Nekromanti Sekundära färdigheter?

DAKRilla

Hero
De används till att kunna bruka sig av färdigheter som är tätt knuten till stridskonsten, men som inte finns som Tekniker utan som just färdigheter. T.ex. kan Filosofi vara en sekundär färdighet till en stridskonst. Då räknas färdigheten Filosofi som besläktad med stridskonsten och alltså kan du slå alla slag som egentligen ska slås mot Filosofi mot stridskonstens FC, fast med Ob1T6 ökad svårighet. Detta för att symbolisera att studierna till stridskonsten inte bara handlar om rent stridande utan även andra discipliner, som visserligen ofta kan ha med strids att göra, som Ledarskap, Undvika, Taktik o.s.v.

Phelan

Hero
Fast enligt förklaringen till Sekundära färdigheter (s 47, rutan) är det bara färdigheter som akademin som lär ut stridskonsten förmodligen också erbjuder träning i, då det är sånt som ses som passande. Men stridskonsten i sig ger inget lättare på dessa färdigheter och räknas inte som besläktad.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Sekundära färdigheter är som en RP har tillgång till att bli undervisad i under den tid RPn befinner sig under stridskonst-utbildningen. Se det som teori-lektioner kontra de praktiska övningarna. Så fort en RP har lämnat utbildningsplatsen kan man också glömma bort begreppet "sekundära färdigheter" tills dess RPn eventuellt kommer tillbaka till utbildningen.

inte

Veteran
I min spelgrupp har vi sackt så att om nu dom Sekundära färdigheter lärsut i samband med att man lärut stridskonsten så borde man få använda Yrekesfärdigheter att förbätra dessa färdigheter. Vilket är den enda påverkan vi låter dom Sekundära färdigheter få på RP´ns generering.

"så borde man få använda Yrekesfärdigheter att förbätra dessa färdigheter"

Precis så gör vi. Det är den enda effekten av sekundära...vilket är lite trist, då det enbart blir vapenmästare som har någon nytta av dem. De har ju bara 30 valfria enheter så att få en extra färdighet att spendera yrkespoäng på är inte illa.

Det sas nyss, de är inte besläktade. Däremot kan jag tänka mig att ändra på det så att det fungerar så. Skulle kännas rätt kul. Hmm, måste fundera mera.

DAKRilla

Hero
Pinsamt

Antingen måste det vara en husregel vi kört med, eller så har jag bara fått allt helt om bakfoten. Hur som helst så tycker jag att det känns naturligt och logiskt att sekundära färdigheter ska innebära någon form av regelteknisk skillnad eftersom det kostar sådana där poäng som man använder för att bygga ihop stridskonster med (eller har jag fått det om bakfoten också?), antingen att färdigheterna blir besläktade, att man får något förbättringsslag eller, det som jag tycker verkar smartast av allt, eventuellt få fler yrkesfärdigheter som någon annan redan nämnde.

Phelan

Hero
Re: Pinsamt

Att de kostar poäng för stridskonsten stämmer. Å andra sidan gäller det det ju främst när du konstruerar egna, tar du någon av de färdiga borde detta inte spela någon roll, det är väl bara momenten som kostar färdighetspoäng? Sak samma för vår grupp, vi kör bara med ett urval av stridsteknikerna men inte med stridskonsterna.

Mvh / Phelan

Fred

Veteran
Re: Pinsamt

Det är teknikerna som kostar färdighetspoäng om jag inte minns helt fel..