Senmedeltida motsvarighet och byar i norra alberetor

crilloan

Swordsman
Hepp!

Vad skulle ni säga att Ambria motsvarar för tidsperiod i europa?
Senmedeltida? 1300-1400 eller senare? Kanske tom tidig renässans?
(finns värjor :cool: )

Byar i norra Alberetor ? livsvillkor
(tänker mig spelstart där så spelarna faktiskt förstår vad de emigrerar/flyr ifrån)

/C

Bifur

Veteran
Vad skulle ni säga att Ambria motsvarar för tidsperiod i europa?
Senmedeltida? 1300-1400 eller senare? Kanske tom tidig renässans?
Tidig renässans tycker jag. Helrustningar, tungt kavalleri, alkemiska (dvs krut) vapen men med begränsad verkan, relativt välutvecklad byråkrati och handelsväsende. Inga värjor.

Byar i norra Alberetor ? livsvillkor
(tänker mig spelstart där så spelarna faktiskt förstår vad de emigrerar/flyr ifrån)
Hyfsat odefinierat av spelskaparna men jag är ju ansvarig för en del av det som skrivits, så för vad det är värt: Jag tänker att norra Alberetor är oförmörkat (vilket även stöds av hexkartan i Härjat hemland) men att landet lider av dåliga skördar m.m. som en föraning av dem annalkande korruptionen. Därtill har utflyttningen lett förändrade sociala strukturer som innebär brist på kunnigt folk och därmed vissa hantverksprodukter. Man är beroende av handel med Ambria för en del av sina behov. Det vill säga det går att leva där, men förutsättningarna är osäkra. Samtidigt, i spelets nu är alternativet kanske att leva i armod i ett läger utanför Yndaros, så då väljer folk att stanna vid vad de här (som ändå är bättre) och hoppas att de ska klara sig. Andra kanske klamrar sig fast av känslomässiga skäl, ytterligare andra av politiska.

Sen tänker jag också att ju längre åt nordväst man rör sig desto bättre blir det. Där finns kanske samhällen som valt att satsa på att kunna stanna, som kanske också drar till sig flyktingar söderifrån. Dessa är antagligen formellt fortfarande Drottningens undersåtar men kan i praktiken inte räkna med varken skatteindrivning eller beskydd. Jag la exempelvis in ett rykte om "furst Ogdaran" som kanske styr en sådan plats (Äventyrspaket 4, sidan 18).

Last edited:

crilloan

Swordsman
Som alltid väldigt glad för svar från de eminenta och törs jag säga, ledande, ciceronerna på området! :D

Konsulterade ÄP4 och ÄP3 och det gav matnyttig inspiration.

Jag är ute efter en mer sammanhängande berättelse och har en vision av vad jag vill berätta för spelarna, därför tidsnörderi
(och blivit lite inspirerad av Kingdom Come Deliverance)

Samt att petar på konverteringen till Mythras och har inte bestämt mig för vad duellsvärd är, Messer eller sabel, eller helt enkelt ett förbaskat svärd..

Så, förhoppningsvis sista spelmötet på DoD23/Dimmornas dal om den stund. Sedan bomba spelarna med kopparkronan och se hur det tas emot

/C
edit: färdigt, Striden mot Azzy tog en runda, sista spelaren kastade FÖRINTA E3, drakslag, 56 i skadat på dönicke, lite antiklimax..