Nekromanti Schamanism + Legio Colonan= ?

Greymourn

Swordsman
Eon är ett spel med möjligheter, yrkena är i princip arketyper, och du behöver inte ha meterlångt skägg och levt halva ditt liv i en akademi (eller hydda för den delen) för att kunna åkalla vissa övernaturliga krafter... Detta är väl i och för sig bra, men kan å andra sidan bidra till vissa mer eller mindre komiska blandningar av klassiska fantasy yrken som i alla fall i mina ögon kan rubba spelbalansen, meningen med att vara magiker är att inte vara som alla andra... Varför många spelare, i alla fall som jag känner, övergår till att spela magiker efter ett par års runtfläskande med ett närmare två-meter-långt-svärd-som-ger-Ob5T6(H), utöver din enorma-grundskada-som-du-har-för-att-du-har-mer-muskler-än-en-viss-belgisk-ko-som-faktiskt-inte-är-blå.

Med Eon gör man istället som så att närman tröttnat på att fäktas och hoppa runt, letar man upp en mindre nogräknad magiker och låter sitt muskelbärg lära sig lite magi, ballt... Tänk er den väldig Babar, Barbar härskaren som sitter med en fjäderpenna som troligtvis är lika stor som hans lillfinger och präntar ner suspekta symboler på ett gulnat ark, mindre ballt...

Det jag egentligen undrade om är i och för sig inte lika löjligt... Det handlar om Schamanism, en färdighet som jag i närmare tre och ett halvt år ignorerat p.g.a bristfälliga regler och att den kan tyckas lite väl mäktig... Tänk dig en gubbe med enormt bra mentala egenskaper, som "lånar" barbaren i exemplet ovans kropp...

Då blir det mordiska känslor i spelgruppen... (Om inte barbar kroppen räcker till kan man ju ta en enorm trollkropp osv. och tillslut vill ingen spela...)

I allafall gjorde sig undertecknad ett stycke Rp... En trollkarl (manlig häxa), ett yrke som har de trevliga färdigheterna Schamanism + Andeförnimmelse... Efter en del gruff med gruppens Legio Colonan magiker, bestämde sig denne för att illa kvikt skaffa sig Schamanism (för att kunna ta tillbaka sin kropp om trollkarlen av någon anledning bestämde sig för att låta magikerns kropp och själ gå skilda vägar så att säga...) Personligen anser jag att Schamanism är primitivt, och inte hör seriösa magiker till... Men det kan jag ju i och för sig vara ensam om... Vill bara veta om någon vet/tycker ngt om "detta" (för att använda Andreas Romans favorit ord...)

Det blir väl något i den stilen... Men om du ser på det så här:

En normal man blir upptäckt av de magikunniga som ser att han har magins gåva. I det fallet så utbildar de honom till magiker och han väljer den kraftfulla kronotropin. Nu så vet ingen i hans krets om schamanism så han får för sig att vanlig magi är det absoluta beviset på civilisationen. Detta då schamaner aldrig ens skulle kunna tänka sig att lära ut sina kunskaper till någon annan än sin lärling.

Hoppas att du förstår vad jag menar, för jag vet inte om jag gör det (eller om jag någonsin gjort det).

I'm a bastard in disguise as a human.

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag håller med baronen nedan. Schamanism är en egenskap som går från mästare till lärling och endast en lärling. Eftersom schamaner har hög status i de samhällen de förekommer så vill de nog inte lära ut sin färdighet till en total främling trots alla hans silvermynt. Man vill ju inte utbilda nå'n man inte vet nå't om då denne skulle kunna rubba ens maktposition eller ännu värre, dra skam över schamanyrket. Oavsett vad den rike nykomlingen lovar: Ja, så fort du lärt upp mig så lämnar jag byn.
Vilken schaman skulle neka en sådan garanti, typ alla.
Tack vare schamanens höga position så är han aningen svårmutad också. Vad kan nykomlingens pengar ge honom som han annars inte kan få? En som bor i ett primitivt samhälle ger nog blanka f-n i att ha ett stort hus i en skrikande, illaluktande, överbefolkad stad.

