Såhär ser ett ganska avancerat monster ut i S&W:
HD 12; AC 3[16]; Atk 1 bite (2d6+1d8 acid)or acid spit (4d8); Move 9; Save 3; AL N; CL/XP 13/2300; Special: Spit acid, resistance to sharp weapons (50%), malleable, vulnerable to salt.
Treasure: None carried.
Såhär ser ett ut i LL:
AL L (evil), MV 60’ (20’) or fly: 210’ (70’), AC 2, HD 6+5, #AT 1, DG 2d4+special (dagger may paralyze those it strikes), Spell-like Abilities (usable at will): detect invisibility, fear, invisibility, know alignment, locate object, polymorph self, produce flame and gate (30% probability of success) another erinyes
LotFP:
Armor 13, 3 Hit Dice, Movement 180’, 1 attack doing 1d6 damage, save versus Poison or lose 1d4 Strength, Morale 12, immune to physical attack.
DCC:
Init +3; Atk bite +4 melee (1d6 + necrosis); AC 14; HD 3d6; hp 15; MV 45’; Act 2d20; SP un-dead traits, darkvision 100’; SV Fort +1, Ref +1, Will +1; AL C.
Ska man nu konvertera de här till S&W så tror jag att det skulle se ut såhär:
HD 6+5; AC 2[17]; Atk 1 dagger (2d4+Save or be paralyzed); Move 6/Fly 21; Save 14; AL L; CL/XP 6/?; Spell-like Abilities (useable at will): detect invisibility, fear, invisibility, know alignment, locate object, polymorph self, produce flame and gate (30% probability of success) another erinyes
Oklar på hur mycket XP monster är värda i S&W, men det borde inte vara så svårt att gissa om man kört systemet ett tag. CL har jag heller ingen koll på, men jag tycker inte det är så viktigt heller. Börjar folk dö får man hoppas att de har en plan B. (eller C, eftersom att slåss mot en ond demon aldrig bör vara plan A.) I övrigt så var det ju enkelt. Movement 60' (20') i LL betyder att den rör sig 20' i en stridsrunda. Det motsvarar Move 6 i S&W. Save får man gissa lite. Jag tyckte att 20-HD verkade vara vettigt. Det är möjligt att alla spells den kan inte finns med i S&W eller heter lite olika saker. I så fall får man improvisera lite.
LotFP-monstret skulle se ut typ såhär:
HD 3; AC 9[11]; Atk 1 bash (1d6+Save or 1d4 Strength drained); Move 6; Save 15; AL ?; CL/XP ?/?; Special: Immune to Physical attacks
AC blir annorlunda här eftersom LotFP har AC 12 som bas AC. Alignment saknas så det får improviseras om det behövs. CL/XP vet jag inte riktigt hur man ska få fram, men eftersom det är ett HD3-monster med ganska rejäla special-bonusar (STR-drain och immun mot vanliga vapen) så skulle jag gissa på 3.
DCC-monstret blir betydligt jobbigare. Men kanske något sånthär:
HD 3d6; AC 5[14]; Atk 2 bite (1d6+necrosis); Move 12; Save 17; AL C; CL/XP ?/?; Special: Darkvision; undead traits
Eftersom DCC kör med olika HD för olika monster kan man ju välja på att antingen konvertera dem till något lämpligt eller bara köra på det som står. Exakt vad necrosis och undead traits betyder får man väl avgöra själv eller kolla om något liknande finns i S&W. Save får man höfta fram. Attack blir jobbigare. i DCC finns statten Act som visar hur man slår fram attacken för monstret. Det här monstret slår alltså 2d20 och lägger till 4 för att se om den träffar i DCC. Det känns ganska kraftfullt så jag gav den helt enkelt två attacker i konverteringen.