressanta situationer (spendera en hel strid med att försöka övertyga en mördad alv om att återvända till sin (helade) kropp... /images/icons/witch.gif De andra karaktärerna som fick ta emot en massa stryk under tiden var dock inte så glada... /images/icons/sick.gif).

/Henrik

Baron Marak

Swordsman
Att byra kropp ständigt är tabu för en schaman och innebär alltså borttyning likt den som drabbar magiker. Gudarna straffar en och ser vad man gör. Att se till att man blir dödad för att besätta en annan kropp är detsamma som att ta en kropp direkt. Det är inte självförsvar.

Drakvrede

Swordsman
Glömde du Glömskan?

Antar att du "glömde" regeln som säger att man drabbas av Ob1T6 poängs förlust av Qadosh varje gång man befinner sig i en kropp som dör (det kallas Glömskan).....? Inte bra...
/images/icons/thinks.gif

Re: Glömde du Glömskan?

Varje gång man överger en kropp så att den dör är det väll.... I alla fall, shamanen skulle ha sådär en -10-15 i qadosh nu....
Dessutom skulle han vara utstött av andra shamaner pga av att han hade tagit över kroppar till sin egen vinning (enda som är OK är din egen mördare).

För att stoppa en shaman som gör så, låter man helt enkelt en magiker med psyke 25+ och den psykotropiska effekten andesköld, besvärjelse 20, alstra 20 döda honom.

Försök utmana denna på andestrid. ob3t6 under PSY för dig, ob1T6 för magikern.....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men...

regeln som säger att man drabbas av Ob1T6 poängs förlust av Qadosh varje gång man befinner sig i en kropp som dör

Jag är ingen expert på Schamanism reglerna men den regeln gäller väl bara om man aktivt lämnar kroppen och låter den medvetet dö ?
Har tyvärr inte Eon 2 boken här för att kolla upp det hela just nu.

/Naug

Drakvrede

Swordsman
Re: Men...

Jag är ingen expert på Schamanism reglerna men den regeln gäller väl bara om man aktivt lämnar kroppen och låter den medvetet dö ?
Har tyvärr inte Eon 2 boken här för att kolla upp det hela just nu.

Nix, man drabbas av Qadosh-förlust om man befinner sig i en kropp som dör, oavsett om det är ens egna, eller hur den dör.

Hmm... Det kanske e otydligt uttryckt i grundreglerna (kommer inte ihåg den exakta formuleringen i Eon II). Nåja, om reglerna i grundboken är otydliga, så kommer det att förklaras bättre/förtydligas i Anden & Drömmen (lovar). Där kommer dessutom tabubrytarens öde att diskuteras.....
/images/icons/thinks.gif

Mask_UBBT

Hero

Jag vet inte, det var inte jag som spelledde vid tillfället...
Dessutom röde det sej på den tiden om bara Eon, inte Eon 2...

Hade ändå inte spelat stor roll, hade 14 i Qadosh som start(!)
Vår spelledare var snäll vad gäller bakgrundstabellerna och ansåg inte att "Händelser", "Nackdelar" eller "Familjetabellen" var riktiga resultat.../images/icons/smile.gif

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

I 70% av fallen innebär ett åldringsslag antingen att det inte blir någon effekt eller att det är något som ändå byts ut då man byter kropp...

Drakvrede

Swordsman

I 70% av fallen innebär ett åldringsslag antingen att det inte blir någon effekt eller att det är något som ändå byts ut då man byter kropp...

Tja, men om man tappar tillräckligt mycket Qadosh riskerar man ju att tona bort, oavsett om man behöver slå åldringsslag eller ej. Och om man då "dör" för ofta, kommer man ju onekligen att tona bort förr eller senare! Så att "gå runt & dö" är inte att rekommendera...
/images/icons/cool.gif

Korpen

Hero
Jag vet inte om det där med tabu gäller riktigt ALLA schamaner, för tirakiska schamaner är det i alla fall Ok att ha ijäl folk från andeplanet, samt att besätta fi kroppar. Tror dock inte att de låter sina egna kroppar dö.(Triaker Sid 92)

Hmm... Jag är inte säker på det där riktigt.
Har för mig att de bara driver ut själen, de är aldrig inne i kroppen.

Jag kanske ska spela en shaman om ett litet tag..... Då inte med koboldigheter i sinne utan shamanernas intressantare aspekter.
Jag kom sedan på att en mycket praktisk sak är en familiarus. Tex din gammla farfar som strider i varghamn åt dig..... Och är en almänt bra och trevlig kille att snacka med så klart....

Baron Marak

Swordsman
Många har fått det här med Tiraker om bakfoten. Dessa individer är inte ute efter att bara döda. Det ligger något betydligt djupare än så.
Som jag har förstått det så ägnar det mycket tid till att rådfråga Maktah (?) om vad de skall göra. Sen så är resten av dödandet kamp om överlevnad.
En Tirakisk schaman har tillåtelse att i krig besätta fientliga kroppar och fördriva självar. Men det är för att detta ligger i deras gudoms intressen. Men i denna diskussion är det mer frågan om småaktigt dödande. Vilket inte ligger i "Den mörkas" intressen.