Nekromanti Schamanism: Lämna kroppen...

k7e9

Hero
Om man ska låta sin själ lämna kroppen för att vandra lite på andeplanet ska man ju försätta sig i trans, hälst med hjälp av sin "normala" metod (t.ex. vild dans m.fl.)...

Men vad tycker ni om följande:
Att lämna kroppen när man sover?
Ännu värre, när man är slagen medvetslös?
Drogad till medvetslöshet då?

Är någon möjlig? Svårighetsökningar? Vad tycker ni?

Ja, jag vill att Schamaner & Drömmvandrare kommer ut NU genast, men det verkar ju inte så troligt inom överskådlig tid...

Gemstone

Swordsman
Jag skulle säga att det blir mycket svårare, eftersom medvetandet är borta. Då man sover skulle jag sätta +Ob2T6 på svårigheten och +Ob4T6 då man är medvetslös. Är man drogad skulle jag dra på +Ob5T6

AnVili

Warrior
Ja du... förmodligen kommer det finnas svar till dina frågor i Schamaner & Drömmvandrare. Men jag tycker så här:

Ja det skulle jag säga är möjligt. Men jag hade lagt på +2T6 på slaget.

Det tycker jag inte att man ska kunna...samma sak när det gäller att bli drogad. Men jag kan inte riktigt förklara varför jag inte tycker att man kunna lämna kroppen då. Det har väl med min syn på spelbalanden att göra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att schamanism kräver en viljeansträngning, och därmed inte går att inleda under sömn eller medvetslöshet. Däremot borde vissa former av droger, intagna under rätt omständigheter, snarare förbättra schamanens förmåga att gå in i trans.

Pilzefrau

hon/henne
I en medveten dröm är man väl kapabel att prestera en viljeansträngning? Men då ska man bli medveten också, och det är inte så lätt alltid...

Woulf73

Veteran
Om jag vore schaman skulle jag nog vilja ha lite kontroll på när jag lämnar kroppen.
-Låter inte så kul att gå och lägga sig för att aldrig mer vakna eftersom själen lämnat kroppen, som under tiden dog av syrebrist... Drömmar kan användas på andra sätt.
Medvetslös? -Hur skulle själen kunna lämna kroppen, om nu själen är utslagen för tillfället, eller är det bara kroppen som är utslagen? Det är väl en definitionsfråga; "is there a doctor onboard this plane?"
Samma sak borde väl gälla för droger i enorma mängder? Är man tillräckligt drogad har man inte så mycket koll på vad man gör...
Låter tråkigt, kanske man bara ska använda massa plusmod. för att få lite liv i spelandet?

Regmolar

Swashbuckler
Jag hävdar att schamanism kräver förberedelse och en mycket speciell "sinnesstämning", som inte kan frammanas hur som helst.

Sömn borde väl kunna fungera förutsatt att schamenen förberett sig för att lämna kroppen under sömnen, men då fattar jag inte varför han inte bara gick in i trans istället... och jag skulle säga att han inte kan göra det under en medveten dröm eftersom han inte kan kontrollera kroppen och därför inte kan utföra sina vanliga ritualer, men det handlar nog om min syn på schamanism. "Drömvandrare" (eftersom begreppet ännu inte fått en officiell specificering) är nog en annan femma.

Är man medvetslös eller drogad är svaret nej av anledningarna ovan, undantaget är ifall drogen är en del av schamanens lämna-kroppen-ritual.

Poseur

Swashbuckler
Men vad tycker ni om följande:

Är någon möjlig? Svårighetsökningar? Vad tycker ni?
Nej. personen är inte medveten
Ne. Personen är inte medveten(Smästa är ju en själslig effekt i mundana kanske änd men med plussen ifrån smärta)
NEj. Personen är inte medveten.

För övrigt är schamanism tillräckligt power utan att kunna bruka det oavsett hur misshandlad kroppen är.

