Nekromanti Sci-fi

DBS

Veteran
TJO!
Jag håller på med att skriva ett sci-fi rollspel och har kommit på en RIKTLINJE till en grundstory. Skulle gärna uppskatta hjälp med både story, important events, npc's, fordon, vapen, planeter etc. Har provat skriva ett fantasy rollspel tidigare men detta blev inte särskilt bra så försöker mig på något jag känner är friare och jag kan mer om.

Kan skriva mer information om rollspelet om många blir intresserade. Tack på förhand ^^

DBS

Veteran
Fyra stycken faktioner (empire,republic,kingdom och pirates) alla tycker olika i alla frågor, imperiet och kungariket är de ledande faktionerna (ja, du fattar grejen). Imperiet är enbart inriktat på militär makt och pengar medans kungariket är väldigt inriktat på att hålla sig på god fot med de flesta.
Piraterna gör lite vad dem vill :)P).
Repbubliken vill inget annat än ta över imperiets plats som högfaktion.
Tänkte lite ww2 stuk på det hela men vet inte riktigt hur de skulle funka.

Celledor

Hero
Som grova grundpelare så funkar det säkert och kan bli nice om man på ett bra sätt får in ww2 stil på det hela, men du får gärna komma med mer detaljer om allt så att vi har något att kommentera på :gremwink:

När du nämner ww2 tänker du mer steampunk då eller?
Ska det finnas utomjordingar eller bara människor?
Vilken typ av "spel" tänker du dig, spaceopera, dog fights, spioner och agenter, stora rymdslag? Vad ska man spela och så som många frågar här på forumet, vad ska man göra i spelet?

DBS

Veteran
Nej, inte steampunk utan mer hur striderna går, hur ledarna reagerar på saker och på styrsätten.

Skulle väl säga att typen av "spel" nog kommer vara lite allt möjligt av dedär.
Spelarna kommer ha fyra val från början när de väljer faktion men det kommer sen att ändras till fem då de har pengar och rep nog att bygga en egen armé och kunna spela som en egen faktion (twists to the games!!:D:D:D) med andra ord kommer de vara en salig mix av dogfights, stora rymdslag,invasioner,politik etc :gremlaugh:
Imperiet ska vara mest befolkat och styrt av människor då de är väldigt rasistiska (ww2 reference). Men de flesta andra kommer vara väldigt blandat med aliens och människor.

Spelet går i VÄLDIGT GROVA DRAG ut på att skapa fred mellan alla faktioner. Är väldigt dålig på komma på storylines och liknande så håller mig helst därför till karaktärsskapandet mer. Försöker dock lära mig skriva storys med, så ge mig bara en hint typ :gremsmile:

skulle kunna skriva ett av skeppen i ett inlägg om ni är intresserade av att hjälpa till! :gremwink:

Recca

Femme Fatale
Det här med faktioner låter lite som de flesta sci-fi-rymdspel. Så den tanken är inte ny. Det jag tycker känns lite fräscht är tanken att man i ditt rollspel kommer ha möjlighet att starta sin egen faktion. Sånt ser man annars nästan bara i brädspel på större skala. Att på så vis skifta spelet från microperspektivet där man sköter sitt lilla rymdskepp och gör småuppdrag (t.ex.) till ett macroperspektiv där man i stora svep påverkar hela spelsettingen vore spännande att utforska. Spontant känns regeldesignen komplicerad.

DBS

Veteran
Det är inte särskilt komplicerat när man tänker efter. För ifall vi säger att man blir otroligt berömd på en planet och har överdrivet mycket pengar över, lyckas bli ledare på planeten så kan man köpa in x antal cruisers, fighters, tanks och träna upp soldater och sedan ge sig ut på erövringståg.

Celledor

Hero
Får du till det så kan de bli bra, gillar idén med att själva spelet kan byta form till allt mer episkt men det kan sätta ännu mer "press" på reglerna som måste funka i alla fall. Jag tycker även det ska vara en del av spelet och då att det inte ska ta allt för lång tid att nå de "högre" nivåerna där man styr planeter och beordrar armador.

Hmm story...

Kungariket har sedan flera årtionden spridits sig till en sektor som innehåller en större mängd beboliga månar som dock kräver mycket jobb och endast är praktiska för mindre kolonier. Utomsåtende hyrs in för att styra dem och de kommer till en början vara självständiga tills de är tillräckligt stora.

Men nu så har plötsligt imperiet skickat flertalet flottor för att ta över alla kolonier trots att de annars inte varit intreserade av dem eller att de har något speciell strategiskt värde.

