Nekromanti SD:s förslag på kulturområdet

Basenanji

Postd20modernist
Disclaimer: Den här tråden ska INTE handla om Sverigedemokraternas ideologi eller politik. Den ska enbart handla om deras förslag på det kulturella området, även om det kan vara svårt att dra en gräns mellan ideologi och förslag. Jag vill inte att det ska bli en pajkastardiskussion.

Sd vill ha mer styrd kulturpolitik

1. SD vill stärka kulturarvet

Hur ska man definiera "kulturarvet"? SD menar att detta kulturarv bärs upp av
DN said:
...hembygdsföreningar, folkdanslag, spelmanslag, Riksantikvarieämbetet och olika museer...
men finns det inget kulturarv utanför dessa institutioner? Vad innebär detta för den övriga kulturen?

2. SD föreslår centralstyrning

DN said:
Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera. I stället vill man ha en mer bred och folklig kultur. För att man ska kunna avgöra var gränsen går föreslår man en mer centralstyrd kulturpolitik.
Vad tror ni det blir för konsekvenser av att ha en "centralstyrd kulturpolitik"?

Vad tror ni?

(Och kom ihåg, inga pajjiga diskussioner nu)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det är ju helt vanlig nationalistisk kulturkonservatism det rör sig om. Inga konstigheter.

Det kulturarv man anser vara viktigt är det man tycker är bärande av (positiva) traditioner. Där räknar man mest in sådant som lite vagt känns "svenskt". Hur länge något måste finnas i landet för att kallas svenskt vet jag inte, det har aldrig riktigt klarlagts. Därav är det väl inte så mycket att det inte "finns" något kulturarv utanför de saker de vill fokusera på som att de inte betraktar annan kultur som viktig att bevara.

Vad gäller centralstyrning så tror jag väl att det är dömt att misslyckas.

Däremot är jag inte ett dugg förvånad över att de främst vill ha stryka-medhårs-kultur. Man vill att allting ska ta och "lugna ner sig" och inte vara så jobbigt hela iden. En rätt konservativ idé, som jag har svårt för. Idén att kulturens och konstens främsta uppgift är att underhålla återfinner vi även i vår senaste kulturminister, så det är inget SD har patent på direkt; det som möjligtvis de är ensamma om, eller bara delar med ett par andra partier (Kd och Fp) är just det här med att det inte bara ska vara underhållande, att det dessutom ska vara helt mjukt och utan kanter, att kulturen inte ska vara tankeväckande utan bara som ett brus som ger mysiga känslor i maggropen, typ som en fin landskapsmålning eller så.

Anon

Veteran
Basenanji said:
DN said:
Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att enbart chockera, uppröra eller provocera.
Just det där kan jag faktiskt skriva under på, om man stoppar in ordet "enbart" (som jag har gjort och markerat fet, det tillhörde alltså inte det ursprungliga citatet). Jag har inget mot provocerande kultur, inte alls, men jag ogillar kultur vars enda syfte är att just kränka eller provocera.

Men det är ju så otroligt subjektivt, så något vidare argument är det egentligen inte. Vad "jag tycker" ska (kanske) inte styra en kulturdebatt.

Bör tilläggas att jag är mot statligt kulturstöd över huvud taget, och då är man lite diskvalificerad i en sådan här diskussion.

hakanlo

Hero
Basenanji said:
1. SD vill stärka kulturarvet

Hur ska man definiera "kulturarvet"? SD menar att detta kulturarv bärs upp av
DN said:
...hembygdsföreningar, folkdanslag, spelmanslag, Riksantikvarieämbetet och olika museer...
men finns det inget kulturarv utanför dessa institutioner? Vad innebär detta för den övriga kulturen?
Detta ger uttryck för en syn på kultur som absolut, oföränderlig, och något som ska hållas "rent". Kulturen är ett absolut något, en given storhet, som fanns någon gång innan det började komma in en massa brus i den. Därför är det institutioner som ägnar sig åt att bevara och konservera som bäst förvaltar kulturarvet. Bara själva ordet "kulturarv" ger sådana konnotationer.

