Nekromanti Scribe Scrolls AD&D

Twitchy

Veteran
Läste Dungeon Masters Guide till AD&D och kom till "Manufacture of scrolls"
Tycker Gygax alltid varit bra på att göra involverande processer för vad som annars kan falla bort som ointressant.
Receptet går:

A scroll of spells may be inscribed only upon pure and unblemished papyrus, parchment or vellum - the latter being the most desirable. Any mistake will doom the effort to failure. A fresh, virgin quill must be used for each spell transcribed. The quill must be from a creature of strange or magical nature, i.e. a griffon, harpy, hippogriff, Pegasus, roc, sphinx of any sort, and similar monsters you elect to include.

Ink is a very special requirement. Scroll spell ink, just as the ink for detailing spells in spell books, is compounded only by the inscriber from secret and strange ingredients. The basic medium should be sepia from a giant squid or ink from a giant octopus. To this liquid must be added blood, powdered gems, herbal and spice infusions draughts concocted from parts of monsters, and so on. An example of a formula for the ink required to scribe a protection from petrification spell is shown below:

1 oz. giant squid sepia
1 basilisk eye
3 cockatrice feather
1 scruple of venom from a medusa's snake
1 large peridot, powdered
1 medium topaz, powdered
2 drams of holy water
6 pumpkin seeds

Harvest the pumpkin in the dark of the moon and dry the seeds over a slow fire of sandalwood and horse dung. Select three perfect ones and grind them into a coarse meal, husks and all. Boil the basilisk eye and cockatrice feathers for exactly 5 minutes in a saline solution, drain, and place in a jar. Add the medusa's snake venom and gem powders. Allow to stand for 24 hours, stirring occasionally. Pour off liquid into bottle, add sepia and holy water, mixing contents with at silver rod, stirring widdershins. Makes ink sufficient for one scroll.

Värt att nämnas är att man kan scribe:a 7 spells på en scroll i AD&D.
Vad tror ni, är det här något att emulera eller är det något som kommer ta för mycket ansträngning och tid från spelarna för att det ska vara intressant?

Inspirerades också till en skatt att placera ut i sin dungeon.
En cylindrisk skriftrullesbehållare i trä med ett brunt läderöverdrag från ett svår identifierat djur, lädret är ingraverat med magiska symboler. Inuti cylindern finns 3 koncentriska ringar av från ytterst till innerst, brons, silver och guld. I toppen av varje ring är det fäst ett färgmarkerat snöre, röd, grön och blå. Genom att placera en skriftrulle i en ring med snöret under kan man låta en bit av snöret sticka ut och på så sätt snabbt rycka upp skriftrullen vid behov.
Värde 500gp?

Bolongo

Herr Doktor
Om jag skulle integrera något i den här stilen tror jag att jag skulle abstrahera ett steg. D.v.s. inte kräva att spelarna håller reda på exakt hur många fjädrar de har från varje typ av varelse. Istället inför man en sorts trade good som kallas "ritual components" eller dylikt, och som måste skördas från monster - detta blir skatten som går att få från många varelser istället för mynt. Recepten för scrolls (och att skriva in spells i en bok) uttrycks då bara i hur många gp equivalent av sådana komponenter som behövs.

Skulle nog också säga att det finns en rejäl markup från det nominella värdet om du försöker köpa detta på marknaden - åtminstone gånger 2. Detta eftersom RP är några av de väldigt få som faktiskt jagar monster.

Eller med andra ord: lite som det magiska dammet i 4e, men inte fullt så WoW-likt...

Staffan

Myrmidon
Jag gillar principen, men Gygax överdriver som vanligt i hur jobbigt saker ska vara. 2nd edition-boken Spells & Magic hade ett något mer kodifierat system. För att använda samma exempel:

En scroll of protection from petrification motsvarar en 6:e nivåns formel (både baserat på XP-värdet och på att den motsvarar stone to flesh enligt boken). Alla scrolls kräver en sällsynt penna av något slag, och som en 6:e nivåns formel kräver bläcket en exotisk ingrediens. Processen för att brygga bläcket och förbereda pennan är relativt okomplicerad och inbakad i den veckas tid det tar att tillverka föremålet, samt den procentchans att det lyckas (80 plus caster level minus spell level).

"Sällsynta" material är i huvudsak icke-magiska saker som är dyra och/eller svåra att få tag på - exemplen är en särskild sorts silke, diamanter, rock-fjädrar, eller mer metaforiska som en kungs styrka, eller tårarna från en jungfru med krossat hjärta. Det kan även inkludera vanliga material som måste "skördas" på särskilda sätt, t ex essensen av en ros som skördas på nymånens första natt.

Exotiska material kräver oftast äventyrande: silke vävt av en phase spider, en slipad diamant som aldrig utsatts för ljus, eller tårarna från en prinsessa med krossat hjärta.

För protection from petrification hade jag nog använt en tuppfjäder som fått ligga och dra i en särskild minerallösning som den sällsynta pennan, och gift från en medusas orm som exotisk ingrediens till bläcket.

Tilläggas bör att man, förutom kostnaderna för själva ingredienserna, behöver ett alkemiskt laboratorium (för potions, scrolls, och vissa andra mer alkemiska föremål som Kheoghtom's ointment), och i vissa fall ett bibliotek (för att forska fram formler för att göra föremål eller för nya spells) och/eller en "smedja" (för att göra mer varaktiga föremål - även wands och liknande hamnar här). Ett alkemiskt lab kostar 2000 gp (plus 200 gp i månaden i underhåll). Dessutom måste man vara minst level 9 (som wizard) innan saken ens kommer på frågan. Präster har lite annorlunda krav - lägre på en del sätt, högre på andra.

.113

Swashbuckler
En liten del i mig, den där som är sådär sadistiskt pillrig, tycker det är hur bra som helst. Den mer normala delen av mig inser att det blir lite för mycket jobb för bara en scroll, även om det är bra grejer på den samt flera effekter.

Däremot om man istället tex, som pillsadist jag gärna gör, tar bort vissa magier osv så blir det grymt kul. Tex om man inte kan kasta flesh to Stone blir det en grymt bra grej att ha med. Om man inte kan kasta ressurrection som magi så blir det ett coolt äventyr att jaga ikapp en fenix fågel för att få en fjäder till ritualen som väcker ens döda kompis till liv.

Om man kör med tanken jag och God45 kom på, nån av oss iaf har jag för mig, så kan man ha en spellbook där det krävs speciella ingredienser för att antingen ens skriva in magierna eller eventuellt göra dem kraftigare. Då är det förvisso också pilligt men väldigt coolt och eftersom man får tillgång till magin på ett helt annat sätt än tex en scroll, så känns det ok.

Men det kräver ju oxå att man har lite svårare att skaffa magiska svärd å sånt också kanske, så inte bara magiker blir straffade.

Det coola ned magibok grejen är att man kan ha en magiker med tex tre magiböcker som han/hon växlar mellan.

Tror det kan vara bra att fråga spelarna lite eller åtminstone tänka på det eftersom det oundvikligt blir lite mer pillande med Sånna saker. Ungefär som, vill man hålla koll på ammunition till pilbågen eller fylls det på automagiskt? Blir olika känsla och spelstil