Nekromanti Sekundära ledtrådar i Gumshoe

Möller

Hubert Hortlax
Gumshoes viktigaste komponent är de undersökande färdigheterna. Med dessa hittar man ledtrådar, som delas upp i huvudkategorier.

Core clues, primära ledtrådar kanske, hittar rollpersonerna automatiskt om de letar med rätt färdighet på rätt plats. Inget konstigt. Primära ledtrådar är nödvändiga för att driva scenariot framåt, därför ska man alltid hitta dem.

Secondary clues, sekundära ledtrådar, är en annan historia. Dessa är inte nödvändiga, utan ger information som kan vara smått fördelaktig senare och ger rollpersonen ett tillfälle att glänsa. För att hitta dem måste spelaren spendera ett eller två poäng av sin pöl i relevant färdighet när spelledaren frågar.

Ett högt värde, säg 3-4, i en undersökande färdighet ger alltså spelaren möjlighet att fler gånger glänsa med sin rollperson.

I Mutant City Blues finns dessutom superkrafter som är undersökande. Med dessa betraktas alla ledtrådar som sekundära och kräver poängspendering, eftersom riktiga primära ledtrådar kan hittas utan genvägen en superkraft ger.

Jag gillar inte sekundära ledtrådar. Jag tycker de innebär en menlös resurshantering; att det sätter en begränsning på hur coola rollpersonerna kan vara och att det ger ett metaspel då spelarna får veta att en ledtråd inte är viktig.

Dessutom tycker jag det är svårt som spelledare att planera in sekundära ledtrådar i scenarion, då de ska vara användbara men inte viktiga.

Är jag ute och cyklar? Finns det folk där ute som gillar sekundära ledtrådar? Varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker nog som dig. Dessutom ogillar jag tänket att det bara ska finnas EN core clue i varje scen, som också nödvändigtvis ska leda vidare till EN annan scen.

Jag ger gärna bort sekundära ledtrådar gratis till den som har högst i rätt undersökande färdighet eller råkar vara närmast eller så.

Jag ser dem nog mer som en guide till nya spelledare, som får ett tydligt ramverk att förhålla sig till. Har de inte ett (alldeles för krångligt) system för spends utan spelarinblandning i MCB-boken?

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Dessutom ogillar jag tänket att det bara ska finnas EN core clue i varje scen, som också nödvändigtvis ska leda vidare till EN annan scen.
Detdär tycker är en övertolkning. Det står att man ska göra så i MCB, men det står också att man inte ska göra så. Aningen förvirrande =)

krank said:
Jag ger gärna bort sekundära ledtrådar gratis till den som har högst i rätt undersökande färdighet eller råkar vara närmast eller så.
Det funkar.

krank said:
Har de inte ett (alldeles för krångligt) system för spends utan spelarinblandning i MCB-boken?
Jo, att spelledaren bokför spendering av poängen, så behöver inte spelarna bekymra sig. Skitjobbigt.

Jag håller med om att det låter dumt. (Nu är min erfarenhet av Gumshoe begränsad till intervjun med Kenneth Hite på Märklighetstroget så ta allt jag säger här med en skopa NaCl.)

Jag skulle nog vikta upp de sekundära ledtrådarna, eller i alla fall vissa av dem. Det är väl bra att det finns ett primärspår (men jag håller med Krank om att det verkar bättre om det kan finnas flera core clues på samma ställe; det är väl typiskt deckarhistorier att man hittar flera trådar att dra i ibland), men det låter som att sekundärspår kan vara ett bra sätt att ha en alternativ väg fram till lösningen. Kanske?

Ska man dela ut dem utan att spelarna behöver hålla på med resurshantering skulle jag nog lägga det på SL att sköta poängpoolerna på något simpelt sätt, t.ex. så att den första ledtråden hittas av den som har störst pool i den färdigheten varpå man drar ned X poäng på poolen, och gör samma sak nästa gång. På så sätt får den som har flest poäng hitta saker först, men alla får hitta något så småningom, om den färdigheten används mycket.

Möller

Hubert Hortlax
AndersG said:
Jag skulle nog vikta upp de sekundära ledtrådarna, eller i alla fall vissa av dem. Det är väl bra att det finns ett primärspår (men jag håller med Krank om att det verkar bättre om det kan finnas flera core clues på samma ställe; det är väl typiskt deckarhistorier att man hittar flera trådar att dra i ibland), men det låter som att sekundärspår kan vara ett bra sätt att ha en alternativ väg fram till lösningen. Kanske?
Nja, problemet är ju att poängen att spendera är begränsade. Det funkar inte att ha en hel kedja eller ett helt träd av scener med sekundära ledtrådar, för rollpersonerna kommer få slut på poäng. Och det är tråkigt.

Men frångår man den halv-sanna Gumshoe-principen om en ledtråd per scen så är det inget problem. I mina scenarion eftersträvar jag att spelarna behöver följa upp många, men inte alla, av spåren, för att kunna sluta sig till en lösning.

AndersG said:
Ska man dela ut dem utan att spelarna behöver hålla på med resurshantering skulle jag nog lägga det på SL att sköta poängpoolerna på något simpelt sätt, t.ex. så att den första ledtråden hittas av den som har störst pool i den färdigheten varpå man drar ned X poäng på poolen, och gör samma sak nästa gång. På så sätt får den som har flest poäng hitta saker först, men alla får hitta något så småningom, om den färdigheten används mycket.
Detdär lät inte alls simpelt. I MCB har finns ett trettiotal undersökande färdigheter, spelledaren ska alltså hålla reda på värde och spenderade poäng för alla spelare. Rätt mycket bokföring.

Ajdå, ja då är det ju en annan sak. Jag trodde det rörde sig om kanske fem-sex stycken. Där fick jag för att jag pratade om ett spel jag inte kan!