Nekromanti Schysst ökensetting?

solvebring

Superhero
Som jag skrivit nedan... Ja, allt blev fel när jag skulle koppla ihop två trådar. Tydligen hamnar det senaste inläggsnumret sist även om det inlägget ligger först i tråden. Jävla skit. Så, som jag skrivit nedan:
solvebring said:
Ja, jag skapade nyligen en tråd för att få hjälp med att bygga en ökensetting, men det slog mig just att det bara kommer vara en del av världen och att jag vill skapa mer än så. Jag vill pilla med lite olika platser här i världen, även om jag just skulle vilja börja spela i orientalisk ökensetting först av allt.

Så, jag kommer nu att koppla ihop den här tråden med ökentråden så att jag kan skaffa mig en stor, vid tråd om hela världen i sig, så att jag slipper att skapa en tråd för varenda jävla plats i tänkt värld...

Ja, jag kommer alltså att använda hela den här tråden till att diskutera världsbygge i - allt mellan himmel och jord. Vill du använde den här tråden för ditt eget världsmakande så varsågod!
Över till att snacka öken...
Ja, jag väntar på mitt fysiska ex av Fantasy!. Beställde i torsdags så det lär komma i början av veckan, I guess. Så länge bläddrar jag lite hit och dit i PDF:en. Jag känner mig pepp och det ser ut som att det kan bli att lira Fantasy! rätt så snart. De spelare som hittills fått höra om spelet är iaf på - men varför skulle de inte vara det... Känner jag dem rätt är detta just deras tekopp. De är uppväxta med DoD, de gillar fantasy mer än något annat osv.

Nå, jag skulle vilja köra mitt Fantasy! i någon ball ökensetting, eller motsvarande i alla fall. Ja, jag vill ha det orientaliskt tror jag. Nu är ju jag apluffig på geografi men ändå. Orienten känns som det jag skulle vilja likna.

Tyvärr har jag inte läst t.ex. Conan så jag har ärligt talat dåligt med inspiration, och det är just det. Jag skulle behöva lite tips och råd här för att kunna lägga upp lite "ökensetting". Typ det jag kommer att tänka på nu är senaste Conan-filmen och Aladdin liksom. Jag behöver något annat - fast inte litteratur, för det har jag inte tid till.

Vad ska man till exempel kolla på för länder?
Syrien?
Turkiet?
Egypten?

Kanske mer åt Afrika-hållet?
Kanske mer åt Asien-hållet?
... Varåt bör man luta sig?

Balla illustrationer?

Bra film? (som man iaf kan se delar av i mån av tid)

Vad är en cool ökenstukad/orientalisk setting för dig?

Jedvard

Veteran
tänker direkt på en riktig klassiker...indiana jones fast i medeltida fantasytappning
en storslagen civilization/stadstat blomstrade ursprungligen på platsen/landet men numera endast en liten handelsstation vid havet där båtar lägger till och varor lastas om. Rp startar äventyret strippade på all utrustning ombord på ett förankrat skepp där de hålls som slavar (av någon anledning) när skeppet lämnar stationen så överfalls skeppet av pirater och RP kan fly från skeppet och leta sig via stranden tillbaks till handelsstationen. (jagade av pirater som känner sig snuvade på bytet)
väl framme vid handelsstationen måste rp dölja sin identitet och skaffa sig nya. I jakten på detta upptäcker de (på något sätt) handelsstationens gamla anor och jakten på den forna civilizationens skatter/skatt/hemlighet börjar. (sidequest:1 piraterna i hälarna 2:hämden på handelskompaniet som tog rp till fånga 3:starta sin egen handel/piratverksamhet 4: givetvis anden i flaskan :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
Om man letar efter cool ökensetting så får man inte glömma Mali (en gång världens rikaste land, så rika att när en av dess kungar genomförde sin pilgrimsresa till Mecca så var han så generös med gåvor att han krashade Egyptens guldekonomi. Dess huvudstad Timbuktu var en gång ett centrum för lärdom som lätt matchade Bagdad och Damaskus) och de transsahariska handelsländerna (hem åt handelsmän, lärde män, äventyrare, beduiner och pirater).
Sen får man inte glömma handelsstaterna kring röda havet.

