Nekromanti SCHLOUOURP! och så fanns inte mundana mer...

smaffy

Hero
dethär är antagligen ett HELT meningslöst inlägg men..

i min frustration över att portaler bara har egenskapen "avstånd" och inte hur-långt-som-hellst-utan-nämnvärd-svårighet som teleportera råkade jag läsa igenom ritualen "portal".. där står det att portalen ser ut som en skimrande vattenskiva eller nått, jag fäste inte så mycket tanke på riktigt allt som stod där (därför kan jag ha fel om hur den ser ut) men desto mer på att den skulle se ut som en vattenmoj. om man tänker efter så skulle ju det betyda att det skulle bli ringar på portalens yta (precis som när man kastar en sten i en vattensamling), om det skulle bli ringar skulle det betyda att....

tänk er att vi har två portaler, en ovanför den andra så att om man kastar tex ett mynt i den undre så teleporteras myntet till den övre och åker ner till den undre portalen för att återigen teleporteras till den övre och så vidare. om det skulle bli krusningar såsom det blir på vatten när man slänger saker däri skulle dessa krusningar skapa små "guppningar" upp och ner som skulle bli större och större, "guppningarna" skulle tillslut sammanfalla med hastigheten med vilket myntet som faller och genomtränger portalens yta. tillslut skulle guppningarna om myntet faller tillräkligt snabbt bli väldigt stora.

här kommer problemet.. kommer "guppningarna" att medföra att portalerna rivs sönder eller kommer portalernas ytor tillslut möta varandra och "teleporteras in i varandra"? hur ser det i så fall ut och vad händer? om portalerna rivs sönder pga av för starka guppningar så.. äsh.

om ni förstod mitt resonemang ovan och inte gillar iden med att portalerna rivs sönder (vilket de inte borde göra eftersom magi är kvantiserat) så måste ni hålla med om att portalerna förr eller senare när objektet som faller mellan dem får tillräkligt hög hastighet (eventuellt måste man suga ur luften för att den ska kunna falla snabbare) kommer tillslut ytorna klibba fast i varandra pga att guppningarna blir för stora. det hela skulle bli cylinderformat. om man stoppade in en sak i den cylinder-portalen, hur skulle den då se ut när saken kom ut? (på andra sidan, på samma sida, alla sidor (!) eller kommer den den ut alls?!)

tänk er att ni bara har gjort den portalen provisorisk (så att ni har tid till att accelera upp myntet till rätt hastighet) och bestämmer er för att avbryta effekten på båda portalerna samtidigt (även om man inte lyckas med det har ju portalens yta en viss tröghet, efterom den genom att likna vatten som har en tröghet då har tröghet. varför skulle de som gjorde portalen annars skriva att den såg ut som vatten?) kommer de båda delarnas uppehållare att försvinna, men eftersom de båda är beroende av varandra och till viss del uppsugna av varandra (de har ju teleporterat in sig i varandra, och då trasslat ihop sig) kanske fästet bara att försvinna medans delarna bubblar ihop sig och skapar en fristående sfär.

och gillar man inte att portalen blir en sfär så kan tänka sig att den ena försvinner medans den andra finns kvar (vi tar bara bort en av portalerna), då kommer ju den återstående portalen att återgå till sitt normala läge. dvs, plan yta. och eftersom den andra portalen har sugit upp den kvarvarande portalens mitt så.. går det antingen hål i portalen (eftersom den delen, mitten, av portalen finns på en platts som inte finns eftersom den platts där den finns har försvunnit), eller så kan man inte ta bort någon av portalerna eftersom det inte går att förstöra magi på det sättet (magi är ju kvantiserat!). det betyder ju att det borde gå att skapa en sfär av två portaler om de båda samtidigt försvinner (!).

detta betyder nog att magisystemet är ofulständigt (buu! vad uselt, att de inte tänkte på sånnt ), att magin är analog (faktiskt går att dela i hur små delar som hellst) eller att jag har fel och bara är ute och cyklar hejvillt i nån liten skogsdunge i partille.

Smaffy är jag. blä.