Bjorn

Hero
Sömn-själavandring

Att FRIVILLIGT lämna kroppen då man sover eller är medvetslös tycker jag känns lite konstigt.

Möjligtvis kan man ju tänka sig att skickliga shamaner kan "förprogramera" sig själva att låta själen lämna kroppen efter en viss tids sömn men jag är tveksam även till det.

Däremot kan man ju tänka sig att shamanistiskt kunniga personer kan tänkas "sömn-själavandra" på ungefär samma sätt som vissa mäniskor går i sömnen.

Gurps:psionics har en hel del roliga och intressanta uppslag om teleportationskunniga rollpersoner som lider av "sleepjumping" och man kan ju tänka sig liknande vad gäller att låta själen springa iväg på andeplanet.

Typ helt plötsligt vaknar shamanen upp och inser att "öhh, jag är inte i min kropp" på en mer eller mindre okänd plats.

/Bjorn

Regmolar

Swashbuckler
Re: Sömn-själavandring

Typ helt plötsligt vaknar shamanen upp och inser att "öhh, jag är inte i min kropp" på en mer eller mindre okänd plats.
Extra roligt blir det ju när han inser att hans kropp inte hållits igång under hans frånvaro och därför ganska omgående dött av syrebrist :gremgrin:

Eller kan han kanske övertala sina andar att ta hand om den i sömnen också? :gremwink:

Carl Johan Ström

Swordsman
Tanken i en kommande modul om Schamanism är att man skall kunna använda modifikationer från Smärtsektionen och Utmattningssektionen för att göra det enklare att komma i trance. Metoder kan vara sömnbrist, hunger, svält, syrebrist, dans, droger, självgissling, osv...

Är man helt borta är det inte så sannolikt att man kommer i Trance, men jag har ju funderat en hel del på Sömn/Dröm och Schamanism i kombination -- även om jag inte är klar riktigt med hur detta kommer att funka. medvetslöshet kommer ju in här.

k7e9

Hero
Ahha... Vad trevligt! :gremsmile: Du har ingen uppskattning om hur lång tid det rör sig om innan den modulen är klar? Ett år? Flera år? Jag har personligen varit sugen på att läsa den länge nu!

Regmolar

Swashbuckler
Re: Schamanism: Lämna kroppen... (OT)

Få klart Alver, spelledarskärmen, Västlanden, Misslor och Demoner först :gremwink: (ungefär i den ordningen)

k7e9

Hero

Fast det är väl vitt skiljda skribenter till de olika böckerna...
Vill minnas att CJS är den som ska skriva schamaner & drömvandrare efter att han skrivit klart Jargiska kejsardömmet... Men jag kan ha helt uppåt väggarna fel...

Alver är väl i startgroparna för att tryckas hoppas jag, så även misslor...
Västlanden skrivs väl av Krille? (återigen jag kan ha åt helvete fel)...
Demoner vet jag faktist inte om någon bryr sig om att skriva på... :gremwink:

Marukusu

Hero

"Västlanden skrivs väl av Krille?"

Västlanden skrivs av Ymir, Krille har slutat hos Neogames men gjorde/gör(?) en cameo i och med modulen Misslor.

k7e9

Hero

Pfaa...
Jag har helt enkelt ingen koll skulle det visa sig... :gremwink:
Men hur som, är det olika författare till de olika böckerna. Det var väl det som var min grundpoäng, om jag nu hade en poäng med mitt inlägg... :p

Regmolar

Swashbuckler

Jag tycker att CJS kan snabba sig med Jargien; annars hinner ju mina spelare ut därifrån innan den kommer! (fast det kanske är lika bra, eftersom min version troligtvis skär sig med den officiella på något sätt någonstans...)

Alver har jag redan kommenterat i tråden rörande den, och demoner har vi ju fått lite förhandsinfo om i tidigare trådar, så jag hoppas banne mig att någon skriver på den, för annars gör jag det!