Basenanji said:
2. SD föreslår centralstyrning

DN said:
Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera. I stället vill man ha en mer bred och folklig kultur. För att man ska kunna avgöra var gränsen går föreslår man en mer centralstyrd kulturpolitik.
Hur ska man kunna ha det både "brett och folkligt" och "mer centralstyrt"? Här finns en idé om att en centralmakt minsann kan hålla ordning på vad som är den goda smaken; som både kan representera folkets smak, och samtidigt förstå vad som är bäst för det. Är inte denna kultursyn extremt typisk för alla totalitära statsbildningar, nazister, facister och annat?

Min personliga åsikt är att detta ger uttryck för en syn på kultur som är i dålig samklang med vad kultur faktiskt är. Det är ungefär som att säga att elefanter och tigrar, det är minsann inga djur. Mammutar och sabeltänder, däremot, det är riktiga doningar. All kultur är stadd i utveckling och alltid under inflytande. Och båda delarna är i grunden önskvärt.

Konsekvenserna av detta? En allmän fossillisering av det kulturella livet, kanske. Konkreta möjliga konsekvenser: Mer medel till folkdanslag. Mindre medel till nycirkus. Tydligare riktlinjer för statligt stödda stuideförbund och föreningar, med mer stöd till hembygdsgrejs, mindre till konstiga föreningar som sysslar med rollspel eller annat obskyrt. Mindre frihet för institutioner som Konstfack.

Vimes

Sillkung
Basenanji said:
[quote:DN]Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera.Utan vilja att blanda mig i saluförandet av egna åsikter vill jag poängtera att det här med att kultur "ska" "chockera, uppröra eller provocera" är något ganska nytt.

(Slutnot: Ja, jag använde citationstecken på två olika sätt ovan.)

tull

Hero
Vimes said:
Basenanji said:
[quote:DN]Partiet vill också avveckla det statliga stödet till kultur som syftar till att chockera, uppröra eller provocera.Utan vilja att blanda mig i saluförandet av egna åsikter vill jag poängtera att det här med att kultur "ska" "chockera, uppröra eller provocera" är något ganska nytt.

(Slutnot: Ja, jag använde citationstecken på två olika sätt ovan.)
Det beror givetvis på hur man tolkar chockera, uppröra eller provocera men redan under antikens grekland så användes tragedier, komedier och annan dramatik som en del i samhällsdebatten.

Vimes

Sillkung
Persson said:
Det beror givetvis på hur man tolkar chockera, uppröra eller provocera men redan under antikens grekland så användes tragedier, komedier och annan dramatik som en del i samhällsdebatten.
Givetvis. Dock är kultur som en motrörelse mot det etablerade något modernistiskt. Även om äldre kultur helt säkert både upprört och provocerat har det gjort det inom ramarna för den etablerade kulturen.

Mathias

Veteran
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EUPlsm4A1QI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EUPlsm4A1QI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vimes

Sillkung
Jag gillar speciellt att han talar sig "varm" för hembygsföreningar, folkdans och allt vad det nu är med en sydstatsflagga på kepsen!

Mathias said:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EUPlsm4A1QI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EUPlsm4A1QI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Han har noll mediaträning, har kanske missat mycket i partiprogrammet och kanske inte är lika smart som alla här på rollspel.nu, men han ger det en chans iallafall. Om några år kommer han säkert vara bättre på att rapa svar. Jag antar att du la upp klippet för att du vill att alla ska skratta åt killen.

Mathias

Veteran
Grisodlar'n said:
Mathias said:
Han har noll mediaträning, har kanske missat mycket i partiprogrammet och kanske inte är lika smart som alla här på rollspel.nu, men han ger det en chans iallafall. Om några år kommer han säkert vara bättre på att rapa svar. Jag antar att du la upp klippet för att du vill att alla ska skratta åt killen.
Nej han har så mycket vettigt att säga...

Leon

Leo carcion
Antagligen kommer de, precis som danskt folkeparti, att vilja skapa någon sorts nationalkatalog över vad som "svenskt" och "osvenskt".

Sådana brukar bli ovanligt usla speglar av "svenskhet".

Alltså, generellt - jag är ovanligt svensk. Jag har haft en trygg, idyllisk uppväxt i släktens varma famn, mycket på landet. Jag har fiskat på tysta sjöar, fått Astrid Lindgren och Tant Brun, Grön och Gredelin" uppläst för mig. Jag har cyklat runt mellan runstenar och fornborgar på ett soligt öland, och seglat i tjärluktande J14 längs västkusten.