Enda sättet att lära sig är att bli en schamans lärling vilket är näst intill omöjligt för nå'n som vill lära sig NU.

Radin

Greymourn

Swordsman
Förstår vad du menar... Var dock inte riktigt vad jag undrade, men i alla fall. Schaman+Lärling=Sant förhållandet håller jag helt med om... Så skall det va... Absolut... Det jag vill veta är hur exempelvis ett civiliserat magiker sällskap som Legio Colonan ser på Schamanism ( eller i alla fall vad folk i allmänhet i det här forumet anser...)

Jag har egentligen inte ngt emot den där leva-hur-läge-som-helst-grejen, som kan uppnås genom Kronotropi och Schamanism, det jag inte gillar är en högadlig sabrisk magiker av husen Negaidh+Duncreigh som försätter sig i Trance, vsndrar omkring med fetischer och familarii...

Greymourn

Swordsman
Nu finns det ju faktiskt annat folk med schamanism... tex. Häxor och Spiritister (som ju är civiliserade)...
Fast å andra sidan är ingen av dessa speciellt "materielt" intresserade... Ända tills boken om Schamaner kommer , kommer (aldrig-två-likadana-ord-i-rad-sade-lärarinnan-men-ändå...) kommer färdigheten Schamanism vara i VÄÄÄÄÄGEN

SirDr

Veteran
perssonligen tror jag att de antingen ignorerar det eller ser på det hela med skräck.. för de har ganska svårt att kontrollera andar om de är magiker.. det ligger lixsom utanför deras område.
-min syn på magiker... en hoper gubbsjuka snubbar som inte kan ha kul med vardagen om de inte får känna sig viktiga!
(alt. mäktiga)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Sir Foilan

Hero
"Efter en del gruff med gruppens Legio Colonan magiker, bestämde sig denne för att illa kvikt skaffa sig Schamanism"

Och hur fan lyckades han få den kunskapen? En magiker från Legio Colonan som sysslar med primitivt nonsens. Han skulle bli utskrattad...

Schamanism är något som man skall vara väldigt försiktig med. Den är väldigt mäktigt. Personligen tycker jag inte att det passar sig att spela schaman, iaf inte i en någorlunda ordinär spelgrupp. Men det är ju min högst personliga åsikt och alla (turligt nog) tycker inte som mig.

/Sir Foilan

Moonshadow

Warrior
Re: Det går att spela shaman !!!

En av mina roligaste karaktärer var shaman. Men shaman rollen läger en stor ansvars börda på spelaren. Min shaman spenderade sina sista år som katt. Han hade sett ut en bra kropp han ville ha men hans samvete klarade inte av att ta den.

-Moonshadow

Tearlach

Warrior
och åt andra hållet?

om nu en shaman skulle lära sig magi?
t.ex. psykotropi som han kanske kan lära sig av en förfadersande.

du gör så här min sonson.
istället för att låta ditt medvetande flyta in i andeplanet så suger du in en bit av andeplanet i ditt medvetande,
försök sedan att minnas smärtan du kände när den där hunden bet dig i förra veckan.
det är bra.
låt nu den bit av andeplanet som du sög in i ditt sinne fylla smärtan och ge den vikt så som vatten fyller en hink.
lägg sedan handen på den där stadsstroppen och släpp lös smärtan i hans inre.
oj som han skrek, mycket bättre än att hälla en hink vatten över hans huvud.
eller hur.

kanske inte helt rätt men jag vet inte hur andarnas magiteori ser ut.

Tearlach: here we go again.

Sir Foilan

Hero
Re: Det går att spela shaman !!!

"Men shaman rollen läger en stor ansvars börda på spelaren"

Precis, och alla klarar inte av detta...

/Sir Foilan