Jack Vance Planet of Adventure (Tschai, äventyrens planet)
Består egentligen av 4 kortare böcker:
City of the Chasch, Servants of the Wankh, The Dirdir, The Pnume
En bit in i framtiden, jorden har fått in en signal från en stjärna drygt 200 ljusår bort och skickar ett rymdskepp för att undersöka.
Väl ovanför planeten blir skeppet nedskjutet och den enda överlevande, Adam Reith, ska försöka överleva på en fientlig planet.
De första varelser han stöter på är ... människor! 200 ljusår från jorden!
Förutom människor finns det 4 andra intelligenta varelser på planeten: Chascher, Wankher, Dirdirer och Pnumer.
Planet of Adventure finns även som rollspelssetting till GURPS.
Den här boken har jag läst många många gånger.
Vance har även skrivit
Demon Princes-serien bestående av 5 böcker.
Serien handlar om hur Kirth Gersen som ska hämnas på 5 kriminella genier som förslavade hans hemby - en bok per kriminell.
Robert A. Heinlein Starship Troopers (Stjärnsoldat)
En bok som blivit film och animerad TV-serie.
Hela jorden är militariserad och slåss mot utomjordiska insekter. Boken betrakta som ett förhärligande av fascismen då den beskriver hur det militära samhället är det bästa som hänt jorden. Trots detta är det en fruktansvärt bra bok, och av många ansedd som den bästa Sci-Fi-boken någonsin.
För övrigt kan jag rekomendera ALLT av Heinlein. Jag har inte läst en enda dålig bok av honom - och då bör man veta att jag "bara" har två dussin av hans böcker i bokhyllan.
Alfred Bester The Stars My Destination (Tigermannen)
Det är 2400-talet och mänskligheten har lärt sig teleportering (jaunting på engelska, grantning på svenska). Tyvärr har teleportering vissa begränsningar: Man måste ha varit på den plats man teleporteras till och platsen måste vara på samma planet.
Samtidigt har krig brutit ut mellan de inre planeterna (jorden, venus, mars) och de yttre satelliterna (jupiters och saturnus månar).
Gully Foyle, en helt och hållet värdelös man, arbetar på ett av inre planeternas rymdskepp som blir beskjutet. Som enda överlevande lyckas han klara sig i ett halvår i det sönderskjutna vraket tills räddningen kommer ... men det räddande skeppet plockar inte upp honom och han förändras för alltid.
Den före detta värdelöse Gully Foyle lycka reparera det sönderskjutna skeppet och ger sig ut på hämndturne utan like.
Det här är nog den bästa SF-bok jag läst.
Frank Herbert Dune
Hertig Leto Atreides, med sin fru Jessica och son Paul, får av rymdens kejsare ta över ökenplaneten Arrakis.
Arrakis är universums mäktigaste planet för det är endast här som den mytiska kryddan melange finns.
Det är melange som gör det möjligt för rymdgillets piloter att vika rymden och förflytta hela rymdskepp över oändliga avstånd.
Väl på Arrakis mördas herigen, men hans fru och son lyckas undkomma ut i den öde öknen, som inte visar sig vara så öde.
Resten av boken handlar om striden om Arrakis, med mänskliga datorer, lönnmördare, häxor - och de två andra intressanta sakerna på Arrakis, förutom melange: Sandmaskar och världens hårdaste människor, Arrakis urbefolkning Fremen.
Oh! Jag höll på at glömma Pauls syster Aila, världens läskigaste unge!
Det finns en film och en TV-serie baserad på boken samt ett otal dator- och brädspel - men jag tror inte at det finns något officiellt rollspel.
Den här boken är ett måste om man ska diskutera SF. Att inte ha läst den är som att inte ha sett STAR WARS eller inte ha läst Sagan om Ringen.
Isaac Asimov Foundation series (Stiftelse-serien)
Det började med en trilogi och har sedan utökats med både prequels och sequels, samt sammanbundits med Asimovs övriga litteratur som "I, Robot".
I den första boken i serien, "Foundation"/"Stiftelsen", förvisas Hari Seldon och hans vetenskapskollegor till den yttersta kanten av vår galax - av galaxens kejsare.
Hari Seldon har utvecklat en ny vetenskap, psykohistorien, som statistiskt kan förutsäga framtiden hos stora grupper människor - och Seldon har förutspått att Imperiet kommer att gå under, något som kejsaren inte tycker om att höra.
Givetvis har Hari Seldon redan räknat ut att han kommer att förvisas och vart - så han har redan börjat förbereda sin tillflyktsort - en stiftelse som samlat på sig hela galaxens kunskap - nu när imperiet går under. Detta kommer att resultera i ett nytt imperium om 1000 år, inte om 30.000 år som det annars skulle ta. Dessutom finns det en andra stiftelse...
Stiftelsetrilogin är ett måste. Hur många av de övriga böckerna man läser beror mest på hur mycket man tyckte om trilogin.
Philip K. Dick Do Androids Dream of Electric Sheep
Denna bok har filmatiserats som Blade Runner. Andra av filmer baserade på Philip K. Dicks böcker: Minority Report, Total Recall (filmats 2 ggr), The Adustment Bureau, Screamers.
Boken har inte så mycket att göra med filmen utom ramhandlingen: det finns en typ av robotar, kallade replikanter, androider som nästan är onöjliga att skilja från människor. Speciapoliser, kallade Blade Runners, har i uppdrag att fånga och oskadliggöra replikanter som flytt.
Jag tänker inte ens försöka beskriva boken för den är obeskrivbar - så som allt som Philip K. Dick har skrivit.
Låt oss säga att författaren alltid tog upp stora frågor som:
- vad är mänsklighet om man kan göra robotar som är oskiljaktliga från människor?
- vad är verklighet om man kan framställa syntetiska minnen som är oskiljaktliga från riktiga minnen?
- Om man vet att någon ska begå ett brott har man rätt at straffa personen innan personen begår brottet?
Philip K. Dick är en svår författare, men det är värt att orka igeom has böcker för det får en att ställa frågor som man inte skulle ha gjort annars.
Douglas Adams The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Liftarens guide till galaxen)
Arthur Dent vaknar upp i en Kafkaesk situation av att bulldozers ska jämna hans hus till marken för man ska bygga en ny motorväg där. Hans dag blir bara värre när ett rymdskepp med vogoner kommer för att jämna jorden till rymdgrus för att man ska dra en intergalaktiskt motorväg genom vårt solsystem. Sedan tar hans kompis, Ford Perfect, med honom på¨en oförglömlig resa genom tid och rum.
Det här började inte som en bok, utan som en radio-serie. den har även filmatiserats och gjorts datorspel av.
Det är en av de roligaste böcker som jag läst och är en del av en trilogi på 5 böcker.