Nekromanti Sci-Fi system?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag undrar egentligen tva saker:

Vad finns det for trevliga Sci-Fi venliga system derute?

och...

Vad gor ett Sci-Fi system till ett Sci-Fi system egentligen?

Den forsta maste jag ha ett svar pa av anledningen att jag sjelv leker lite med tanken att skriva ett Sci-Fi spel, och jag undrar vad man maste tanka pa. Att da jemfora med redan existerande system er jettebra, sa utover Unisystem, Chronicles, d20, Khaotic! och andra konstiga och mindre konstiga spel i min samling sa undrar jag vad man egentligen kan titta pa for inspiration.

Den andra vet jag inte riktigt. Uppenbara saker som teknologi, automateld etc kan jag forsta, men i ovrigt? Maste man ha psi och hogteknologi?

Cybot

Mest spelbar
Alltså, Igentligen behöver du varken högteknologi eller någon ting.

Science Fiction betyder ju Vetenskaplig uppdiktande/saga/skönlitteratur(ungefär).

IMHO bör science fiction rollspel(precis som sci-fi böcker) ställa en filosofisk fråga som hör till vetenskap. Extensiell, moralisk eller liknande och man rollspelar utifrån den situationen.

Ta till exempel Serrano-böckerna. Där har man en värld som fokuserar på "Vad händer om människor får en chans att leva för evigt".
Aliens är en annan typ av fråga. Hur reagerar en värld styrd av företag på en utomjordisk mördarbest.
Eller George Johanssons böcker, vilka i grund och botten är Överklass mot underklass(en del som Serrano böckerna)
Och sen så har vi ju Asimovs Stiftelse böcker, med hans psykohistoria osv.

Men Sci-fi gränsar ju till Cyberpunk, Space Opera och Teknothrillers.

Teknologi och automateld hör väl snarare till Teknothrillers, kampen mot kooperationer eller va som helst. Vapen och Konspirationer i alla fall.
Cyberpunk behandlar framtiden för flödet av information.
Space Opera är helt enkelt Såpor i rymden/framtiden.

Om jag inte minns fel så har vi haft en tråd om definieringen av Sci-fi.

Krille

Super Moderator
"Vad finns det for trevliga Sci-Fi venliga system derute?"

Själv tycker jag hemskt mycket om mina egna Gränsvärldar och T10-systemet...

"Vad gor ett Sci-Fi system till ett Sci-Fi system egentligen?"

De bitar som inte gör det till ett skräck- eller fantasyspel. :gremwink:

Liksom, SF är en miljö. Stödjer reglerna den miljön så är det ett bra SF-system. Om det inte stödjer den miljön så är det inte ett bra SF-system.

"Den andra vet jag inte riktigt. Uppenbara saker som teknologi, automateld etc kan jag forsta, men i ovrigt? Maste man ha psi och hogteknologi?"

Finns det i spelvärlden? Är det en viktig del av spelet? Svarar du ja på båda så ska reglerna finnas med. Svarar du bara ja på den första så är det inget man behöver lägga krut på. Svarar du nej på båda ska du inte skriva några sådana regler alls.

Sen, precis som sades på annan plats, så finns det SF och det finns SF. Albedo RPG är i högsta grad SF - av den där sorten "hårbollar i rymddräkten" (animorf hard SF, det vill säga "gulliga djur" i en i övrigt tekniskt trovärdig SF-värld). Det finns FTL-skepp, laservapensystem och liknande. Det finns inte psi-regler, eftersom det inte finns någon psi i världen. Det finns inga regler för att mickla med teknologi, eftersom den mesta högteknologi utvecklas under en lång utvecklingsprocess och industriellt i fabriker (inga galna vetenskapsmän som uppfinner Zefirelli-strålvapen, och inga snabba omprogrammeringar av deflektorskölden för att skicka ut en positronpuls mot ett kvantumtemporärt rumtidsfenomen, med andra ord). Däremot finns det en hel del regler för att underlätta för social interaktion och strukturera upp rollpersonernas relationer till saker, personer och ideologier - eftersom det är en viktig del av stårysarna i Albedo RPG.

Första äventyret till Albedo RPG går för övrigt ut på att rollpersonerna är valövervakare i ett lokalt val i en ganska ung koloni som har sitt första demokratiska val på ett tag, och det finns risk att den extremt nyliberala regimen faller och att det blir oroligheter på planeten i samband med det.

PAX

Jordisk Äventyrare
Traveller är ju intressant. Tämligen generellt och enkelt.

Alternity och Star Drive är nog ett av de bäst genomarbetade spelen vad gäller bakgrundsmiljön. Går att köpa via http://www.svgames.com/ i PDF-format.

Fading Suns är mycket annorlunda men gör det värt att snegla på.

Inget går upp mot det som vi själva spelar - vårt egna ihopkokade system och vår SLs Sci-Fi värld som skakar om oss varje gång vi besöker den. Har gått under namnet Ad Humanis ett tag nu.

/PAX

Rising

Vila i frid
SF - The Rules:

"Vad gor ett Sci-Fi system till ett Sci-Fi system egentligen?"

Åtminstone tre av följande:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Vapen som låter pjä-pjä-pjä
[*]Rymdvarelser vars blod inte är rött
[*]Någon sorts lag som säger att alla ska ha samma kläder
[*]Brudar med tre tuttar
[*]En jättevåldsam sport som alla tittar på
[*]Rymdvarelser som inte har några känslor
[*]Ett årtal som dyker upp i den första stämningstexten. Typ: "Året är 3047..."
[*]Ett alternativt sätt att ha sex (tex: genom fingertoppsberöring eller små piller)
[/list]
"Uppenbara saker som teknologi, automateld etc kan jag forsta, men i ovrigt?"

Du behöver åtminstone tre av följande:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Ett sensationellt och otympligt användargränsnitt på internet
[*]Hjärnor i akvarieskålar
[*]Tribbles
[*]Kraftfält
[*]Tidsresor (helst genom svarta hål)
[*]Jetpacks
[*]Maskiner med en massa små blinkande, onödiga lampor
[*]Telepati
[*]Någon sorts pik mot kommunister
[/list]
/Rising
som tycker SF är alldeles för brett för att man ska kunna säga något generellt om det

Zadrith

Hero
Du får gärna använda mitt system Omnimodus jag har inte använt det speciellt mycket i SF-sammanhang men det är tänkt att fungera även där.

Sting

Veteran
Det finns som folk redan sagt flera olika stilar inom Sf som inte har så mycket gemensamt. Du har star wars som är fantasy med teknologi, du har Isaac Asimov som kör med mycket av etik, filosofi och psykologi i sina böcker som oftast utspelas i en "tekniskt trovärdig" värld. Det finns rollspel som kör med alla dessa stilar, så det är faktiskt svårt att ge några exempel som kan tänkas passa dig. Men jag kan ge ett förslag på spel jag gillar:
1)SLA -älskar World of progress, och all idioti i spelet. Byråkrati är också kul och det finns i massor här.
2) Trinity -White Wolfs sf spel. Mycket likt övriga spel på vissa punkter som tex reglerna, men det finns skillnader. Man kan med lite vilja spela det lite hur som helst men utgångsläget är att man är en psi som skyddar mänskligheten. Det är en mycket bra beskriven värld, bättre än de flesta sf och definitivt bättre beskriven än de flesta WoD spel. Att man dessutom kunde få reglerna i pocket (med snuskigt bra limning)för 185kr gör det ju inte sämre.