Nekromanti Scifi-spel utan namn. Kommentera tills ni stupar.

Skuggvarg

Hero
Håller på och småpular lite med ett scifi-spel, inspirerat av bland annat Phantasy Star, och Star Wars. Nu behöver jag lite hjälp med coola idéer...vad skulle ni tycka var häftigt att ha med i ett scifi-spel?
Så här långt är storyn följande:
Långt in i framtiden (några tusen år framåt eller så) är jorden kaputt, och mänskligheten har flytt till ett nytt solsystem, med ett fåtal beboeliga planeter (3-5 st). Världen är alltså ganska ny och outforskad (människorna har inte varit där i mer än ca 100 år). Mellan planeterna finns bra kommunikationer, i form av mindre rymdskepp. Teknologin är hightech, ungefär på Star Wars-nivå eller något högre, men på dessa nya världar finns också ruiner efter andra civilisationer, som hade en helt annan teknologi.
Människorna har skapat robotar (dels humanoida maskiner, med mänskliga ansikten, som dock vid första anblicken helt klart är robotar, man ser deras maskindelar...dels industrirobotar och vagt humanoida robotar, utan mänskliga anleten, alltså maskiner som mest ser ut som maskiner). Man har också på genetisk väg skapat 3 modifierade människoraser: Ross, Lon, och Sol (tveksam på namnen, ni får gärna komma med förslag). Ross är stora och starka, men klumpiga. Lite vagt björnliknande. Lon är små, smidiga och snabba, kattliknande. Sol är långa och smala, med avlånga huvuden. De är skalliga, men ser annars ut som människor gör mest.
Men allt är inte frid och fröjd. Innan människorna kom så långt att de lyckades skapa dessa tre raser, klantade de dock till det åtskilliga gånger, varpå ett otal olika monstruösa varelser också fått liv, och naturligtvis flytt ur biolabben! För att inte tala om de "djur", som fanns på planeterna redan innan människorna kom dit. "Djuren" är dock inte särskilt lika det som vi kallar djur, och dessutom är "djuren" väldigt hungriga...
Det finns magi, som dock används på flera olika sätt. Dels finns det något som kan liknas vid elementarmagi, som i princip går ut på att man manipulerar energiflöden. Dels finns det biologisk magi, som går ut på manipulera levande varelsers kroppar och biologiska funktioner. Biologisk magi (biomagi) kan få ganska "kladdiga" effekter, när den används. Mechamagi är magi som inriktar sig på maskiner (här är det definitivt jättestöld från Phantasy Star). Eventuellt kommer det att finnas helande magi, men det kan även vara en liten offspring av biomagin (låter inte helt omöjligt). Till sist har vi vapenmagin, som har två funktioner. Dels används den som ett slags kraftfält, ett fält av magi som täcker ett vanligt vapen, för att göra vapnet effektivare. Dels kan magin användas som ammunition för skjutvapen. Dessa skjutvapen måste dock vara utrustade med speciella kristaller som kan absorbera och omvandla den magiska energin till magiska projektiler.
Vad gäller vapen, används både skjutvapen och närstridsvapen.
Det är en någorlunda beskrivning av mitt scifi-projekt, som går under två namn, för tillfället:
Shadows of Darkworld
och
Biogeneration Darkworld
Kommentera gärna dessa namn, eller kom med andra namnförslag. Jag är själv tveksam, men gillar klangen i "Shadows of Darkworld", plus att förkortningen av spelet blir ganska okej: SoD.
Men, som sagt, kommentera tills ni stupar.

Skuggvarg

Rising

Vila i frid
Låter ju riktigt bra. Gladrymd är fett häftigt och du har många idéer som känns helt rätt. De tre muterade folkslagen dock, är de inte för uppenbara? Stora typer, flinka typer och magityper(?)... Här tror jag att du måste få in några twists för att få upp folks uppmärksamhet. Ross skulle kunna vara en sorts atletiska, robusta plantor med klorofyll i blodet så de kan regenerera sig själv i solljus eller liknande. Lon skulle kunna plågas av oerhört starka jaktinstinkter så att de skulle få det svårt att motstå att anfalla en kompis om denne betedde sig som ett lämpligt "byte". (om han blev skadad och flydde med ryggen åt Lon, till exempel) Sol skulle kunna vara ett kallblodigt amfibiefolk med allt vad det innebär.

Jag vet inte, jag bara spånar. Något nytt borde de iaf ha.

När det gäller magier tycker jag att vapenmagin borde höra till mechamagin. Det känns lite dumt att en magi skulle kunna göra så stor skillnad på vapenmekanismer och vardagliga maskiner.

Förutom dessa anmärkningar så tyckte jag dina idéer var mycket trevliga bekantskaper. Jag blir riktigt sugen att spela, faktiskt. Fortsätt klura, du har ju bra förebilder i framförallt Phantasy Star-spelen.

/Rymding
som gillade namnet Shadows of Darkworld oxå, även om jag nog kommer kalla det "Skuggor över Darkworld" då jag har översättarmani på allt annat än egennamn.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det enda jag kan komma och tänka på är att hela "genomodifierade människoraser"-approachen är lite använd, sådär. Om du ska använda den så tycker jag att du, hellre än att fokusera på deras yttre attribut, ska inrikta dig på skälet till att de skapades (typ, en varelse för att arbeta i låg-G-miljöer, en för att klara utomjordiska sjukdomar o.s.v.) och sedan föröska utforma deras samhällsroll därefter.