Den islamiska kultursfären under 1300-talet är cool i sin helhet med ottomanerna på språngbrädan, Mali Imperiet i sydsahara, kalifatet på dekis (kalifen satt i Kairo, men kontrollerade inte särskilt mycket) och den mesta av makten i händerna på en rad Emirer, Beys, sultaner och en massa andra små-härskare.

johoohno

Warrior
Här kommer några inspirationsförslag:
* Gratisäventyr från Gurps: Caravan to ein Arris
* Gurps splatbook om just ökenkampanjer i orientalisk miljö: Arabian Nights
* Gurps Banestorm
* Gurps Fantasy
* Soloäventyr #5 i Ensamma vargen: Skuggor i sanden
* Mad Max-filmerna
* Disneyfilmen Aladdin
* Sinbad och de fyrtio rövarna
* Tusen och en natt

Det var de här jag sökte i när jag hade en kampanj i ökenmiljö.

Eksem

Champion
Conan är ju bara noveller, och nästan så nära required reading man kan komma, men om vi ska prata faktiska settings:

Al-Qadim till DnD är en Arabian Nights-setting, med flygande mattor, oaser, prinsessor, sand-dyner och elaka kalifer.

Dark Sun är en Wasteland-setting med stadsstater, onda tyranner, ont om vatten och ganska postapokalyptiskt (men fantasy).

solvebring

Superhero
Johoohno said:
Här kommer några inspirationsförslag:
* Gratisäventyr från Gurps: Caravan to ein Arris
* Gurps splatbook om just ökenkampanjer i orientalisk miljö: Arabian Nights
* Gurps Banestorm
* Gurps Fantasy
* Soloäventyr #5 i Ensamma vargen: Skuggor i sanden
* Mad Max-filmerna
* Disneyfilmen Aladdin
* Sinbad och de fyrtio rövarna
* Tusen och en natt

Det var de här jag sökte i när jag hade en kampanj i ökenmiljö.
Sweet, tackar så mycket. Intressant lista. =)

solvebring

Superhero
Jedvard said:
tänker direkt på en riktig klassiker...indiana jones fast i medeltida fantasytappning
en storslagen civilization/stadstat blomstrade ursprungligen på platsen/landet men numera endast en liten handelsstation vid havet där båtar lägger till och varor lastas om. Rp startar äventyret strippade på all utrustning ombord på ett förankrat skepp där de hålls som slavar (av någon anledning) när skeppet lämnar stationen så överfalls skeppet av pirater och RP kan fly från skeppet och leta sig via stranden tillbaks till handelsstationen. (jagade av pirater som känner sig snuvade på bytet)
väl framme vid handelsstationen måste rp dölja sin identitet och skaffa sig nya. I jakten på detta upptäcker de (på något sätt) handelsstationens gamla anor och jakten på den forna civilizationens skatter/skatt/hemlighet börjar. (sidequest:1 piraterna i hälarna 2:hämden på handelskompaniet som tog rp till fånga 3:starta sin egen handel/piratverksamhet 4: givetvis anden i flaskan :gremwink:
Soft, klassisk men säkerligen välfungerande idé. Gillasr stämningen kring det. Vad gäller själva scenariot tror jag dock att jag ska börja med introäventyret i boken faktiskt.

solvebring

Superhero
Cybot said:
Om man letar efter cool ökensetting så får man inte glömma Mali (en gång världens rikaste land, så rika att när en av dess kungar genomförde sin pilgrimsresa till Mecca så var han så generös med gåvor att han krashade Egyptens guldekonomi. Dess huvudstad Timbuktu var en gång ett centrum för lärdom som lätt matchade Bagdad och Damaskus) och de transsahariska handelsländerna (hem åt handelsmän, lärde män, äventyrare, beduiner och pirater).
Sen får man inte glömma handelsstaterna kring röda havet.

