Greymourn
Swordsman
Eon är ett spel med möjligheter, yrkena är i princip arketyper, och du behöver inte ha meterlångt skägg och levt halva ditt liv i en akademi (eller hydda för den delen) för att kunna åkalla vissa övernaturliga krafter... Detta är väl i och för sig bra, men kan å andra sidan bidra till vissa mer eller mindre komiska blandningar av klassiska fantasy yrken som i alla fall i mina ögon kan rubba spelbalansen, meningen med att vara magiker är att inte vara som alla andra... Varför många spelare, i alla fall som jag känner, övergår till att spela magiker efter ett par års runtfläskande med ett närmare två-meter-långt-svärd-som-ger-Ob5T6(H), utöver din enorma-grundskada-som-du-har-för-att-du-har-mer-muskler-än-en-viss-belgisk-ko-som-faktiskt-inte-är-blå.
Med Eon gör man istället som så att närman tröttnat på att fäktas och hoppa runt, letar man upp en mindre nogräknad magiker och låter sitt muskelbärg lära sig lite magi, ballt... Tänk er den väldig Babar, Barbar härskaren som sitter med en fjäderpenna som troligtvis är lika stor som hans lillfinger och präntar ner suspekta symboler på ett gulnat ark, mindre ballt...
Det jag egentligen undrade om är i och för sig inte lika löjligt... Det handlar om Schamanism, en färdighet som jag i närmare tre och ett halvt år ignorerat p.g.a bristfälliga regler och att den kan tyckas lite väl mäktig... Tänk dig en gubbe med enormt bra mentala egenskaper, som "lånar" barbaren i exemplet ovans kropp...
Då blir det mordiska känslor i spelgruppen... (Om inte barbar kroppen räcker till kan man ju ta en enorm trollkropp osv. och tillslut vill ingen spela...)
I allafall gjorde sig undertecknad ett stycke Rp... En trollkarl (manlig häxa), ett yrke som har de trevliga färdigheterna Schamanism + Andeförnimmelse... Efter en del gruff med gruppens Legio Colonan magiker, bestämde sig denne för att illa kvikt skaffa sig Schamanism (för att kunna ta tillbaka sin kropp om trollkarlen av någon anledning bestämde sig för att låta magikerns kropp och själ gå skilda vägar så att säga...) Personligen anser jag att Schamanism är primitivt, och inte hör seriösa magiker till... Men det kan jag ju i och för sig vara ensam om... Vill bara veta om någon vet/tycker ngt om "detta" (för att använda Andreas Romans favorit ord...)
Med Eon gör man istället som så att närman tröttnat på att fäktas och hoppa runt, letar man upp en mindre nogräknad magiker och låter sitt muskelbärg lära sig lite magi, ballt... Tänk er den väldig Babar, Barbar härskaren som sitter med en fjäderpenna som troligtvis är lika stor som hans lillfinger och präntar ner suspekta symboler på ett gulnat ark, mindre ballt...
Det jag egentligen undrade om är i och för sig inte lika löjligt... Det handlar om Schamanism, en färdighet som jag i närmare tre och ett halvt år ignorerat p.g.a bristfälliga regler och att den kan tyckas lite väl mäktig... Tänk dig en gubbe med enormt bra mentala egenskaper, som "lånar" barbaren i exemplet ovans kropp...
Då blir det mordiska känslor i spelgruppen... (Om inte barbar kroppen räcker till kan man ju ta en enorm trollkropp osv. och tillslut vill ingen spela...)
I allafall gjorde sig undertecknad ett stycke Rp... En trollkarl (manlig häxa), ett yrke som har de trevliga färdigheterna Schamanism + Andeförnimmelse... Efter en del gruff med gruppens Legio Colonan magiker, bestämde sig denne för att illa kvikt skaffa sig Schamanism (för att kunna ta tillbaka sin kropp om trollkarlen av någon anledning bestämde sig för att låta magikerns kropp och själ gå skilda vägar så att säga...) Personligen anser jag att Schamanism är primitivt, och inte hör seriösa magiker till... Men det kan jag ju i och för sig vara ensam om... Vill bara veta om någon vet/tycker ngt om "detta" (för att använda Andreas Romans favorit ord...)