Nekromanti Schyssta OSR-adventures att börja med?

solvebring

Superhero
Ja, om man som jag då sitter där med sin S&W Core Rules och blir allt mer sugen på att kanske faktiskt göra lyckan och ta en debut-runda ... Då vill man ju ha koll på några adventures också, så att man har något att bjuda på. Förövrigt är det ju skönt i början innan man riktigt kan spelet att slippa konstruera egna äventyr (vilket jag faktiskt alltid brukar göra annars), även om nu en kortare dungeon säkert är rätt enkel att förbereda.

Tips på schyssta sådana adventures – månne några gratis och nedladdningsbara?

Har noterat tipset på sida 71 i S&W Core Rules angående »Ultimate Book of Adventure Design» vilken numera heter »Tome of Adventure Design», från Frog God Games.
Är den läs- och köpvärd?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Är inte du en trogen Fenix-köpare/prenumerant? I nummer 4/2013 hade Svärd & Svartkonst-gänget med ett äventyr som hette Djävulen i kryptan. Kan vara nåt att spana in om du har tidningen.

slanfan

Hero
solvebring;n628 said:
Har noterat tipset på sida 71 i S&W Core Rules angående »Ultimate Book of Adventure Design» vilken numera heter »Tome of Adventure Design», från Frog God Games.
Är den läs- och köpvärd?
Den är fantastisk! extremt värd ett köp! Den erbjuder så kallad "deep creativity", dvs, den jobbar med att aktivera ditt eget undermedvetna genom att erbjuda enorma mängder random saker som förvånande ofta faller på plats i huvudet. Det är 300 sidor med nästan bara tabeller.

chrull

Stockholm Kartell
Tower of the Stargazer LotFP-äventyr speciellt för nybörjare. Utforska en galen magikers torn. Spelas det med folk som inte är vana vid OSR så har en smart spelledare ett värdshus i närheten där det sitter en stor grupp ensamma äventyrare redo att rycka in.
The House of Rogiat Demazien - Den rike köpmannen Rogiat Demazien har inte synts till på ett tag. Kanske dags att göra inbrott hos honom?
Shadowbrook Manor - Utforska det märkliga huset. Hitta skatter!

Alla tre har gemensamt att de är äventyrsplatser. Det finns ingen komplicerad plot du måste hafsa in i din kampanjvärld, bara en plats som är farlig och innehåller skatter. Behöver dina spelare mer motiv så är det bara att placera en mcguffin någonstans.

Rogiat Demazien bör ta ca 4 timmar. De andra två är kanske 6-8 timmar om jag minns rätt.
solvebring said:
Cheers! =)

chrull

Stockholm Kartell
Det är skitenkelt.

Till S&W från LL så behöver du knappt göra något om du pratar om äventyr. Läs mer här: http://rpg.stackexchange.com/questions/14309/how-does-swords-wizardry-differ-from-labyrinth-lord (notera att bland alla de där punkterna är det antagligen ingen av dem som du behöver bry dig om om du inte konverterar rollpersoner. Monster och äventyr borde gå att köra rakt av.

Kör du ett LotFP-äventyr behöver du nog konvertera AC (LotFP-äventyr utgår att en vanlig person har 12 i AC (högt bra)) och de senare äventyren antar att Silver är standardvalutan (dvs 1SP=1XP) men de tidigare LotFP-äventyren är gjorde för typ LL med 10 som Bas-AC och GP som standard, det står oftast i introduktionen. I övrigt behöver du antagligen inte ändra något.

Kör du gamla TSR/Judges Guild-äventyr så kan du behöva kolla så att AC går åt rätt håll.

När jag har konverterat äventyr från något av de här systemen till LotFP så har det i stort sett handlat om att ändra GP till SP och en snabb koll på monsters AC. Det är så enkelt att det kan göras on the fly.

