Tillägg
Jag såg att Inscribe Rune hade blivit lite ändrad i 3.5 (Player's Guide to Faerûn), baspriset är i stället spell level * caster level * 50 (d v s samma som en potion). Dessutom har Magic of Faerûn en arcane motsvarighet: Attune Gem. Kräver Int 13, Craft (Gemcutting), och caster level 3. Baspriset är CL*SL*50 gp, och förutom den normala tillverkningskostnaden (hälften) krävs en ädelsten värd minst 50 gp/spell level. Utlösningsvillkor kan vara beröring, att en viss tidsrymd förflyter, eller att en varelse som uppfyller vissa krav (typ, ras, alignment, och/eller utseende) kommer inom 5 fot.Målet för formeln i ädelstenen kan vara antingen ädelstenen själv, eller varelsen som utlöser den. Om ädelstenen har direktkontakt med en varelse eller ett föremål kan formeln ha ädelsten + varelse/föremål som mål (t ex kan man ha en ädelsten med protection from evil i som utlöses när en ond outsider kommer inom 5 fot, och som har både en själv och ädelstenen som mål).
Precis som med potions och runor måste tillverkaren fatta alla beslut gällande formeln (t ex vilken energi en resist energy ska skydda mot, vilken varelse som ska frammanas med en summon monster, och så vidare) när föremålet tillverkas. Att "tillverka" en ädelsten tar 1 timme plus formelns normala kast-tid.
Sammanställning: Om du vill låta dina polare ha tillgång till din magi finns det tre lättillgängliga möjligheter, som följer:
Potion: Max level 3, motståndare får frisläng.
Runa: Endast prästmagi, lättare att förstöra. Prestige class som utökar möjligheterna finns.
Ädelsten: Endast trollkarlsmagi, extra kostnad för ädelstenen.
Jag är inte helt säker, men eventuellt kan det vara en fri handling att aktivera en runa eller ädelsten. Det framgår inte helt klart av böckerna om det är en standardhandling eller en fri handling, men att bara röra vid en sak borde inte ta så lång tid.
Edit: lade till sammanställningen