Nekromanti Seriöst forum?

solvebring

Superhero
Hejsan!

Som bekant har jag ett phpbb2.se-forum ... Skribber ni vet.
Dock skulle jag vilja knyta ett seriöst forum till min sida Eldkvast.se - som det här och t.ex. Riotminds forum... Men hur gör man, kostar det pengar o.s.v?

Dimfrost

Special Circumstances
Tro det eller ej, men även ett phpbb2-forum kan vara seriöst. Det hänger på innehållet, så det blir knepigt alltså.

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Så du menar att om min sida var ihoplänkad med ett sådant phpbb2.se-forum vore allt hel lugnt om jag bara sköte innehållet väl?

Dimfrost

Special Circumstances
Varför skulle det inte vara det? Tror du allvarligt att det är forumssystemets fel att du inte får några användare?

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Njaej. Delvis...

Det finns nog de som tycker att det är "tattigt" att man inte kunnat göra ett själv. Annars vet jag faktiskt inte vad det är för fel på t.ex. Skribber?

Du tycker att alltså att jag kan köra på ett phpBB-forum då?

G

Guest

Guest
Alltså. Det kommer alltid finnas folk som tycker phpbb-forum är "tattigt" Varför vet jag inte, visst, det har några bristfälliga säkerhetshål, men är man ute efter innehållet så ska det inte vara ett hinder....

Det finns ju folk som tycker detta forumsystem suger... så...

Kör på!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Frågan är bara varför?

Alltså, det är skit samma vilket forumssystem du använder. Den fråga du bör ställa dig är "varför?". Finns det verkligen ett behov av ett till rollspelsforum? Vad är det som får dig att tro att folk kommer att lämna Riotminds, rollspel.nu eller Sveroks forum för att diskutera rollspel på din sida?

Om du inte har svar på de frågorna så är det ingen idé att skapa ett forum, för det lär bara vara du som hänger på det.

- Vulf

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv ligger jag åt andra hållet - i mina ögon är t.ex rollspel.nu's system betydligt "tattigare" än phpBB2, och att nån kör phpbb2 ser jag mest som en fördel, eftersom det är det forumsystem jag är mest bekväm med.

Däremot kan det kännas tattigt när nån slår upp ett phpbb2-forum och kör med standardutseendet. Ska man köra phpbb2 bör man skaffa ett snyggt tema, antingen tanka ner eller göra själv.

G

Guest

Guest
Håller med... Jag gillar också phpbb2 forum och precis som du säger så är det under förutsättning att man lagt lite tid på temat...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Frågan är bara varför?

"...eller OmegaProject..."

Aldrig hört talas om, men whatever, jag tror andemeningen framgick.

solvebring

Superhero

Jag tror att jag riktar in mig mer än något annat forum - speciellt på just Drakar & Demoner... Riktar Riotminds in sig på det - mjaa, sina egna utgåvor ja. Riktar WRNU in sig på det - nja, inte direkt så där för fansen direkt - vi som älskar att spela DoD skulle nog just behöva ett eget magiskt tillhåll.

Fanzine, ja - mitt forum riktar även in sig på alla läsvärda DoD-fanzines.

Plus... Plus att förutom denna inriktning på DoD-prylar - den kan ju inte bara innehålla det, så finns det forum för Riotminds, Rävspel, Rävsvans, Neogames, Regnskugga, Saga Games, och så också!
Hm, det här har WRNU med, ja, men i en fullständigt överdriven utsträckning, bland flera andra forum - det bara kryllar och det finns en massa olika indie-forum o.s.v.

Kort sagt: Mitt forum kommer vara enkelt och vara 90% DoD. Sedan kommer det också finnas andra svenska - endast svenska rollspelsförlag och spel att diskutera.
Det är få trådar, det är inriktat, det är bara svenska prylar.
Inte för att jag har emot amerikanska rollspel eller så, men jag vill liksom ha diskussionen riktad mot våran lilla marknad. :gremgrin:

solvebring

Superhero

Jojo... Sant, men som sagt så är detta ett Ereb Altor-projekt, det finns mycket mer som rör sig kring gamla DoD, och det gamla sträcker sig ju faktiskt från den blåa boxen fram till Chronopia - och Cronopia, jo det får också plats på Eldkvasts forum.

Insignia

Swashbuckler
Joho...

den kan ju inte bara innehålla det
Kan den väl visst. Om hela grejen är att vara inriktad på DoD, ha bara DoD-forum. Jag ser ingen anledning till att inte göra så.

solvebring

Superhero
Re: Joho...

Well well... men hur aktivt blir ett forum på en skala i så fall???

Det måste finnas lite mer att prata om.. Lite mer... Annars kommer det väl bli ett inlägg i månaden ungefär. Det skall inte vara tråkigt på mitt forum bara för att det är huvudsakligen inriktat på något, man måste ju få snacka lite allmänt och om lite sidoprylar. :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler

Du påstår att forumet ska vara för DoD-fans, för att det inte finns tillräckligt inriktade forum redan. Om du bedömmer att alla dessa DoD-fans inte har särskilt mycket att säga, så borde slutsatsen vara att det inte behövs ett nytt forum över huvud taget. Folk som vill prata om Västmark, till exempel, gör det troligen på Krilles forum; de behöver inte en underavdelning på ett inaktivt DoD-forum för att göra det. Så frågan om varför du ska ha ett nytt forum kvarstår.

solvebring

Superhero

Den kvarstår inte alls. Jag har redan svarat, dock är det klart att folk vill snacka lite annat, och jag ger dem chansen till det där liksom här. Nej, visst, jag vet hur mycket folk kommer att posta. Men jag gör ett försök att försöka gynna alla DoD-fans överlag.
Samt att Västmark, Gondica, Saga etc. är mindre kända spel, och egentligen handlar det inte om vart man kan diskutera dem eller ej, det handlar om att jag vill få mindre spel och bolag i Sverige att visas fram mera, jag vill stödja och göra reklam. Därför har jag länkar till dem - positiva kommentarer om dem, men också en liten del för diskussion för dem också. Däremot - ja, händer det inte så mycket på just de punkterna tar jag bort dem, men jag vill göra ett försök i alla fall.