Krille

Super Moderator
"detta betyder nog att magisystemet är ofulständigt (buu! vad uselt, att de inte tänkte på sånnt ), att magin är analog (faktiskt går att dela i hur små delar som hellst) eller att jag har fel och bara är ute och cyklar hejvillt i nån liten skogsdunge i partille."

Jag skulle tippa på det senare. Det mesta i ditt resonemang verkade vara konstruerat för att "knäcka" regelsystemet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Darth Apoc

Veteran
Jag hoppas verkligen inte att du räknade med att Neogames skulle räkna med att någon skulle försöka med ett sånt meningslöst (för att inte säga livsfarligt) experiment...

klart tanken är tilltalande (har just gjort en ritualmagiker...) ska kanske testa :gremsmile: bara för att se vad Whale skulle ha sagt...

/Gunnar

Watashi aku ryuujin desu

Tribble

Veteran
Knappast det senare alternativet. Antalet dungar i Partille har blivit väldigt få sedan asfalten kom dit...

- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -

Vindhand

Myrmidon
Sopnedkast?

Kommer att tänka på en episod i Tjuvstaden där de stängde en portal (som var upptecknad på en pergamentrulle) genom att vrida ihop den till ett Möbius-band... Eftersom sådana enbart har en sida så kunde inget ta sig igenom...

smaffy

Hero
näe.. faktiskt inte. jag har inte tagit fram den lilla tankeleken bara för att dumma mig mot magireglerna.

Smaffy är jag. blä.

Lord Samuel

Warrior
Du har nog lite fel...

Asså, jag har återigen inte läst de tidigare inläggen, men ditt resonemag som är oerhört intressant (för övrigt, står det verkligen att magi är kvantiserad?), har en stor brist.
Portalerna SER UT som en skimrande vatten yta. Det behöver inte betyda att de ÄR en vattenyta eller ens har samma egenskaper som en vattenyta. Så det behöver inte bli några ringar på den.
Men om det nu blir det, så är det ju faktiskt möjligt att det upprepade skapandet av ringar skulle medföra så stor destruktiv interferens så att ytan efter några gånger som myntet fallit igenom skulle bli helt plan igen. Detta är ju inte helt säkert förståss.
Men om portalerna låg så nära att det räckte med en ringstörning för att de skulle slå i varandra, så vet jag inte vad som händer, en evig loop i stil med den man kan göra i programmering om man inte har ett stopkommando är vad jag tror skulle hända.
Men om vi nu antar att de ligger så långt ifrån varandra att det behövs ett antal olika myntnedslag för att få tillräckligt stora vågor för en ihopslagning (man kan ju få positiv interferens också), så är det ju möjligt att portalerna inte har tillräckligt med energi för att teleportera myntet så många gånger.
Eftersom magin enligt dig var kvantiserade och alltså innehåller en bestämd energimängd så skulle det tillslut vara omöjligt att transportera myntet fler gånger med tanke på den ökade lägesenergi som uppkommer genom att hela tiden transportera myntet uppåt i riktning från gravitationen, så tillslut kommer inte portalerna att ha den kraft som krävs, och då avslutas ju teleportationen.
Men betänk också de enorma mängder molekyler som måste helt ounvikligt transporteras mellan dessa två portaler. Detta kommer att skapa en enorm luftström mellan dem, som kanske kommer orsaka så stort luftmotstånd att myntet kommer stanna i luften. Vem vet?
Jag tror att det är helt upp till SL att komma på vad som händer, om nu någon magiker skulle ha tillräckligt tråkigt för att prova.

Sodivra

Champion
Jag håller med

Jag håller med, ett mycket intressant inlägg!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Sodivra

Champion
Nej..

Vad fan pratar ni om pojkar? Om det finns religösa fanatiker så är det JAG, paladin Arvidos, slaktare av nattens bestar, vampyrjägare med bevisande ärr, och allmänt fanatisk, som står får dom! Sådeså!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

smaffy

Hero
Re: Du har nog lite fel...

det står någonstanns att magi faktiskt är kvantiserad (eftersom filament inte går att dela på så att man får halva filament), men att magin är kvantiserad förändrar ju inte så mycket i mitt tankeexperiment..

Smaffy är jag. blä.