Den islamiska kultursfären under 1300-talet är cool i sin helhet med ottomanerna på språngbrädan, Mali Imperiet i sydsahara, kalifatet på dekis (kalifen satt i Kairo, men kontrollerade inte särskilt mycket) och den mesta av makten i händerna på en rad Emirer, Beys, sultaner och en massa andra små-härskare.
Åh, det här var ju sannerligen intressant. Tackar för än mer inspiration att söka kring.

solvebring

Superhero
Eksem said:
Al-Qadim till DnD är en Arabian Nights-setting, med flygande mattor, oaser, prinsessor, sand-dyner och elaka kalifer.

Dark Sun är en Wasteland-setting med stadsstater, onda tyranner, ont om vatten och ganska postapokalyptiskt (men fantasy).
Låter ju jättetrevligt. Inte för att jag tror att jag kommer att skaffa någon av böckerna egentligen, om jag typ inte snubblar på något på Tradera någon gång eller så, men den där Al-Qadim låter speciellt tuff. Eller ja, jag skulle vilja ha Al-Qadim fast med tunn plånbok prioriterar jag nog annat än just en inspirationsbok.

Den här lilla uppställningen som du gjort av dessa två settings var en jättebra hjälp för mig att ta reda på vad jag vill ha. Jag vill nog ha lite av varje, fast mest Al-Qadim. Det vill säga att jag vill ha hela "orientaliska nätter och mystik"-grejen, fast med lite smuts, svett och råbarkat skit ovan på det.

Hur du förresten någon erfarenhet av att låta rollpersonerna använda flygande matta som färdmedel? Jag blev just lite sugen på det, fast då far de väl världen runt idéligen - vilket dock iof inte är så långt ifrån övriga tankar jag har om transport...

solvebring

Superhero
Jag vill skapa en Fantasy!-värld!

Ja, jag skapade nyligen en tråd för att få hjälp med att bygga en ökensetting, men det slog mig just att det bara kommer vara en del av världen och att jag vill skapa mer än så. Jag vill pilla med lite olika platser här i världen, även om jag just skulle vilja börja spela i orientalisk ökensetting först av allt.

Så, jag kommer nu att koppla ihop den här tråden med ökentråden så att jag kan skaffa mig en stor, vid tråd om hela världen i sig, så att jag slipper att skapa en tråd för varenda jävla plats i tänkt värld...

Ja, jag kommer alltså att använda hela den här tråden till att diskutera världsbygge i - allt mellan himmel och jord. Vill du använde den här tråden för ditt eget världsmakande så varsågod!

(Hopkopplandet gick åt helvete så detta inlägg som skulle ligga först ligger alltså här, eftersom forumet tydligen placerar allt efter inläggsnummer no matter... Därav är "första" inlägget ovan lite som det är det också).

solvebring

Superhero
Re: Transportfråga

Ja, och så en transportfråga mitt i det här virrvarret.
I dataspel finns det oftast en massa trevliga sätt att ta sig till andra delar av världen.

Jag funderar på något liknande, typ portaler eller någon flygservice med några skumma djur - kanske är det så drakar gör nytta i den här världen eller något?

Alltså, är det inte tråkigt att rollpersonerna inte kan resa stora distanser med en gång ibland? Det är lite så jag tänker, att det vore kul med lite variation, snabba vändningar osv. Fast det kanske är en jätte, jättedålig idé?

Några tankar eller idéer?

Naturligtvis ska en sådan sak kosta en del, helt klart. Det ska inte vara något man alltid kan göra hur som helst bara. Dessutom ska dessa "stationer" - eller vad man nu kan kalla dem (om idén blir av alls) - vara begränsade till antalet. Det ska bara finnas sådana portaler eller flygplatser eller vad det nu är på särskilda platser, kanske i de allra förnämsta huvudsätena, eller så.

/solvebring som seriöst aldrig låtit dylika existera. Det "knasigaste" han haft på den här nivån är bankväsende med möjlighet till transaktioner på magisk väg mellan två olika huvudstäder. Hahaha... Ja se ungdomen. :gremtongue:

Cybot

Mest spelbar

solvebring said:
Jag funderar på något liknande, typ portaler eller något flygservice med några skumma djur - kanske är det så drakar gör nytta i den här världen eller något?
Tre förslag

1. Roc-fåglar.
I de arabiska myterna så finns det historier om äventyrare som sydde in sig i fårskinn för att de skulle bli upplockade av rocfåglar på jakt och förda till mysteriska platser.

