Nekromanti Sense motive

Dilandau

Myrmidon
Hur använder ni färdigheten Sense motive när ni spelar/spellder? I min grupp har spelarna skaffat sig den förbannat irriterande ovanan att vilja slå för Sense motive hela jäkla tiden, i princip så fort en NPC öppnar munnen.

PC: "Vet du var trollkarlen Ightrf gömmer sig?"
NPC (slumpmässig bonde på gatan): "Öh, nej, ingen aning."
Spelare: "Jag slår Sense motive för att se om han ljuger!"

NPC: "Hej, jag hörde att ni kommer från Frgrth! Det gör jag också!"
Spelare: "Jag slår Sense motive, han ljuger säkert!"

Detta blir attans jobbigt i längden, men samtidigt är det ju ett helt "legalt" sätt att använda färdigheten - antar jag - så det är svårt att helt förbjuda förfarandet känner jag.

Hur använder ni färdigheten?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Förutom att jag hoppas att spelarna inte uttrycker sig just med "jag slår Sense Motive" utan rollspelar lite bättre, ser jag inte så stora problem med detta. Visst är det lite tjatigt (speciellt som att de flesta SL föredrar att slå hemligt för en sådan färdighet), men det förstör väl inte spelet i övrigt. Visst, de inser att bonden ljuger, men vet inte varför (är han rädd för Ightrf eller i maskopi med honom). Och om personen som påstår sig komma från Frgrth, bluffar, gör han det förmodligen av en anledning och har tillräckligt med nivåer på Bluffa för att göra det svårt att genomskåda honom.

Om en spelare har valt att spendera sin rollfigurs begränsade färdighetspoäng på just Insikt (Sense Motive), bör han ju ha någon nytta av det. Eller hur? Och har han ju motsvarande lägre nivå på något annat användbart.

/Mikael

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, jag antar att du redan har försökt prata med dina spelare, men det tycker jag ändå att är den vettigaste lösningen för det mesta.

Försök komma överens om när och hur sense motive ska användas -- ett förslag är att personer med väldigt högt sense motive-värde helt enkelt inte behöver göra något slag när det gäller rena rutinkonversationer. På det sättet vinner båda parterna; de får känna att de har nytta av sitt höga färdighetsvärde och du slipper dras med deras eviga tärningsslag.

JPS - har aldrig haft problem med sense motive, men däremot med paladinernas 'detect evil at will'.

Feliath

Swashbuckler
Jag vet inte...

...om det bara är jag, men jag har aldrig tolkat Sense Motive som en aktiv färdighet. Alltså, om jag vet att en NPC ljuger, så slår jag Sense-slag dolt. (Givetvis jonglerar jag tärningar konstant bakom skärmen, annars skulle ju spelarna bli nerviga.)

I och för sig hjälper det nog för min del att spelarna inte ens verkar vara medvetna om färdighetens existens. Följaktligen har ingen bättre än +1 i den, och de misslyckas jämt. (Blir spelarna misstänksamma låter jag dem vara det; de flesta sådana här situationer spelas ut med bara rollspelande, eftersom de går bet på slagen.)
Och så får jag ju erkänna att jag glömmer att slå ibland, också :gremblush:

/Feliath - gör en Seter i rubriken

VanDahl

Veteran
En lösning kan ju vara att du bara använder den (det är ju SL som ska slå de slagen... dolt) i längre konversationer eller ifall personen i fråga beter sig lite misstänkt.... eller när kampanjen säger "här kan SL slå ett Sense motive slag"

Det kan ju vara ganska svårt att se om Hans Blåklocka ljuger när han säger att han heter Bengt Vildros, så tillvida att han inte börjar svettas ymnigt, får ticks eller låter blicken fara runt nervöst som om han vore på en pingismatch.

Dessutom så borde du ta och göra en enkel tabell över de olika färdigheter som bör slås dolt och sedan föra in RPnas värde så att du slipper fråga dom vad dom har för värde hela tiden och dom får heller inte veta vad det är du slår för.
Sedan är det ju bara att uppdatera när någon går upp i level.

Balderk

Swashbuckler
Jag håller med dig. Den bästa användningen av den färdigheten tycker jag nog är att om karaktären ljuger så slår SL ett slag mot karaktärernas sense motive (som han har nedskrivet på ett papper med en massa andra skills, attack bomus, ac, m.m. ) och lyckas en av karaktärerna skickar SL en lapp till den spelaren alternativt får de övriga spelarna hålla för öronen medan SL berättar vad han känner på sig (om det inte yms på en lapp, eller sl inte orkar göra någon)... Så brukar vi köra och det fungerar felfritt. Fast SL hos oss brukar oftast fråga vad vi har i färdigheten iofs... Tycker dock det är bättre när SL har det nedskrivet.

/Balderk

Netfeed

Swashbuckler
Re: Jag vet inte...

sånt är väl kul, du hr aldrig tänkt säga till dem att den finns?

Feliath

Swashbuckler
Naah :-D

Faktiskt inte. Kommer de på det är det väl bra för dem, men vanligtvis flyter spelet på fint som det körs nu. Dessutom var jag väl inte helt och hållet seriös med att de inte vet att den finns; jag tror mest att de inte ser den som värd poängen. Antingen det, eller så förkastar de den specifikt för att de föredrar den spelstil vi har. I vilket fall som helst skippar jag det. Känns bättre att spela än diskutera regler.

/Feliath

Dilandau

Myrmidon
Faktum är att de oftast bara skriker "SENSE MOTIVE", vilket är lite off, om man säger så.

Du har rätt i att de ska ha användning av färdigheten, annars är den ju meningslös, men jag tror nästan att jag ska följa de råd som flera givit i denna tråd, nämligen att göra färdigheten "passiv" och inte låta spelarna slå när de känner för det.

Vindhand

Myrmidon
Insight

Det finns en liknande färdighet i Stormbringer så jag kan bistå med min lösning på det hela. Färdigheten ifråga (Sense Motive / Insight) är en informationsinhäntande färdighet som Leta, Lyssna eller något liknande. Därför skall den slås av spelledaren, dolt. Det gör jag i samband med att jag rollspelar NPCn och inflikar insikten om personens egentliga motiv i beskrivningen.

T.ex:
(NPCn kommer försöka vilseleda spelarpersonerna)
SL: *slår Sense Motive för spelarnas personer*, Albert lyckas, de andra missar.
SL (i rollen av NPCn): "Den senaste tidens räder bekymmrar oss mycket. Fortsätter det hela såhär kommer vi inte ha en chans att driva filialen med vinst i år".
SL (med en viskning eller en lapp till Albert): "Han verkar inte alls särskilt bekymmrad... Han måste dölja något"

Vindhand

Myrmidon
En sak till:

kan man inte bara låta folks Sense Motive poäng modifiera svårigheten att bluffa eller helt enkelt låta Sense Motive +10 (take ten) vara grundsvårigheten för en bluff? På så sätt slipper man en massa jobbiga slag.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: En sak till:

...eller helt enkelt låta Sense Motive +10 (take ten) vara grundsvårigheten för en bluff? På så sätt slipper man en massa jobbiga slag.

Du har helt rätt i detta. I de flesta fall är man ju inte så på helspänn att det är motiverat att slå för färdigheten utan den arbetar mera rutinmässigt (Take 10).

Förenklar ju livet för spelledaren en hel del.

/Mikael