Nekromanti Seinfeld på DVD

Inledningsvis skulle jag bara vilja varna de stackars satar som trotsat sunt förnuft och satt sig ner för att läsa ett av mina inlägg: detta kommer att tyckas skrämmande likt reklam.

För herregudminskapare vad jag älskar Seinfeld. Och nu har säsong 4 kommit på DVD. Säsongen där våra favorit-New Yorkare bestämmer sig för att ha en uthållighetstävling, där de utkämpar en serie bataljer med NBC, där de möter en pojke i en bubbla, där Jerry dejtar en oskuld, där homofobin går på högvarv (inte för att det är något fel i det). Man vill bara uppmuntra alla att hoppa upp från sina valkiga arslen i stugorna och löpa till närmaste välsorterade detaljhandel och kasta sig över var sitt ex.

Hursomhelst, jag undrar rakt upp och ner vilka era favoritögonblick i Seinfeld är (förutsatt att ni har några). George är min favoritkaraktär, så han figurerar ganska kraftigt i min (inkompletta) lista. Om jag skulle få göra en lista - dock utan inbördes ordning - skulle den kanske se ut så här:
<ul type="square">
[*]George förklarar att hans mor har - hrm - "kommit på" honom
[*]Kramer pröjsar med en smäll för sitt nederlag och annonserar att han inte längre deltar i "tävlingen"
[*]En nitisk bokdetektiv informerar om samhällsansvar
[*]George kommer på ett svar till en förolämpning alldeles för sent, och "arrangerar" så att situationen ska dyka upp igen.
[*]Jerry, Elaine och George får reda på Kramers förnamn
[*]George berättar om hur han räddade en val
[*]George ringer till Marissa Tomei för att anordna en dejt. Han kan träffa henne närsomhelst, förutom i morgon då han måste gå på en begravning.
[*]George oroar sig för att hans flickvän har bulemi, eftersom han betalar för maten hon kräks upp
[/list]

I övrigt är jag alltid öppen för att diskutera Seinfeld.
/The Hamster

Storuggla

Champion
  • George jobbar som telefonförsäljare i sina föräldrars garage säljer mindre än lloyd
  • Soppnazisten
  • Jerrys städare snor en staty av honom och Kramer måste få tillbaka den
  • Kramer vill sluta få post
  • Kramer och Newman vänder utochin på sina titthål i dörrarna
  • Elaines chef försvinner i Burma
  • George "krymper" av kallt vatten
  • George fejkar handikapp för att få en permobil
  • George vill ha ett smeknamn på jobbet (T-Bone!)
  • Newmans monologer som han aldrig får avsluta (I too know forbidden love...)

Elaines chef försvinner i Burma
Ja just det, den hade jag helt glömt. Jag fullständigt älskar när han sitter i mörkret precis som Marlon Brando i "Apocalypse Now".

Vilket får mig att minnas ett annat Seinfeld-ögonblick som borde ha varit med på min lista: när Frank Costanza drabbas av flashbacks till sin tid som kock i koreakriget. "In my mind... there's a war still going on..."

Rising

Vila i frid
Det avsnitt som verkligen fick mig att börja älska Seinfeld är mockajackan; den snygga med det löjliga fodret. Där ser vi Elaine's pappa också, och det är verkligen min mardröm att behöva träffa någon sådan; typ att ha som svärfar eller något. Hela grejen med den typiska Seinfeld-planteringen (där vi i inledningen får se något som senare visar sig ge sådana konsekvenser att någonting omöjliggörs och fuckar upp läget) började i mina ögon där. Genialiskt avsnitt.

"Nu har något i din lägenhet legat i toaletten." En kommentar som förstås gör Jerry helt neurotisk. Svaret: Toalettborsten, förstås.

"Det finns ingen grisman... Nämen, kolla där!!! Nej, falskt alarm, det var bara George."

George har hatt på sig och lyckas för en gångs skull få bra kontakt med en intresserad kvinna. En lökig snubbe kommer och frågar "kan jag prova hatten?" men George vill förstås inte visa att han är skallig. Snubben är envis, och till slut börjar även kvinnan tycka att George är väl missunsam. Slutet, när George trycker ner hatten över snubbes huvud och vänder sig mot kvinnan och bara gormar "här! titta! är du nöjd nu!?" är en klassiker. George är så djäkla grym på att få utbrott.

Dialogen om att George aldrig varit Tha Bad Boy. Han har varit "bad" i alla andra sammanhang, och Jerry räknar upp dem en efter en tills George får nog och lämnar cafét. "Hey, and a bad tipper!"

Elaine dansar.

Tjejen med ett namn som rimmar på ett könsorgan, men som Jerry har glömt bort. "Mulva?" var iaf en bra gissning.

Storuggla

Champion
"Slutet, när George trycker ner hatten över snubbes huvud och vänder sig mot kvinnan och bara gormar "här! titta! är du nöjd nu!?" är en klassiker. George är så djäkla grym på att få utbrott."

George har ju bäst frispel av alla i den serien. Helt skogstokig.

Storuggla, Trans-Canada Highway

Jag gillar också "Seinfeld-planteringen", hur någonting till synes trivialt, sagt i förbifarten, växer bortom alla rimliga proportioner och totalsabbar allting. På så sätt är ett av mina favoritavsnitt "The Marine Biologist", där George tvingas leva ut lögnen att han är marinbiolog. I det avsnittet knyts allting ihop så jävla snyggt i sista scenen - Jerrys skjortor, Kramers golfande, och den sjuka valen. Helt otroligt.

Jag håller med dig och Storuggla: Georges vansinnesutbrott spöar det mesta.

Angående Georges skallighet är ett favoritavsnitt där han upptäcker att tjejen han går på blind-date med är skallig, till hans oerhörda förtret. "SHE'S BALD!"

Johan Granberg

Swordsman
För säkerhets skull vill jag påpeka att den lökige snubben i ovan nämnda hattsituation är ingen mindre än Newman. Jag tycker bara att vi ska ha alla fakta. Det är en av mina favoriter också, förresten. Som om inte själva situationen i sig var lustig nog är det dessutom vansinnigt roligt att se när Newman blir livrädd för George. Han brukar ju vara så jävla stöddig.

Nightowl

Champion
Det är skönt att veta att det finns några andra nördar än jag som inte rynkar på näsan åt sitcoms. Tyvärr är jag ganska lökig på just Seinfeld, så mitt favoritavsnitt blir denna fan fiction. (Nej, inget snusk, den är jobbsäker)

Erik

Storuggla

Champion
Fan fiction som inte är snusk?

...finns sådant? Det kan väl ändå inte stämma?

Storuggla, ingen stor fanficläsare