Magins roll får du gärna brodera ut. Skall den vara vetenskapligt exakt och användas som ett redskap tillsammans med skiftnyckeln och reamotorn, eller skall den vara mystisk till sin natur. Väljer du det senare så vore det coolt om magin hade en religiös koppling, det blir mer verkligt så. Hur ska du göra med religion förresten? Jag gillar allmänt tanken på stort religiöst inflytande i Science Fiction-världar (så länge det blir en "riktig" religion och inte en Megacorp-religion à la Brödraskapet i MC). Det känns väl realistiskt också, folk kan behöva något att tro på i en tid av stor osäkerhet.

walderik

Veteran
Jag tycker det låter som fantasy som hjälpligt har förklätts till SF (så förkortas förresten Science Fiction).
Försök få med lite tankvärda saker i spelet också. Kanske annorlunda styrsystem för samhället (mer makt åt pensionärerna), vinklad syn på gott och ont (finns det?) eller livet efter döden (varför är döden slutet? Kanske man bara lever kvar, men inte syns).

Varför överhuvud taget ta med magi? Varför inte istället försöka hitta på en lösning till saker.

Jag rekomenderar annars att du tittar lite på Jourune (eller hur det nu stavas). Ett spel på en annan värld som liknar din en hel del.

mvh
Mats

Skuggvarg

Hero
Tänkvärda saker, jovisst...men det jag skrev är så långt jag har kommit, hittills...nej, det ska inte bli ännu ett "grottspringarspel", för det finns det redan tillräckligt många av.
Jag skrev också att det var inspirerat av Phantasy Star, som ju är en hybrid mellan SF och fantasy, och jag tyckte att det var en trevlig idé. Ja, spelet kommer att ha fantasyinslag, men ändå i grunden vara SF. Varför magi? För att det finns med i Phantasy Star, och jag gillar Phantasy Star. Enkel förklaring.
Vad gäller Jorune har jag aldrig hört talas om det. Var kan man hitta det? Finns på nätet, eller måste man köpa eländet?

PS. Science Fiction förkortas även scifi, till och från. DS.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Ojja...mycket kritik...som sagt, jag "småpular" med det...dvs bollar med idéer...men kritik är alltid bra.
Hela idén med genmodifierade människor är i praktiken jättestulen från Phantasy Star. Jag gillar genmoddarna, och vill ha med dem. Får se hur jag pusslar in dem i världen.
Magins roll är osäker. Kan tänkas att det finns en vetenskaplig del av den, och en mer mystisk. Det kanske helt enkelt är två sidor av samma mynt, bara det att de manifesterar sig på olika sätt. Kan tänkas att vetenskapsmännen har ett sätt att utnyttja kraften, mystikerna ett annat sätt att använda den, men det är hela tiden samma kraft.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Ja, "gladrymd" var en bra term för att beskriva spelet. De tre genmoddade folken är väldigt uppenbara, ja. KAN ju bero på att jag STAL dem från Phantasy Star! *hehehe* Eller okej, jag stal själva idén...inte folken. Men jag blev hjärntvättad efter att ha spelat PS alldeles för mycket.
Att Lon skulle ha vissa jaktinstinkter har jag redan fundilerat på. Men inte det där andra.
Vapenmagi inkorporerad i mechamagi, det känns faktiskt helt rätt, jag hade bara inte kommit på tanken. Bra förslag.
Om du väldigt gärna vill översätta titeln, bör du nog kalla det Darkworlds Skuggor, det är den bästa översättningen, även om Skuggor över Darkworld inte heller låter fel.

/Skuggvarg - som har blivit totalt hjärntvättad av Phantasy Star och anser att del 2 och del 4 rular fett (3:an bör inte nämnas, den är rent pinsam)

Legolas

Veteran
Hur ska stämningen vara? Ska det vara en mörktid(Typ efter att "människorna" flydde så har allt gått åt h**vetet?), eller ska det var Optimistisk stämmning. Jag tycker själv bäst om spel med lite mörkare stämmning.
Jag tycker också att det verkar som om det skulle passa bättre till detta spel med tanke på all genmanipulation etc. som har gått fel och släppt ut diverse betsar i naturen.
hur kommer de olika planterna se ut, kommer de likna Jorden eller kommer dom vara helt annorlunda.

Legolas

// Snickare 100% i stridshammare.

walderik

Veteran
Nu börjar det likna något. Du har ju grunden till ett världsbildssystem som kan användas till något. Magi och teknik samma sak, allt beror på hur man ser det ...
Smaka på det och fundera på vad det innebär. Fastna inte i Mage svar på frågan, utan hitta på ett helt eget.

Skuggvarg

Hero
Även fast Rising tidigare benämnde spelet som "gladrymd", så är stämningen tänkt att vara ganska mörk och allvarlig. Planeterna har jag inte tänkt på så mycket än, men de kommer säkert att vara ganska gröna och sköna, och framförallt oförstörda, dock med vissa ruinlämningar från tidigare civilisationer som inte lyckades överleva...eller som överlevde, men lämnade planeten, för att de förstört den så mycket, och sedan har planeten så att säga återhämtat sig...och så kommer det en ny bunt med folk till planeten, förstör den, lämnar den, och så fortsätter den onda cirkeln...

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Känner inte till något om Mage, så risken att jag ska använda deras svar är minimal...men jag ska fundilera mera.

/Skuggvarg