Nekromanti Scrivener som verktyg - har ni tips?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hej! Det finns ett verktyg som heter Scrivener, en slags ordbehandlare. '

http://www.literatureandlatte.com

Jag har följt detta sedan version 1, eftersom jag gillar det sätt den ger mig en hierarki som är lätt att navigera. Jag vet också att flera andra forumiter använder det, och undrar om någon har några bra tips på hur man ska jobba bäst med Scrivener?

Sitter och sätter ihop min WFRP-kampanj nu. Ska lägga in en massa SLP och platser och sånt.

/Magnus
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Kan inte påstå att jag nödvändigtvis sitter på tips hur man bäst jobbar med det. Jag tycker dock att det är ett grymt verktyg som är smidigt att arbeta med.

Jag lägger in all möjlig info – SLPs, platser, lore, äventyr, kartor, beskrivningar, hela rasket – i ett dokument. Innehållet delar jag in olika grundkategorier, som jag sedan gått djupare och djupare ned i hierarkin inom. Under spel slänger jag helt enkelt ett öga i dokumentet vid behov.

Ett bra grundtips tror jag är att "more is more" när det kommer till hierarkier – det är alltid smidigare att snabbt klicka fram till en väldöpt undersida än att leta igenom en lång text efter rätt info.

 

Attachments

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag körde det också sen ettan och hade ff.a. till jobbet. Jag gav dock upp scrivener för att använda emacs i orgmode med pandoc och git, så mitt egentliga tips är väl att lämna scrivener :). Men nu är det dels inte vad du frågar efter, dels finns tydligen en version 3 av scrivener som jag inte kört!

Mina tips (som du säkert redan gör):

* Samla alla dokument i 1 projekt, dvs. handouts och kartor och regler kan ligga under pdf-fliken.
* Splitta vyn så att du har två fönster — ett med pdf:er och ett med äventyret/whatever.
* Du kan lägga speldata för SLP i fotnoter eller kommentarer, så kan du se dem i ett sidofönster. Borde funka bra med WFRP.
* Om Scrivener 3 låter dig köra kod direkt (som emacs kan i org-mode) kan du programmera en enkel tärningsgenerator och använda.
* Du kan göra ett par olika exportprofiler för handouts — typ en med handstil, en med blackletter o.s.v.
* Jag tycker att hierarki blir lite snårigt i ett större projekt, men man kan trasha äldre versioner av noder, för de försvinner inte utan kan återställas om man gör ett misstag.
* Färgade stycken är antagligen en riktigt bra idé när man använder scrivener direkt vid spelbordet.
* Koppla scrivener till någon form av molntjänst. Med det här upplägget blir projektfilen snabbt för stor för att backa upp via t.ex. gmail.
* Du kan antagligen göra något smart med korkbrädan, t.ex. snabbt skaffa överblick över ett område, en del av kampanjen eller ett snårigt händelseförlopp som del 3 i The Enemy Within..
* Kombinera Scrivener med Scapple, t.ex. för att göra en dungeon.

Hälsar

Christian
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Jag använde också Scrivener tidigare, men jag tröttnade på att deras iOS-version aldrig blev klar. Nu kör jag Ulysses istället. Det är mer avskalat än Scrivener och är lite mer intuitivt upplagt, men funkar annars på samma sätt.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag skulle bara tack för tipset om version 3. Jag kunde inte låta bli att testa den, och den är verkligen smidig. Nu har jag svårt att bestämma mig om jag ska köra emacs eller Scrivener. Lyxproblem :).

Hälsar

Christian
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag tänker skriva på i Scrivener och sen skapa en mall som jag lägger upp på min blogg, för de som vill skapa rollspel.
 
Top