Nekromanti Sent 1400-1500:tal

Darkside

Veteran
Hur ser erat Eon ut. Jag har funderat på ifall jag ska börja köra med 14-1500 talet.
Men jag undrar hur eran spelvärld ser ut?

Phelan

Hero
Jadu... legoknektar, pirater, fruktjuicedrinkar och en civiliserad lokalbefolkning som min eurocentriska (för att vara snäll) spelgrupp inte kan ta på allvar är väl som den ser ut just nu. Bland annat. Fast då håller vi oss i min egen variant av Stora Arkipelagen... Rent allmänt så finns det en del områden i Mundan där 1400-1500-tal nog är en träffande beskrivning, sen finns det ju andra som inte har kommit så långt.

Mvh / Phelan

Min spelvärld har ett högre stadium av utbildning än vanligt, akademier och skolor finns överallt, och är ganska lättilgängliga. Böcker finns många och hittas på sagda ställen, men kan man inte läsa så kan man inte läsa...
Krutet är faktiskt nära nog att uppfinnas, en dvärgisk mekaniker i en nuvarande spelgrupp verkar börja tänka på något lovande, han vill ha mer energi till sina prototyper, och har funderat på att dabbla i alkemi.
Jag har helt enkelt dragit fram vissa områden en liten bit, som jag tycker passar mig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Som mundana

Faktiskt, det är kanske ett väldigt tråkigt och ganska oinformativt svar men vårat mundana ser ut som mundana.
Just nu spelar vi mestadels i Consaber så vi är ganska inspirerade av en skön anakronism mellan engelska 1200-talsriddare och engelska 1500 till 1600-tals sjöfarare.

Vi spelar hårt på att Legio Colonans magiteori är väldigt utvecklad och används för att förklara hur världen fungerar i detalj. Tänk vår världs fysik så har du motsvarigheten till den utvecklade magiteorin. (synd bara att man inte kan kasta besvärjelser med fysik :gremlaugh: )

Kriget mellan Consaber och Thalamur är nära förestående och politiska och religiösa spänningar mellan olika nationaliteter, folk och raser är ständigt aktuella.

/Naug, kommer inte på något mer att säga så han säger inget mer... förutom sin signatur då då... och det här :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle säga att Mundanas utveckling, om man nu försöker likna det vid jordisk utvecklingshistoria, ligger någonstans på tidig 1400-talsnivå. Någon dramatisk utvecklingsfaktor såsom digerdöden inträffade dock aldrig i Mundana, av allt att döma, så de måste ha nått det nuvarande stadiet långsammare. Att det sedan finns en lapptäckeseffekt i världen som placerar somliga områden på en alltför tidig utvecklingsnivå (Soldarn, främst) är egentligen bara beklagligt.

Vad 'Västlanden' beträffar vill jag gärna ha till en drömsk känsla av 'Arabian Nights', och lär således försöka göra miljön mer tidlös, men alltifrån förmedeltida till postmedeltida element, men ambitionen är givetvis att ha en utvecklingshistoria som känns trovärdig ihop med övriga Mundanas, rentav än trovärdigare. Neogames har långt ifrån lyckats skapa en verklig känsla av utveckling, trots allt.

- Ymir, historiefetischist

Ceram

Hero
digerdöden i Soldarn?

Någon dramatisk utvecklingsfaktor såsom digerdöden inträffade dock aldrig i Mundana
Geografica sid 25
År 2916 e.D. drabbades Soldarn av en fruktansvärd farsot. I fem år härjade pesten i landet, svårare än någonsin tidigare. Nästan hälften av Soldarns befolkning dukade under för epidemin.
Det låter lite digerdöden tycker jag. Sen att den inte nämns i Asharien & Soldarn (inte vad jag kommer ihåg i allafall) betyder väl att det är en efterkonstruktion efter att alla klagat på befolkningsmängden.

Varför ska alla ha mundana konsekvent emot en period i vår historia? Jag brukar plocka fram lite vad som helst som passar i sammanhanget och är aldrig konsekvent. Fast jag är inte konsekvent med reglerna heller....

/Tobbe... som bara läst en tredjedel av historia A

samiis

Warrior
Med en skarp skillnad...

Under 1400-1500-talen tog kanoner och andra krutvapen över allt mer i det militära..

Och efter vad jag lärt mig om Mundana så exsisterar inte krut i Mundana...
Den militära delen av Mundana tycker därför är mer 1300-tal - tidigt 1400...