Nekromanti Sci-fi Rollspel s'o'kes

Niclas.B

Veteran
Finns det Nogra bra Sci-fi rollspel som ni kan rekomendera till mig.

('a'r i England och skriver just nu. Det 'a'r inte roligt att skriva pa Tangentborden h'a'r.) :gremsuck:

Ulfgeir

Swashbuckler
Det beror ju på vilken inriktning på Science Fiction-spel du är ute efter.

Vill du ha cyberpunk, så rekommenderar jag Shadowrun eller cyber-versionen av mutant. ok, reglerna i Shadowrun ÄR jobbiga.

Vill du ha efter-katastrofen-spel så har du nya Mutant.

Andra intressanta spel:
Skymningshem: Andra imperiet
Space 1899
GURPS med olika space-moduler (allt från steampunk till hård SF).

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan rekommendera Transhuman Space, utan att ens ha läst det. Det verkar verkligen skithäftigt. Så fort jag tycker mig ha tid att läsa det ska jag köpa det.

Annars kan jag rekommendera:

Mutant: Undergångens Arvtagare om du vill ha humor, action och en välskapad efter katastrofen-värld.

Neotech om du vill ha detaljerade regler och cyberpunk.

Skymningshem: Andra imperiet om du vill ha bra regler, space opera och manga.

/tobias

Honken

Hero
Tja, jag skulle rakt av tipsa om Spacemaster, fast, gillar man inte Rolemaster kommer man inte att gilla Spacemaster. Gillar man inte detaljistiskt system är det kanske inte att föredra.

Annars kan jag rekomendera någon inkarnation av Traveller. Den som är enklast att få tag på är nog GURPS Traveller. Den som mest folk spelar tror jag nog är Classic Traveller, ett enkelt system i grunden, men vad gäller skapandet av spelvärlden kan bli detaljistiskt

Några fler kan jag inte komma på, en del har redan nämnts, t.ex. Shadowrun... Andra är inte värda att nämna för att de kan vara rätt svåra att få tag på.

/Honken

Krille

Super Moderator
Vad du är urgammal!

Finns Spacemaster ens att få tag på annat än i begagnatlådor, eBay och Direct Connect?

Storuggla

Champion
Re: Vad du är urgammal!

Tja, du kan ju testa att köpa det från förlaget som verkar hävda att det finns. Såg det på en EbGames för.. tre år sedan dessutom?

Storuggla, grön filtmatta

Honken

Hero

Alltså, efter det att man gjort RMSS så gav man även ut en omarbetad Spacemaster, som heter Spacemaster: Privateers. Jag antar att den fortfarande går att köpa...

/Honken - Som vet att han är gammal, men skiter fullständigt i det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag köpte mitt ex i butik för ett halvår sedan.

Lambi

Swordsman
Bullen, är jag gammal?/Per på ~23*365,25 jordsnurr

Jag har ett som står och samlar damm i min hylla. :p

Har aldrig testat det. Fick med det i en låda med gamla rollspelsprylar som vi köpte till föreningen för länge sedan. Verkar detaljerat och jobbigt.

Rosen

Myrmidon
As old as the Andrium in your fuel tank

(Andrium har alltså en halveringstid på 100 dygn.)

Har aldrig testat det. Fick med det i en låda med gamla rollspelsprylar som vi köpte till föreningen för länge sedan. Verkar detaljerat och jobbigt

Om man har spelat Rolemaster är det i princip samma system. Spelvärlden är ball, men lite fragmentariskt förklarad (åtminstone i min upplaga); man fick ofta läsa om grejor på flera ställen innan det gick upp för en hur de egentligen menade.

Vi hade en kortlivad men rätt sköj kampanj i det för många år sedan; jag spelade en android vid namn Bo.B.

--
Åke

Joker

Veteran
Jag måste passa på att förorda Trinity! Det påminner till systemet en del om World of Darkness spelen och spinner vidare på tankarna från Aberrant (om man känner till det). Materialet håller hög nivå, äventyren är superba. Nackdelen är som vanligt tillgänglighet och att det för tillfället pågår en rättighetsstrid om eventuellt framtida nytryck...