entomophobiac
Low Prep High Play
I vissa typer av programmering är 'fuzzy logic' och olika typer av 'semantics' i ropet just nu, på grund av neurala nätverk bland annat. Grovt förenklat handlar det om att göra matematiska uträkningar mindre fyrkantiga (att ha en skala mellan helt sant och helt falskt istället för bara sant/falskt) och att översätta logiska kopplingar som människor gör mer eller mindre intuitivt ('frukt' går att äta, 'trä' kan brinna, etc.) till uträkningar som en dator kan använda sig av.
Det här har fått mig att tänka på liknande system för rollspel.
Ett exempel på vad jag menar är FATE, där Aspects, Stunts, och liknande system är en form av semantics. En Aspect i sig betyder egentligen ingenting utan spelgruppens tolkningar, som kan vara precis hur crazy som helst. Det blir på ett sätt ett regelsystem utan regler, eftersom det primära en Aspect egentligen betyder är att du kan få +2 på någonting. (Det finns fler effekter än så i regelsystemet, men jag förenklar här med.)
Så, nu till det jag filat på.
Adjektiv
Adjektiv beskriver en person, plats, eller ett föremål. Du beskriver din rollperson med adjektiv på det här sättet och kan egentligen välja vilka helt fritt. Inga siffror—bara adjektiv.
Här hade det behövts någon sorts system för att undvika att inte alla spelare bara skriver "Bäst" eller "Snyggast" eller liknande superlativer... Kanske helt enkelt bannlysa superlativer?
Vältränad
Hälsosam
Trovärdig
Gladlynt
Rik
Trevlig
etc.
En av finesserna, för att gå tillbaka till fuzzy logic, är att adjektiven inte behöver stämma. Det kan som sagt vara allt från helt sant till helt falskt. Så det här systemet lämpar sig väldigt bra till det bästa jag vet — intraparty conflict.
Egenskaper
En egenskap låter dig manipulera adjektiv på olika sätt, som fortfarande hålls språkligt rimliga. Du måste givetvis motivera hur, och manipulationen av ett adjektiv kan ta mycket tid i anspråk i spelvärlden.
Exakt hur dessa skulle fungera har jag inte riktigt funderat på. Kanske tärningar, kanske tärningslöst, kanske spelkort, kanske blodsoffer eller spelledarmutor. Det spelar inte så stor roll i detta skede. Jag gillar mest själva grundidén!
Ändra — Du kan ändra Vältränad till Sårad, Hälsosam till Ovårdad, Rik till Utblottad, etc.
Radera — Du kan radera Trevlig, Gladlynt, eller annat adjektiv helt och hållet, mot målets vilja. Det används inte längre för att beskriva målet.
Addera — Du kan lägga till ett adjektiv. Kanske Frustrerad, eller Hungrig, eller Otrogen.
Gömma — Du kan dölja adjektiv.
Avslöja — Du kan avslöja eller verifiera adjektiv. Helt enkelt ta reda på om de stämmer, eller ta reda på vad ett dolt adjektiv är.
Skydda — Du kan stoppa andra från att påverka dina (eller någon annans) adjektiv.
Det här har fått mig att tänka på liknande system för rollspel.
Ett exempel på vad jag menar är FATE, där Aspects, Stunts, och liknande system är en form av semantics. En Aspect i sig betyder egentligen ingenting utan spelgruppens tolkningar, som kan vara precis hur crazy som helst. Det blir på ett sätt ett regelsystem utan regler, eftersom det primära en Aspect egentligen betyder är att du kan få +2 på någonting. (Det finns fler effekter än så i regelsystemet, men jag förenklar här med.)
Så, nu till det jag filat på.
Adjektiv
Adjektiv beskriver en person, plats, eller ett föremål. Du beskriver din rollperson med adjektiv på det här sättet och kan egentligen välja vilka helt fritt. Inga siffror—bara adjektiv.
Här hade det behövts någon sorts system för att undvika att inte alla spelare bara skriver "Bäst" eller "Snyggast" eller liknande superlativer... Kanske helt enkelt bannlysa superlativer?
Vältränad
Hälsosam
Trovärdig
Gladlynt
Rik
Trevlig
etc.
En av finesserna, för att gå tillbaka till fuzzy logic, är att adjektiven inte behöver stämma. Det kan som sagt vara allt från helt sant till helt falskt. Så det här systemet lämpar sig väldigt bra till det bästa jag vet — intraparty conflict.
Egenskaper
En egenskap låter dig manipulera adjektiv på olika sätt, som fortfarande hålls språkligt rimliga. Du måste givetvis motivera hur, och manipulationen av ett adjektiv kan ta mycket tid i anspråk i spelvärlden.
Exakt hur dessa skulle fungera har jag inte riktigt funderat på. Kanske tärningar, kanske tärningslöst, kanske spelkort, kanske blodsoffer eller spelledarmutor. Det spelar inte så stor roll i detta skede. Jag gillar mest själva grundidén!
Ändra — Du kan ändra Vältränad till Sårad, Hälsosam till Ovårdad, Rik till Utblottad, etc.
Radera — Du kan radera Trevlig, Gladlynt, eller annat adjektiv helt och hållet, mot målets vilja. Det används inte längre för att beskriva målet.
Addera — Du kan lägga till ett adjektiv. Kanske Frustrerad, eller Hungrig, eller Otrogen.
Gömma — Du kan dölja adjektiv.
Avslöja — Du kan avslöja eller verifiera adjektiv. Helt enkelt ta reda på om de stämmer, eller ta reda på vad ett dolt adjektiv är.
Skydda — Du kan stoppa andra från att påverka dina (eller någon annans) adjektiv.