Nekromanti Sci-fi settings och så...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
Jag har precis tittat igenom Stargate Atlantis och Earth 2, två settings som i princip går ut på att överleva. Med det i bagaget så har jag funderat lite, det finns inte vad jag vet några sci-fi settings inom rollspel som kapitalizerar på det här. Rollspel bygger på olika sorters konflikt och i princip alltid så är det mot andra människor, varvid jag har följande ide:

2084 så upptäcker man ett gammalt grottsystem på Mars, med utomjordisk teknologi i. Under den tid man är där så sätter man igång en signal och sagt och gjort, ett par år senare, 2087, så anländer ett rymdskepp och sätter sig i bana runt Jorden. Man flyger upp en hel del soldater, forskare och arbetare till den, men den vissar sig vara tom, öde, det verkar som om den har legat väntandes i några tusen år. Hip som hap så får den för sig att flyga iväg, snabbare än ljusets hastighet då, och tar med sig ett tusental individer. Då och då hoppar den ur överljusfart, ibland bredvid en planet eller så, ibland inte. Hela ideen med settingen är att utmanna spelarna att arbeta tillsammans för att lösa problem, snarare än att skjuta sig ur densamma, vad tror ni?

G

Guest

Guest
Påminner väldigt mycket om Rendevouz with Rama av Arthur C. Clarke. Kan varmt rekomendera den boken och de efterföljande om du ska spelleda något sådant som du beskrivit, jag var nämligen själv inne på att spelleda något i samma stuk efter att ha läst böckerna. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag associerar till...Farscape, Stargate: Universe, de fyra rama-böckerna, och även Eon (boken av Greg Bear såklart, inte fantasyspelet).

Jag skulle tycka om en sådan kampanj. Det kan dock bli klurigt att "hålla uppe intresset", jag känner att det skulle vara centralt med ganska dynamiska och komplexa relationer mellan olika personer och grupper. Gärna får det finnas en massa "mystiskt" också, stora coola Hemligheter man kan försöka få reda på; om de som byggt farkosten, om vart den är på väg, och så vidare. Kanske med råd till spelledare om hur man själv konstruerar den sortens mystiska ting?

Gärna krockar; grupper som vill olika saker i relation till farkostens natur och syfte...

KamiFisk

Hero
Måste säga att jag får en del Event Horizon vibbar av det här.
En skräck kampanj kanske, där själva skeppet är det som är farligt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hmmm, jag började titta lite lätt på Universe och det har mycket av den feeling jag är ute efter. Låt mig kasta ut ett par krokar så får vi se vad folk triggar på?

* Man har hittat ett par människo-skelet på skeppet, som verkar ha dött under våldsamma omständigheter. Dessa var på plats innan skutan kom till vårt solsystem.
* Politik. Tre organisationer har chippat in för att utforska skeppet, ISC (International Space Coalition: EU, Sydamerika, Indien, Japan, Sydkorea, Kanada), NOCF (Near Orbit Colonial Forum, helt enkelt ett gäng rymdkolonier) och Eastern Coalition (Kina, Ryssland och USA). Dessa har såklart sinna representanter ombord, med egna agendor, tillsammans med egna militära styrkor.
* Skeppet stannar till lite här och där i olika solsystem med planeter som supportar liv. Det finns två rymdfärjor, men tre politiska intressegrupper.
* Dessa planeter har, vissar det sig, männskligt liv... De har också artefakter av utomjodlisk natur.

När det kommer till spelledartips så skulle jag nog säga två steg framåt, ett steg bakåt. Dvs. att all framgång har vissa komplikationer, exempelvis: Ni lyckas få igång ett subsystem och därigenom tillgång till en ny del av skeppet, självklart så kommer representanter för andra grupper och vill ha sin del av kakan.

Verkar det vettigt? Klockan är tidigt så det behöver det verkligen inte göra.

krank

Hyfsat vettigt, men...

