Nekromanti Scrivener -- ja eller nej

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vissa här på WRNU gillar Scrivener. Jag är funderar seriöst på att tanka ner det, men vill gärna veta vilka direkta fördelar den ger i mitt författande, samt hur stabil Windows-betan är (min Linux-maskin har tyvärr dött),

Arfert

Facit
Du kommer att få lättare att jobba med längre texter, som t.ex. rollspel eller romaner. Det behandlar stora textmassor effektivare än vanliga ordbehandlare. Till skillnad från Word med sitt överlastade gränssnitt. Och så har Scrivener funktioner som faktist hjälper till att skriva.

Tyvärr vet jag inget om windows-betan, jag är en mac-kille när jag arbetar.

KostaFriaLigan

Warrior
Jag har använt både Windows och Mac-versionen, där Mac helt klart känns bättre - det står väl på betasidan exakt vad skillnaderna är.

Men scrivener på Windows är absolut bättre än Word när du ska skriva olika former av manus + att du kan ha dina egna efterforskningar, bilder, pdfer, we sidor liggande i programmet. Det är ju egentligen som en stor folder i ett program.

Dessutom kan du om du skriver lite då och då på laptops el padda, synca med dropboxfoldrar.

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Jag tycker ofta att Word är svårt att hitta i. Är man inte så haj på datorer och har en ny Word-version, till exempel genom datorbyte, så blir det krångligt. Är Scrivener enklare direkt eller är inlärningskurvan hög även om man kan Word hyfsat innan?

Ett optimalt ordbehandlingsprogram för mig personligen vore ett program med färre funktioner och ett par skräddarsydda mallar. Till exempel ett för akademiskt skrivande, en för romaner och en för tidningssida.

Jag har även hört av andra att Lux (hette det så?) är ett bra gratisprogram för akademiska texter (och kanske annat också).

KostaFriaLigan

Warrior
Jag har aldrig själv skapat mallar i Word el Scrivener, men de mallar som finns i Scrivener duger - kollar man sen deras introvideos så är det inte några större problem att komma igång - men man får ta den tiden.