Det visar sig att de med i flottorna har enorma gruvstationer och stora mängder mindre snabba transportskepp. Vad kan de ha hittat och varför verkar det vara så brottom att att få tag i det.

Kungariket skickar egna trupper med det är till en början bara för att stödja de lokala enheterna som finns tills de kan skicka reguljära slagskepp och kryssare.

När imperiet väl drar sig tillbaka så har sektorn nästan helt tagits över av pirater vilka togs sig dit under kaoset som skapades. Alla månar är fulla med kvarlämnade gruvstationer och annat för blir perfekta för privatpersoner att ta över och använda som baser för egna operationer... Nått sånt, kanske. Det går att hitta på hur mycket som helst egentligen, vilket är bra.

DBS

Veteran
ÅÅÅH, ÅÅÅH!
De verkar vara en bra grej idé!
Ska jag skriva in ett skepp så ni får se ungefär vad vi pratar om?

DBS

Veteran
Daedalus

Längd: 7000m.

Bredd: Hangaren: 5000m Det resterande: 1000m.

Sköld: 15 custom byggda sköldgeneratorer.

Armor: 500m tjockt sprängsäkert karmanium.

Försvar: 1400 laserkanoner , 600 Ion kanoner och 500 missilplattformar per sida.

Besättning:12000 man.

Kapacitet: 4000 stridsskepp

Offensiv kapacitet: 500 turbolaserkanoner, 90 Ionkanoner, en tractor beam och två fusionkanoner

Drivning: 16 omega-class proton jets.

Tillgänglighet: Inte tillgänglig

Pris: -

Detta är det mäktigaste stridskeppet som existerar.

Celledor

Hero
Har du tänkt något på hur reglerna ska fungera för rymdstrider och hur strider i allmänhet ska funka, utifrån det du anger här så verkar det inte handla om ubåtsliknande strider utan mer "point-blank range".

Behöver skeppen verkligen så många vapen? Jag tänker att de mer borde ha färre fast mer kraftfulla och skicka ut egna "one man fighters" för att angripa fiendens. Det står ändå att det har 4000 mindre skepp.

Vad är skillnaden mellan försvar och offensiv kapacitet? Kan de inte användas till båda eller handlar det om olika räckvidder?

Det låter även som att 500 meter tjockt pansar är sjukt mycket eller ska det vara 500 cm?

DBS

Veteran
Hur rymdstriderna går till är väldigt inspirerat ur hur cruiser striderna fungerar i star wars serien, vilket betyder att kryssarna har lång räckvidd på vapnerna men eftersom det är lättare att sikta på "point-blanc-range" så försöker man ta sig nära, fusionkanonerna är dock väldigt ineffektiva på point blanc då de även kan skada avfyraren.

Att skeppen behöver så många vapen... svar: nej, det jag skrev är republikens flaggskepp så detta har otroligt mycket vapen.
Skillnaden på offensiva och defensiva vapen är som du sa räckvidden och dessutom hur snabbt de siktar samt styrkan.
De defensiva vapnen är till för att skydda skeppet från fighters och bombers medans de offensiva är tänkta att anfalla fiendekryssare.
Såg fel på tjockleken, det ska vara 250m. (mäktigaste skeppet som existerar. Det finns i princip bara ett sätt att förstöra det och de är innifrån XD)

Celledor

Hero
Ok, då är jag med. Hoppas då kommer fram till några bra regler för att hantera det...

Har du tänkt något på om man ska kunna skapa egna skepp eller mer eller minre bara köra på färdiga, antar det första och vad jag förstår så finns det en massa exempel på andra spel som har regler för sådant.
Någon annan får dock ge exempel för jag har ingen aning :gremwink:

Men som sagt jag tror att det mest intressanta i detta spel skulle vara just övergången mellan att själv eller i en grupp "vara ute på äventyr" till att "stjäla republikens flaggskepp och starta en seperatisk rörelse som vänder upp och ner på hela maktballansen".

Skulle gärna se bra regler/formulär för att hantera stora nätverk med kontakter, lojalitet och resurser på ett hanterbart sätt utan att behöva allt för många slag eller "micro-managment".

Celledor

Hero
Kan lägga till att jag själv har lagt ner en del tankar och tid på att skapa system för att hantera rollspelande på en sådan episk sci-fi skala men ännu inget som jag lagt upp här på forumet, men det kommer.

DBS

Veteran
Jag har aldrig spelat något rollspel då man kan skapa egna skepp och skulle gärna få nå exempel på rollspel där man kan de så jag kan kolla upp.
Kommer spendera x antal timmar med det formuläret :gremtongue:

Celledor

Hero
Undrar inte om du kan hitta mycket inspiration och system i star wars rollspel, tror det även har regler för sådant.