Nekromanti Seglatsen

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Jag har en äventyrsidé och vill gärna få feedback från den kunniga läsekretsen.

Detta är en skissartad beskrivning och jag hoppas att ni har överseende med uppenbara bristfälligheter.

Rollpersonerna är på semester i södra frankrike. De är relativt unga (20-25) och dessvärre rätt panka. Då deras reskassa är begränsad blir de glatt överraskade av att träffa sin gamle kompis Mårten. Mårten gick i samma gymnasium som de andra, men flyttade ner till frankrike direkt efter tvåan och har jobbat på ett turistföretag sedan dess. Mårtens arbete går ut på att köra segelbåt med snobbiga turister. Han erbjuder rollpersoenrna att åka med honom några dagar. Gratis

Men! Förstås är inget som det verkar. Han är med i en löst sammansatt organisation med märkliga förtecken. Kanske ockulta? Hursomhelst, det första kapitlet av äventyret kommer kretsa kring hur rp umgås med Mårten och spelarnas utmaning går i första hand ut på att ta reda på vem Mårten är idag och hans bakgrund. Mårten kommer inte frivilligt berätta om gruppen han tillhör eller vad den sysslar med, men om spelarna rollSPELAR skickligt kan de få upplysningar.

Man reser ut på medelhavet och efter en dags seglats lägger man till i en pittoresk kustby. Där träffar sällskapet tre personer (Hector, Francois och Amelie) som tydligen känner Mårten. Under uppsluppna former bjuds de med på segelbåten och man bestämmer sig för att åka till en fantastiskt vacker ö en bit ut i havet.

I denna del är det meningen att spänningen ska förtätas genom att spelarna upptäcker att de nya gästerna har märkliga planer. Inget konkret, men små tecken på att något inte stämmer. Snart kommer också Amelie att anförtro sig till en av rollpersonerna. Hon kommer försöka "få till det" med en av rollpersonerna, i syfte att få en livvakt. Hon känner nämligen på sig att Hector eller Francois vill döda henne. Detta vågar hon inte säga rent ut dock. H och F är förstås med i den mystiska organisation som Mårten är med i. De erbjuder honom en möjlighet att avancera inom denna om han hjälper till med att mörda Amelie, som förstås 'vet för mycket'.

På ön dödar Hector och Francois Amelie genom att knuffa henne för ett stup. Det är egentligen inte meningen att rollpersonerna ska bli vittnen till mordet, men om spelarna vidtar sådana arrangemang att mordet inte går att utföra utan vittnen kommer man att döda Amelie ändå. Hector och Francois skyller på att det var en olyckshändelse.

Nu ställs allting på sin spets- vad ska spelarna göra åt detta? Hector och Francois föreslår nämligen att man ska låta Amelies kropp ligga kvar- för att inte oroa polisen i onödan. Hector och Francois menar vidare att polisen aldrig kommer att tro rollpersonerna om de anmäler olyckshändelsen.
Amelie, visar det sig, är rom från bulgarien och saknar pass. Hon befann sig i frankrike illegalt och har ingen släkt som kommer sakna henne. Om rollperosnerna vänder sig till polisen, menar de nyfunna franska vännerna, kommer det dessutom bli svårt att förklara vad all marijuana som finns i rollpersonernas väskor kommer ifrån.

Hur äventyret sedan fortsätter är en annan historiea, men det finns två alternativ:

-Rp anmäler "olyckshändelsen/mordet". Isåfall får de den märkliga gruppen om Mårten och co. är med i på halsen. Äventyret kommer då att handla om att försöka ta sig hem trots att man är jagad av denna märkliga grupp.
Tänkbar fortsättning hemma i Sverige.

-Rp anmäler inte mordet. Isåfall börjar Amelie att dyka upp. Inte i egen hög perosn, men genom att lämna meddelanden, ringa skicka mail osv i den utsträckning att polisen trots allt blir inblandad. Rp ansätts av Amelies "spöke" tils dem ger henne upprättelse, genom att visa var kroppen finns.

---

Slutligen, det finns egentligen inget slut på det här äventyret, utan är tänkt att vara ett introduktionsäventyr till ett nutida skräckrollspel. Min avsikt är att spela i en miljö som är så nära verkligheten som det går, utan att det blir alltför alldagligt.

Ni får gärna säga vad ni tycker förstås och gärna hjälpa till med två specifika frågor:

- Är det för lite action?
- Är det tillräckligt spännande miljöer?

I all hast,
Basenanji
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag tror att det kan bli riktigt bra, faktiskt. Det handlar egentligen om hur du som spelledare presenterar det hela.

Om det är för lite action? Inte nödvändigtvis. Även båtar kan drabbas av missöden, och det är nog så actionfyllt att försöka rädda någon som trillat i vattnet i ett blåsväder som att försöka skjuta någon med en pistol.

Något som också kan bli otroligt bra är just flyktscenen som uppstår om rollpersonerna sätter dit gruppen. Vi spelar en liten friformskampanj just nu som egentligen bara går ut på att rollpersonerna flyr, utan någon aning om varför - även om de har sina föraningar såklart.

I denna kampanj handlar allt om "varför", så att ge spelarna så många sådana griller som möjligt är bra. De ser också mängder av hallucinationer; vissa som en del av scenariot, andra för att de sover dåligt och dricker alkohol för att lugna ned sig.

Samtidigt dör folk i deras närhet, och en okänd människa skickar dem omskrivna tidningar med små ledtrådar om deras nästa resmål.

Så jag tycker det är en bra idé. Kör på. Se bara till att ha aktiva ROLLspelare till gruppen, för ett sådant här scenario förtjänar bättre än att tärningsrullas igenom.
 
Top