Jag känner en och annan Sverigedemokrat. Mitt förtroende för att de skulle _någon som helst_ känsla för någon sorts "svenskhet", eller "svensk kultur" är lika med 0%.

...men det här är ju självklarheter ...

Wilmer

Hero
Problemet är att det inte finns något svar på hans fråga. Nu blev jag sugen på att skapa ett parti som vill avskaffa julafton.

Leon

Leo carcion
Eller "Partiet för förstörelse av fornminnen"

Vi åker runt, taggar runstenar och spränger fornborgar medan vi sjunger nationalsången baklänges

Max Raven

T12-kultist
Jag håller helt med SD här. Särskilt bör vi bli av med all kultur som kommer från de jäkla Vallonerna. De bara kom hit och snodde hederliga gruvarbetare och smeders jobb!

(Jag, som mer ursvensk* än de flesta som är desperat nationalistiska, ser mig som fullt berättigad att jäklas med dem. Men bara jag. Patrask med utomsvenska stamtavlor ska hålla mun. ;))

*familjens stamtavla tar slut någonstans i 1300-talets svenska dimmor, och i princip alla har svenskt ursprung, möjligen med direkt arv från någon svensk kung på 1600-talet... Min mors namn, Malmberg, är f ö ett gammalt knektnamn.)

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Basenanji said:
Jag vill inte att det ska bli en pajkastardiskussion.
:gremgrin:

Nåväl. Jag tror inte att kulturarvet skyddas genom spridda centrala åtgärder eller att vi håller annan kultur ute.
Det är snudd på omöjligt att infiltrera någon annans kultur. Historiskt har uppblandningen istället skett genom att folk åker utomlands och tar med sig det de gillar tillbaks.
Det är där vi borde lägga krutet, och det är också där vi har mandat att styra (Vi kan i första hand påverka och styra svenskarna själva).

Mina förslag är följande:
1) Stäng gränserna (Inga pass/visum får utfärdas etc.)
2) Ta hem alla utlandssvenskar
3) Avbryt alla diplomatiska förbindelser
4) Förbjud så mycket export/import som möjligt.
5) Endast svensktillverkat utbud i media
6) Förbjud internet - skapa det alternativa "Sverigenätet" / klipp telefonlinor m.m. vid gränsen.
7) Hindra tidigare exporterad svensk kultur från spridas i världen genom opinionsbildning
8 ) Regelbundna kulturbål där vi bränner redan importerad kultur (Böcker, kläder, tidningar, film, fordon, prylar)
9) Utrensning av låneord i ordböcker
10) Förbjud språkundervisning
11) Förbjud satellit-TV/Radio. Endast Svensk kabel-TV är ok.(Störsändare vid gränserna)
12) Bygg Riksmmuren (Från Strömstad till Haparanda)

Tror det vore enda sättet att bevara kulturarvet.

//EvilSpook

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Jag håller helt med SD här. Särskilt bör vi bli av med all kultur som kommer från de jäkla Vallonerna. De bara kom hit och snodde hederliga gruvarbetare och smeders jobb!
Det här påminner mig om en riktigt bra låt som brukar beskrivas som antirasistisk; jag skulle mer kalla den antinationalistisk. Riktigt bra är den hursomhelst.

solvebring

Superhero
krank said:
Max Raven said:
Det här påminner mig om en riktigt bra låt som brukar beskrivas som antirasistisk; jag skulle mer kalla den antinationalistisk. Riktigt bra är den hursomhelst.
Och detta påminner mig om en av Sveriges mest klassiska humorsketcher.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Undrar om de tänker införa importstopp av jamaicanska ringlekar?

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/I1So7q6IfJ4&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/I1So7q6IfJ4&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Eller de kanske är tillåtna så länge man försvenskar texten?

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZW1MYpvRiYk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ZW1MYpvRiYk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

(Liiiite pajkastning blev det kanske, men jag finner hela idén om att det skulle finnas någon genuint »svensk« kultur absurd.)

Organ

Out of time, out of mind
För just Boney M finns det dock nog en liten plats i SDs Sverige. De var ju i alla fall från Tyskland.

/Anders