Snackar vi DCC kan det bli krångligare, men jag har inte försökt än så jag är lite osäker på exakt hur mycket mer jobb det blir.
solvebring said:
Sweet snabbgenomgång. Cheers, chrull! =)

Storuggla

Champion
chrull;n1660 said:
Snackar vi DCC kan det bli krångligare, men jag har inte försökt än så jag är lite osäker på exakt hur mycket mer jobb det blir.
Till eller från DCC? Oavsvett blir det lite egendomligt, eftersom DCC kör med ökande AC, BAB och tre saves. Tärningskedjan kan man husregla enkelt, en d16 blir bara en d20 med minus 4 antar jag. DCC bygger mest på att magi och monster är weird och oförutsägbart vilket kan fixas av spelledaren relativt enkelt. Egentligen behöver man bara ha ett hum om vad statsen betyder så kan man ordna dem i DCC, eftersom det bara är rollpersonerna som följer reglerna, boken säger uttryckligen att monster och npcer bryter mot reglerna).

solvebring

Superhero
DeBracy;n637 said:
Är inte du en trogen Fenix-köpare/prenumerant? I nummer 4/2013 hade Svärd & Svartkonst-gänget med ett äventyr som hette Djävulen i kryptan. Kan vara nåt att spana in om du har tidningen.
Klart man prenumererar!
Det är sant. Hade ju helt glömt att det fanns med där. Tack för väckelsen!

chrull

Stockholm Kartell
Såhär ser ett ganska avancerat monster ut i S&W:
HD 12; AC 3[16]; Atk 1 bite (2d6+1d8 acid)or acid spit (4d8); Move 9; Save 3; AL N; CL/XP 13/2300; Special: Spit acid, resistance to sharp weapons (50%), malleable, vulnerable to salt.
Treasure: None carried.
Såhär ser ett ut i LL:
AL L (evil), MV 60’ (20’) or fly: 210’ (70’), AC 2, HD 6+5, #AT 1, DG 2d4+special (dagger may paralyze those it strikes), Spell-like Abilities (usable at will): detect invisibility, fear, invisibility, know alignment, locate object, polymorph self, produce flame and gate (30% probability of success) another erinyes
LotFP:
Armor 13, 3 Hit Dice, Movement 180’, 1 attack doing 1d6 damage, save versus Poison or lose 1d4 Strength, Morale 12, immune to physical attack.
DCC:
Init +3; Atk bite +4 melee (1d6 + necrosis); AC 14; HD 3d6; hp 15; MV 45’; Act 2d20; SP un-dead traits, darkvision 100’; SV Fort +1, Ref +1, Will +1; AL C.
Ska man nu konvertera de här till S&W så tror jag att det skulle se ut såhär:
HD 6+5; AC 2[17]; Atk 1 dagger (2d4+Save or be paralyzed); Move 6/Fly 21; Save 14; AL L; CL/XP 6/?; Spell-like Abilities (useable at will): detect invisibility, fear, invisibility, know alignment, locate object, polymorph self, produce flame and gate (30% probability of success) another erinyes

Oklar på hur mycket XP monster är värda i S&W, men det borde inte vara så svårt att gissa om man kört systemet ett tag. CL har jag heller ingen koll på, men jag tycker inte det är så viktigt heller. Börjar folk dö får man hoppas att de har en plan B. (eller C, eftersom att slåss mot en ond demon aldrig bör vara plan A.) I övrigt så var det ju enkelt. Movement 60' (20') i LL betyder att den rör sig 20' i en stridsrunda. Det motsvarar Move 6 i S&W. Save får man gissa lite. Jag tyckte att 20-HD verkade vara vettigt. Det är möjligt att alla spells den kan inte finns med i S&W eller heter lite olika saker. I så fall får man improvisera lite.

LotFP-monstret skulle se ut typ såhär:
HD 3; AC 9[11]; Atk 1 bash (1d6+Save or 1d4 Strength drained); Move 6; Save 15; AL ?; CL/XP ?/?; Special: Immune to Physical attacks

AC blir annorlunda här eftersom LotFP har AC 12 som bas AC. Alignment saknas så det får improviseras om det behövs. CL/XP vet jag inte riktigt hur man ska få fram, men eftersom det är ett HD3-monster med ganska rejäla special-bonusar (STR-drain och immun mot vanliga vapen) så skulle jag gissa på 3.

