Nekromanti Schyssta "palestinasjalar"/shemaghs?

solvebring

Superhero
Ja, jag gillar sådana. Jag tycker de är snygga, klädsamma och gosiga.

Well ...

För några år sedan köpte jag vid tre olika tillfällen på mig tre stycken i olika färger. Jag tror att alla är köpta via olika Tradera-shops – jag minns dock inte vilka. Priset låg väl runt 100–200 SEK per sjal. Två av dessa sjalar är mjuka och sköna och verkar helt reko, medan en känns märkbart "tunn" och "hård" och kvalisortsmässigt sämre. Nå, nu är jag sugen på att snart köpa fler sådana sjalar, men önskar undgå dassiga servettdukar. Jag har googlat runt lite men hittar ingenting som tyder på att "äkta" shemaghs har en viss standard (eller att det ens finns något som just kan definieras som "äkta" i det avseendet) – färger och mönster beror ju på alltifrån statsfärger till återförsäljare och måtten verkar skilja utan fason.

Jag är inte ute efter något fancy-pany och absolut ingenting snajdigt dyrt, men jag vill ha tag i sjalar som är vad de utger sig för och gärna med schysst längd/storlek. De jag har är kvadratiska och runt metern, vilket jag anser är minimum. Har kollat några Tradera-shops igen och har hittat några som ser "bra ut", men man kan ju aldrig veta ...?

... Har förövrigt kollat Röda stjärnan, Blue Fox och Garderoben – de två senare verkar ha rätt reko sjalar?

Tips?

Arfert

Facit
En korrekt palestinasjal har alltid vit botten. Och med rött (eller svart) mönster.

solvebring

Superhero
Stövelkatten;n67754 said:
Tycker de på Blue Fox såg ut att vara av helt ok kvalitet. Den gröna liknar en jag har och den har jag använt sen 2009... Ypperlig för både sand och snö.

Kolla även in pashminasjalar vet ja! :)
Okidokers!

Ja, pashmina verkar ju kinda nice, fanns en del coola flerfärgade. Gäller väl att hitta någon som inte är så "damig".

PAX

Jordisk Äventyrare
solvebring;n67769 said:
Yeah, har som sagt kollat Röda Stjärnan. Just för att de trots allt rekommenderas av flera. Men jag undrar – kan man verkligen få schyssta sjalar för ynka 59 SEK?!

Beror på vad du ska ha den till. Vardags? Tror det skulle fungera bra. Köpte en grön som jag använder ibland när det spelas airsoft. Den är dock inte supertjock i tyget men kraftfull nog ändå. Den värmer.

solvebring

Superhero
PAX;n67829 said:
Beror på vad du ska ha den till. Vardags? Tror det skulle fungera bra. Köpte en grön som jag använder ibland när det spelas airsoft. Den är dock inte supertjock i tyget men kraftfull nog ändå. Den värmer.
Aha, okej. Ja, vill vardags. Well, ska klura på't.

solvebring

Superhero
Arfert;n67857 said:
Om du köper billigt kan du ju köpa fler i olika färger. ;)
True that, och det är lite så jag skulle vilja ha det. Men så vill jag ju just att tyget ska vara rätt bra det med.
Blue Fox och Garderoben ger ju en del olika färger de också, och jag har inte bråttom.

... Men visst kan man ta någon från Röda Stjärnan och jämföra.