Sodivra

Champion
Revolvrar i mundana!

Jag kom på en sak! Med den här tekniken kan man ju accelerera en kula/sten och sedan skjuta iväg den, som en revolver!

lite ascii-art:
.__________
.|1|5______<FJUTT!>
.| |/
.| |
4| |
.|1|
.---

(Bry er inte om punkterna, det ska inte va nåt..)
Okej, kulan faller från 1 till 2 portalen i oändlighet,
det har vi gått igenom.. Med en avtryckare eller liknande för man sedan snabbt in portal 4 i röret, som teleporterar kulan till portal 5.. Den flyger ut! FJUTT! Sedan så gäller det ju bara att komma på ett sätt att få portal 4 att komma in i rätt ögonblick, snabbt får det gå. (eller nåt) Sedan så är det bara att lägga till roterande patron-ställe (kommer inte ihåg namnet) så att man kan skjuta medans en annan kula "laddar upp fart". Vips, så har man en revolver som inte kräver magiker eller krut! (Bara projektiler.)

/Arvidos, ska testa att låta spelarna möta det här.. Hehe..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-01-11 14:12.</EM></FONT></P>

Lord Samuel

Warrior
Re: Du har nog lite fel...

Öhm, nej kanske inte jag bara undrade.
Men om du har läst mitt tidigare inlägg så ser du att det inte var det som min huvudpoäng.
Och helt appropå så har jag kommit på en sak till.
Om det är det upprepade ringskapandet som ska ge tillräckligt stora vågor för att de ska gå ihop så måste det betyda att vågorna studsar på kanten på portalen. Jag vet inte, men du sa inget om att det fanns några bastanta kanter av trä eller nått sånt på den, så det är ju möjligt att de kommer till kanten och sen bara försvinner, vilket omöjligör konstruktiv interferens.

Dessutom så behöver det fortfarande inte ens skapas några ringar. Bara för att det ser ut som vatten behöver det inte vara det.

hatten

Swashbuckler
Re: Revolvrar i mundana!

Och genom effekten Förvandling kan man omvadla en människa till exempel vis en hund den låter en även ändra vikten genom att offra extra effektgrader..
Det logist sätt betyder att det måste finnas en effekt som låter en ändra storlek och tyngd..

Och det betyder att man kan använda en den för att "krympa" en stor sten till mindre sten och sen slunga iväg den med exempel vis en slunga väl uppe i luften åter ger man stenen dess naturliga jättelika storlek och tyngd och låter den landa och krossa något..

DjeVul

Warrior
Magivindar

Och eftersom dom otroliga svängningarna inte bara har influense på fysiska världen, såsom projektiler med relativ vikt som färdas mellan portalerna, drar inte bara med sig, vind, partiklar, sluligen tyngre saker, utan också, på grund av sitt magiska inflytande borde också dessa portaler sätta magivindarna i svängningar.

Om man låter tex. ett smärre stenblock ta fart mellan dom två övre/undre portalerna för att sedan alstra en tredje som leder till en fjärde som löper i vågrät vinkel utåt, från ett fort till exempel, så borde stenblocket kastas ut sidleds med samma fart den åtagit sig i dom två första portalerna, detta är en otroligt kraftig katapult, som kan slunga ut stenblock, eller vad som helst, i sådan kraft som den oändliga fallet tillåter. Vid den slutliga utkastet så borde stenen dra med sig otroliga mängder massa, all massa som tidigare hade fallit mellan portalerna, om inte portalerna själva. Konsekvenserna borde vara oförutsägliga men enligt tidigare teorier borde fysiken, så väl som magin påverkas. Själv förutser jag att ett utkast av otroliga mängder massa, av fysisk existens och magisk tillkommlighet, kastas ut. Portalen må hålla, annars kommer den splittras ut över slagfältet.

Min poäng är att även magin påverkas. Otroliga svängningar i portalen bör sätta svängningar i andra magiska fält. Vid dom kraftfullaste stunderna, så kanske platsen betaktas som en magistorm, inte minst vid utkastet.

Kan dessa krafter utnyttjas?

-Mon Gon, västerländsk anhängare till Legio Colonan