Dels skulle jag vilja gå ifrån SGU's starka koppling till jorden. En grej jag gillar i klassisk scifi r att det ofta i liknande situationer ( se Ramaböckerna) blir helt nya allianser etc när folk börjar komma långt ifrån "pappa staten", dvs banden klipps och nya grupperingar startas. Jag gillar tanken på att det kanske börjar som hårda grupperingar, men att det sedan via matövertaganden, splittringar etc blir helt andra individer som samlar folk omkring sig. Nationsgränser är ju egentligen bara relevanta på jorden; i en "helt ny värld", som ju farkostens mikrokosmos ändå blir, så skapas ju nya förutsättningar. Mystiker som tror att farkosten är Gud, militärer som kuppar makten och skapar hårdhänta samhällen, rebeller etc etc. Det är här det blir viktigt med individer, inte bara grupper. Vem styr varje organisation? Vad vill de - egentligen? Hur kommer de att påverkas av isolationen? Finns det några eventuella blivande ledare inom varje organisation, som strävar efter att skapa en helt annan sorts samhälle?

Jag är lite skeptisk till hela "mänskligt liv ute i universum". Kanske för att jag hellre ser Rama än Stargate av det hela; jag gillar klassisk "hård" scifi som fan och har saknat ett sådant spel...

Cybot

Mest spelbar
We're not alone

Det skulle också vara intressant om det blir lite otydligt om skeppet faktiskt var tomt eller inte.

Och då menar jag inte alien-stuk med en smygar-varelse som kravlar omkring på skeppet, utan snarare övernaturliga vibbar. Konstiga drömmar, rörelser i utkanten av ens synfält, känslan av att vara iakttagen, elektronik som inte fungerar som den ska.

Händelser som kan vara nerver, kan vara resultat av oupptäckt strålning eller kanske ett meddelande. Eller helt enkelt, life as we don't know it.

krank

Re: We're not alone

Cybot said:
Eller helt enkelt, life as we don't know it.
Absolut.

Och vad ska vi räkna som livsformer, förresten? I Rama finns ju redan tidigt "saker som rör sig", men de saknar ju hjärnor och är mest nåtslags biologiska robotar. Tror man iaf.

Sånt skulle jag gilla. Osäkerhet, saker att interagera med utan att det dyker upp nån all-wise superalien som deklarerar att "ert liv förändra, kommer jag".

Jag tänker förresten också på The Dig, och även faktiskt Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Jag skulle gilla en äventyrsarkeolog-vinkel, med fokus på problemlösning...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: We're not alone

Mmmm, coolt. Jag ska fundera lite kring det, jag har inget emot aliener men jag har mycket emot klassiska alien-monster och rymd-alver.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tja, det jag tänkte med männskliga civilisationer ute i universum är någon form av seeder som har vandrat före just det här skeppet...

Anyways, vad tror du om den här tanken då? Skeppet var inte alls i omlopp runt jorden utan runt mars, och det man då gjorde för att spara på mat och sånt under resans gång var att man frös ner personal och lastade på dem på aliens-skeppet, men man tinade inte riktigt upp dem innan det åkte iväg. Det här är ett tag senare, spelarna tinas och upptäcker att deras tidigare kompisar har åldrats en del och skapat en hel del nya allianser som du säger...

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Anyways, vad tror du om den här tanken då? Skeppet var inte alls i omlopp runt jorden utan runt mars, och det man då gjorde för att spara på mat och sånt under resans gång var att man frös ner personal och lastade på dem på aliens-skeppet, men man tinade inte riktigt upp dem innan det åkte iväg. Det här är ett tag senare, spelarna tinas och upptäcker att deras tidigare kompisar har åldrats en del och skapat en hel del nya allianser som du säger...
Det fanns en ganska schysst science fiction rulle där besättningen tinas och fryses ner i cykler för att de inte ska åldras för mycket innan de kommer fram (typ tre olika besättningslag).

I filmen går ju saker och ting käpprätt åt helvete medans våran protagonist ligger på is, men ett mer intrig inriktad session skulle ju också funka.
Typ att det är tänkt att alla ska vara frysta i skift, men sen gör vetenskaparna ombord något genombrott när det gäller mat/drift (eller vilken resurs det nu är som är flaskhalsen) och ett par skift innan väljer att inte frysa ner sig igen utan att istället skapa ett samhälle.

Eller så helt enkelt märker de att folk börjar bli koko efter att de har blivit frysta och tinade ett par gånger så att folk vägrar att fortsätta frysa ner sig. Mat/vattenbrist, lätt mentalt konstiga besättningsmän, utomjordisk interstellär ark (med en lätt bizarr arkitektur) osv. Kanske saknas några besättningsmän och ingen vill förklara hur de försvann.
Bra kombo för oförutsägbara intriger.