Nekromanti SciFi-kampanjer

PAX

Jordisk Äventyrare
Själv har jag spelat SF i många år nu. Vår kampanj har rört sig över många platser och rollpersonerna har under tiden lyckats syssla med både det ena och det andra.
Kampanjen började i Mutant Rymd och har transporterats vidare via Mutant Chronicles. Den fick ett eget regelsystem som omarbetades flertalet gånger. Nu står spelet på egna ben med ett ytterst flexibelt regelsystem samt med en spelvärld som färgats av spel som Mutant, Rifts, Traveller, Star Drive, Kult och all cybernetik vi har kunnat hitta i Shadowrun, Cyberpunk och möjligtvis Neotech..

Nu tänkte jag dock bara kolla vad ni andra spelar för kampanjer i genren SF? Vilka regler har ni utgått ifrån? Är kampanjen en blandning av flera spel? Har ni byggt upp en egen spelvärld eller har ni använt en färdig spelvärld?

Tärningen är kastad...

Storuggla

Champion
"Nu tänkte jag dock bara kolla vad ni andra spelar för kampanjer i genren SF? Vilka regler har ni utgått ifrån? Är kampanjen en blandning av flera spel? Har ni byggt upp en egen spelvärld eller har ni använt en färdig spelvärld?"

Bortsett från det ordinära rymdröjandet i Star Wars så är nog deckaräventyr i Mutant Chronicles det som jag lirat mest. Jag behöll reglerna, skippade Cybertronicboken och gjorde det hela till WFRP in Space mer eller mindre. Spelarna lirade noirdeckare med hatt och kostym som kutade runt och försökte verka hårda och allvetande. Tji fick de. Det var kul. Alla gånger.

Nu står det till att jag ska börja med en Fading Suns-omgång med Bearnie, Dr Grävling och Rusalka, den ser jag fram emot (jag har planerat massor av elakheter redan innan första spelmötet). Där har jag lekt lite med de regler jag avskyr mest men behåller universat någolunda så som det är (dock kommer jag spela Ur Obun, Ur Ukar och Symbioterna ur minnet då jag sumpat de böckerna). Fading Suns är en smörgåstårta som heter duga, det. Får se om det blir något att hänga i julgranen.

Sen mumlade Vitulv om att han vlle pröva Traveller, och det kan man ju inte låta gå ostraffat. Magnus Seter tyckte Classic Traveller med endast bok 0-3, jag vill gärna ha 0-8. Vi får vad, om alls, det blir.

Sen har jag på den senaste tiden läst igenom Transhuman Space igen. Och kommit fram till att boken är opedagogiskt upplagd, men när man läser igenom den för den andra gången så märker man hur genomcool den setting är! Jag vill spela! Spelleda! Vadsomhelst! Det är ju svincoolt!

Storuggla, Guvenören anfalls av Polanski

PAX

Jordisk Äventyrare
Fading Suns har jag en bunt böcker av. Tyvärr har det inte blivit av någon kampanj i det spelet ännu. Mest kanske för att vi redan har en som lever. Annars är ju FS en kul värld att spela i. Känslan i spelet gjorde mig påmind om Dune och Warhammer 40000 (!) och det finns ju utrymme för en hel del olika typer av äventyr. Kanske det bästa SF-rollspelet som ges ut för tillfället.

Storuggla

Champion
"Annars är ju FS en kul värld att spela i. Känslan i spelet gjorde mig påmind om Dune och Warhammer 40000 (!) och det finns ju utrymme för en hel del olika typer av äventyr."

Mjo, Dune och WFRP kom jag att tänka på. WH40K vill jag inte tänka på :gremwink:

"Kanske det bästa SF-rollspelet som ges ut för tillfället."

Nä... där skulle jag ge vinsten till Transhuman Space. Faktiskt. Tycker jag. Alla andra SF-spel är "medeltid i rymden", "sjuttiotal i rymden" eller "nutid i rymden" eller whatnot, men det enda jag känner till som inte påminne rom någon tidsålder alls är nog THS, vilket tyvärr är dess största nackdel ocksp, svårt att få en feel för det på stubben. :gremfrown:
Nu kom jag ihåg att jag spellett en hord med Heavy Gear-äventyr också, vilket tekniskt sett är SF. Det var kul.

Storuggla, erotopus rex

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja det som jag spelar nu som kan betecknas som SF:

Babylon 5 (d20-varianten). Ett udda gäng som egentligen inte borde vilja samarbeta röjer hårt.

GURPS Steampunk. Just nu är det lite solospelande med spelledaren och kampanjen har haft problem med att vi tappat spelare.

Tidigare kampanjer som spelats:
Star Wars

Star wars (igen, fast här var vi riktigt tuffa storm troopers som skulle upprätthålla lag och ordning)

Shadowrun

Mekton Z - Kämpa mot slemma utomjordlingar.

Diverse kampanjer i GURP.

/Ulfgeir:

PAX

Jordisk Äventyrare
Kan väl hålla med om att FS är lite medeltid i SF.

Förövrigt så körde en del av vår spelgrupp en kortare kampanj med WH40K som spelvärld för två år sen.

Härolden

Warrior
Mjo, Dune och WFRP kom jag att tänka på. WH40K vill jag inte tänka på :gremwink:
Jag har faktiskt kört lite WFRP-äventyr i Fading Suns. Funkade utmärkt, inklusive alla kufiska tyska namn även om jag fick dumpa ner dem på lämplig planet.

FS är mer av "medeltid-som-renäsansens-snobbiga-filosofer-uppfattade-den" i rymden. Plus lite inspiration från Bysans historia och blandad kompott. Jag mixar in några supplement från Ars Magica, lite Pendragon och en aning Call of Cthulhu, och resultatet blir lagom vrickat. Gräddas i ljuset från en döende G5-stjärna i ca 3000 år och servera.

// Härolden, bär flamsäkra vantar

Storuggla

Champion
"FS är mer av "medeltid-som-renäsansens-snobbiga-filosofer-uppfattade-den" i rymden. Plus lite inspiration från Bysans historia och blandad kompott."

Mjo. Jag föredrar att se det som 1500tal in space. Det är kortare att säga om inte annat. Fast det blir lite underliga grupper ibland, de som väntar på att komma ut och dö... jag menar, leva länge och lyckligt och i rikedom och all välmån just nu är en baron från huset Hazat, en tokig vetenskapskvinna från scravers guild och en charioteer. Det blir lite som en underlig Bellmanvits av det hela i början... :gremsmile:

Storuggla, men inga ninjor!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgäng använder mdofierade BRP-regler till alla kampanjer. För närvarande har vi två sf-kampanjer aktiva.

Space 1889 har rullat på av och till sedan 1990. Tappra svenska ävenyrare på Mars, Venus och Callisto (och i London, Odessa, Riga och Stockholm).

GRUNT 4500 är en "stort krig i rymden"-kampanj som också har pågått i många år. Vi är alla skyttesluskar i ett specialforces-förband.

Sedan har vi tidigare kört både Traveller- och Star Wars-kampanjer. Den förstnömnda mixat friskt från alla genrer.