Nekromanti schamanism

litleme

Warrior
vad ska man tänka på om man ska spela en bra schaman ??
eller vart kan man läsa om schamaner förutom i eons grund bok ??

Douggie

Warrior
Till mina egna schamaner har jag alltid hämtat mycket inspiration ifrån indianska medecinmän och liknande. Lite rida runt, betrakta, sucka när dom andra dör och säga "det är livets gång" och så vidare....

Antagligen kommer det stå mer om Schamaner i Neogames kommande bok, som ska handla om just schamaner och andar (har en känsla av att det är den med odöda-grejorna i med, men vet inte säkert.)

// Douggie

Drakvrede

Swordsman
Tja, det viktigaste man bör ha i baktanke är några enkla saker. För det första är alla schamaner mycket starkt bundna av sin kultur. Vi är ju alla kultruella varelser, men för schamaner är kopplingen extra stark. De tror verkligen fullt & fast på de värderingar, regler och tankar som stammen och schamanens mästare har lärt denne. Dessa går (bland annat) ut på att tro & vårda förfärderna & deras minne, skydda stammen mot ondska och inse sin egna vikt! Schamanen är andarnas sändebud, och kommer att agera därefter.

För det andra så är schamaner "primitiva". De är inte avancerade, teoretiska magiker, som ställer upp avancerande teorier rörande magins natur. Schamaner bryr sig inte om sånt. De har sin andemagi och sina (eventuella) magiska besvärjelser. De fungerar, de är det intressanta, inte hur de fungerar. Med detta ska man inte tro att schamaner är idioter! Dom saknar den bildning som anses viktig för intellektet i de mer civiliserade delarna av Mundana, men väger upp detta genom viljestyrka, andemagi och attityd. =)

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Morollan

Veteran
Om du har modulen Tiraker så kan du garanterat finna lite fakta om Schamaner där. Fast det är ju dock Tirakiska Schamaner. Schamanerna i Tiraksamhällena har väldigt högt anseende och inte utan anledning dom är hemskt användbara både under jakten och ute i strid.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Greymourn

Swordsman
A witch thou shalt be...

Satsa på en häxa istället för Schaman, Yrket finns i Mystik & Magi, och fungerar precis som en vanlig magiker,(nästan säker), minus teoretisk magi och ritual, plus Andeförnimmelse och Schamanism...

10 anledningar att bli en häxa...

*Det är ett uråldrigt och respekterat(eller inte...) yrke*
*Koboldfrämjande, både Schamanism och Magi...*
*Är SL snäll kan du ha en söt pepparkaks stuga...*
*Är du en skicklig spelare behöver det inte ens bli oseriöst...*
*Du får skratta ondskefullt och utföra mörker dåd och makabra handlingar...*
*Återigen behöver det inte spåra ut här om du är en skicklig spelare...*
*Du kan ha din egen farfar i en djurkropp med dig genom äventyren...*
*Återigen behöver det inte spåra ut här om du är en skicklig spelare...*
*Du kan vara god eller ond (Fast alla kommer utgå ifrån att du är ond iaf)...*
*Du får massor av frisk luft och slipper patetisk magi teori...*

Det var nog inte riktigt tio anledningar...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...

Koboldjägaren

Veteran
Kobold

Don Grå spelar själv en trollkarl, och det är den mest koboldiska gubbe som någonsin skapats. Han har lagt all sina händelseslag på övernaturliga, och har därmed blivit en väldigt bra gubbe. När han fick ett resultat som gav honom några extra enheter till färdighetre sa han "fy fan va tråkigt" och slog om tills han fick förståelse för det magiska, odödlig mm. När Don Grå får se detta kommer han berätta om hur otroligt koboldisk min cirefaliske tempelriddare är men strunta bara i honom, inget av det han kommer skriva stämmer.

Vad jag ville egentligen ville säga var:
Vill du göra en äkta koboldgubbe, gör en häxa/trollkarl.

En kobold kommer sällan ensam...

Koboldjägaren

Veteran
Grejmorn och Koboldjägaren

Vi är uppkopplade på samma lina men vi är defenitivt inte samma person. Folk verkar ha så otroligt dålig fantasi. Sist var det Plutonium som fått för sig att jag, Don Grå och Kaktusklättraren var samma person. Vad skulle det var för nöje med det.

Er lojale grisodlare Koboldjägaren

Koboldjägaren

Veteran
Det vet du väll

Vi är ju (enligt Pltonium och Don Sereg) samma person. Jag kan bara dra slutsatsen att både du och jag är skitzo (?)

Er lojale grisodlare Koboldjägaren

Targon

Hero
Kalevala

Läs Elias Lönnrots Kalevala som faktiskt på något vis kan betraktas som schamanism i fantasyform, dvs Väinemöinen som en mäktig schaman, en brygga mellan verkligheten och andevärlden.

- Targon, skrivare