2. Djinner.
Om man har makten över en Djinn (eller hans/hennes vänskap) så kan Djinner kan transportera några personer enorma distanser över bara en natt.

3. Passadvindarna på steroider.
Passadvindarna förde arabiska handelsmän till alla nationer runt den indiska oceanen.
I en magisk värld kan det mycket väl finnas en magisk motsvarighet, som kan föra människor till fjärran länder med stor hastighet.
Om man vill hindra "pöbeln" från att använda de här vindarna hur som helst så kan man säga att utan en magisk kompass (eller astrolab om man vill) så måste man in till land ofta för att göra astronomiska observationer (som är omöjliga att utföra från det gungande däcket på en Dhow) för att inte åka helt vilse.

solvebring

Superhero

Häftiga förslag, fast jag tänkte något som kunde finnas i hela världen, inte bara i de orientaliska länderna. Fast kanske borde varje del av världen ha "sin" grej.

Det tåls att fundera på. Jag mottager all input i denna fråga, liksom argument kring varför sådana transporter skulle vara bra/kul/dåliga/tråkiga.

dawnrazor

Veteran
Re: Jag vill skapa en Fantasy!-värld!

Låter som om du beskriver sub-genren "swords & sorcery"... Är själv inne på det just nu faktiskt :gremsmile:

Då råder jag dig att besöka Xoth. Boken är riktigt cool! Visserligen för d20, men super som inspiration...

Cybot

Mest spelbar
solvebring said:
Oaser, floder eller hav - vart tror man att det är bästa att slå ned pålarna för den orientaliska civilisationen?
Bara en orientalisk civilization? Orientaliska civilizationer är bäst om man har massor av dem.

Flodmynningar, eller i alla fall så nära flodmynningen att staden har en rejäl hamn (som kan ta emot oceangående skepp) inom någon timmes väg med vagn.

Högre upp längs den vindlande och slamrika floden hittar man fler städer och öster om floden är det torra slättlandet prickat av små oaser. De små vattensamlingarna fylls av underjordiska floder som rinner ner från bergen flera dagsvandringar österut. Bergen i sig är torra och ogästvänliga, men även där hittar man liv. Misstänksamma Beys härskar över de små gruvstäder som utvinner bergens rikedomar. För i bergen finns det guld, koppar, järn, ädla stenar samt nafta och andra typer av mineraloljor.

solvebring

Superhero
Cybot said:
solvebring said:
Oaser, floder eller hav - vart tror man att det är bästa att slå ned pålarna för den orientaliska civilisationen?
Bara en orientalisk civilization? Orientaliska civilizationer är bäst om man har massor av dem.

Flodmynningar, eller i alla fall så nära flodmynningen att staden har en rejäl hamn (som kan ta emot oceangående skepp) inom någon timmes väg med vagn.

Högre upp längs den vindlande och slamrika floden hittar man fler städer och öster om floden är det torra slättlandet prickat av små oaser. De små vattensamlingarna fylls av underjordiska floder som rinner ner från bergen flera dagsvandringar österut. Bergen i sig är torra och ogästvänliga, men även där hittar man liv. Misstänksamma Beys härskar över de små gruvstäder som utvinner bergens rikedomar. För i bergen finns det guld, koppar, järn, ädla stenar samt nafta och andra typer av mineraloljor.
Med civilisation syftar jag på hela den orientaliska världsdelen som är bebodd av folk.

Väldigt inspirerande snack från din sida förövrigt. Trevligt. :gremsmile: Ja, just en hamn hade jag också i åtanke, det är jag riktigt sugen på. Undra om man ska ta och titta lite på Nilen och Egyptens floddalar i det avseendet.

Sedan är det fråga för om man behöver sätta upp i alla fall ett skal av religion och sådant. Jag vill dock inte överarbeta det. Det får inte bli alltför färdigt, det är trots allt roligt att spela fram saker och också, plus att jag tycker att Fantasy!s sköna, avslappnade känsla kan förgås i att man är för seriös på världsbyggarpunkten.