DCC-monstret blir betydligt jobbigare. Men kanske något sånthär:
HD 3d6; AC 5[14]; Atk 2 bite (1d6+necrosis); Move 12; Save 17; AL C; CL/XP ?/?; Special: Darkvision; undead traits

Eftersom DCC kör med olika HD för olika monster kan man ju välja på att antingen konvertera dem till något lämpligt eller bara köra på det som står. Exakt vad necrosis och undead traits betyder får man väl avgöra själv eller kolla om något liknande finns i S&W. Save får man höfta fram. Attack blir jobbigare. i DCC finns statten Act som visar hur man slår fram attacken för monstret. Det här monstret slår alltså 2d20 och lägger till 4 för att se om den träffar i DCC. Det känns ganska kraftfullt så jag gav den helt enkelt två attacker i konverteringen.

Eksem

Champion
Det gjordes ju faktiskt några riktigt goa nybörjarmoduler även back in the days. Två jag särskilt gillar är:

B4 - The Lost City
Rollpersonerna har irrat bort sig i en öken, och snubblar över en pyramid som visar sig husera spillrorna av en gammal splittrad civilisation. Öppen kartdesign, mycket möjligheter rollspelande och fraktionsspelande och relativt låg dödlighet gör det här till en fin introduktion för spelare av alla typer. Har också enorma expansionsmöjligheter och blir lätt en hel liten kampanj.

B1 - In Search of the Unknown
Rollpersonerna hör rykten om fina skatter i ett fort i form av ett förstärkt grottkomplex vars herrar gått ur tiden. Grottan bjuder på ett för både spelare och spelledare en fin introduktion till klassiskt grottkräl med en blandning av tomma rum att fylla själv, intressanta set pieces, wandering monsters, fällor och allt som hör till.

solvebring

Superhero
Eksem;n3931 said:
Det gjordes ju faktiskt några riktigt goa nybörjarmoduler även back in the days. Två jag särskilt gillar är:

B4 - The Lost City
Rollpersonerna har irrat bort sig i en öken, och snubblar över en pyramid som visar sig husera spillrorna av en gammal splittrad civilisation. Öppen kartdesign, mycket möjligheter rollspelande och fraktionsspelande och relativt låg dödlighet gör det här till en fin introduktion för spelare av alla typer. Har också enorma expansionsmöjligheter och blir lätt en hel liten kampanj.

B1 - In Search of the Unknown
Rollpersonerna hör rykten om fina skatter i ett fort i form av ett förstärkt grottkomplex vars herrar gått ur tiden. Grottan bjuder på ett för både spelare och spelledare en fin introduktion till klassiskt grottkräl med en blandning av tomma rum att fylla själv, intressanta set pieces, wandering monsters, fällor och allt som hör till.
Och hur nära är Basic Set-reglerna gentemot S&W då?
... Typ bara så att AC går åt rätt håll, som chrull skriver?

chrull

Stockholm Kartell
solvebring;n4909 said:
Och hur nära är Basic Set-reglerna gentemot S&W då?
... Typ bara så att AC går åt rätt håll, som chrull skriver?
Kör du S&W med Högt AC=Bra så behöver du ändra monsters AC i B1 och B4, annars borde det inte behövas någon konvertering alls. Kolla så att eventuella spells som kan hänvisas till i äventyret faktiskt finns beskrivna i S&W bara.

Organ

Out of time, out of mind
Eksem;n3931 said:
B4 - The Lost City
TLC tillhör mina absoluta toppfavoriter, oavsett spel. Och det framförallt pga att äventyret är så öppet att det tar slut först när spelare och DM vill det.

Dilandau

Myrmidon
Om jag skulle vara på jakt efter ett riktigt bra hexcrawl-setting/äventyr, vad köper jag då?