Det har klagats på att Eon inte är ett komplett/nybörjarvänligt rollspel. Jag har då, istället för att skriva om mitt projektarbete om alkemi knåpat ihop följande förslag:
Eon III skall ges ut i en stabil box (likt Eon II box, med horndraken på utsidan). Denna box skall inkludera en spelarbok (ersätter Spelarens Handbok), en regelbok (tillsammans med spelarboken ersätter dessa två grundboken till Eon II), samt en spelledarbok. Lägg därtill 10 tärningar, 6 fyrsidiga rollformulär, spelar- och spelledarkartor m.m. (kom på nåt själv). Om priset och boxstorleken tillåter kan även en roman (som INTE ingår i en slutsåld trilogi...) och/eller en spelledarskärm ingå (med fyra sektioner, nytt skadesystem (Eon II/KV) samt fummeltabeller).
För att göra boxen användarvänlig har jag (och andra) tänkt ut att:
1. Alkemi, teoretisk magi samt ritual flyttas över till Magiboxen (som kommer ut samtidigt har jag tänkt), då alkemi kräver effektlista, teoretisk magi likaså (göra egna besvärjelser/ritualer), samt att ritualer gör sig bäst om man är magiteoretiker. Detta gör att magin blir 'lättare' i Eon III (grundreglerna, alltså). Dessutom tas elementarvarelserna och de kosmiska varelserna bort helt, då de ej är användbara i grundutförandet, utan kräver M&M.
2. Aspekterna i grundreglerna reduceras till 4-5 så att man inte behöver förvilla sig bort i daimo- och semotropi som knappt är användbara utan magi- och/eller demonbok, och så finns det inte så överdrivet många aspekter som har för få besvärjelser. Aspekter som skulle kunna användas är: Biotropi, psykotropi, ataxatropi, fototropi (lättransformerat till helio-, pyro- och termotropi, därtill lättalstrat), Skototropi (lättransformerat till kryo- och nomotropi). Staffan skrev att DoD 91 hade presenterat ett fåtal magiskolor (ungefär aspekter, kanske) och lagt in betydligt fler i magiboxen.
3. Stridskonsterna tas bort, då dessa är komplicerade och beskrivs i vapenmästaren istället.
4. Det skrivs in adresserna till wrnu (och forumet), SVEROK samt Neoames i boken, så nybörjare snabbt kan få hjälp med svårigheter.
Så, hur ska då böckerna se ut?
Spelarboken
1. 16 sidor introduktion (introstory, regelförklaring, vad är Eon?, vad är Mundana?, förkortningar, spelexempel, vad är rollspel?
2. 10 sidor spelartips från SH (inklusive ge rollpersonen liv från Eon II deluxe 322-323).
3. 28 sidor Mundana (länder, folk & raser, religioner m.m. (med betoning på Asharien, Soldarn, Jargien och Consaber , som i SH). Glöm inte bilder på ALLA folk & raser!
4. 50 sidor rollsperson (Eon II 15-58, samt namnförslag och grupprelationer)
5. 16 sidor yrken
6. 28 sidor färdigheter (inklusive alstra, besvärjelse, transformering, magi- och andeförnimmelse)
7. 16 sidor besvärjelser och ceremonier
8. 18 sidor vapen & rustningar (utan reglerna från sida 155-156, inklusive stor blid. Alla vapen (inte bara sköldar som i SH) ska ha en förklaring (som i grundboken Eon II).
9. 14 sidor ägodelar & utrustning
10. 8 sidor övrigt (litteratur (inklusive Neogames' egna böcker), heraldik (från SH) och index)
11. 4 sidor rollformulär
Sammanlagt 208 sidor (delbart på 16 som alla böcker utom Regnsynd och DFSH).
Regelboken
1. 4 sidor start
2. 44 sidor strid med regelrna från sida 155-156- Inklusive vapenlista med bilder (som i SH), stats, men utan beskrivning).
3. 18 sidor skador & läkning (inklusive förenklat skadesystem från KV och M&V)
4. 12 sidor utmattning
5. 10 sidor sjukdomar, gifter m.m.
6. 40 sidor magi (se ovan)
7. 14 sidor religion (inga religionsbeskrivningar (flyttade till spelarboken), men fler ceremonier (de fyller inte alltid ut alla magnituderna som präster får)
8. 8 sidor schamanism.
9. 10 sidor tillägg (utgivna produkter, sannolikhet, stridsexempel, index).
Sammanlagt 160 sidor, som Geografica.
Spelledarboken
1. 4 sidor start.
2. 10 sidor spelledartips (från Eon II)
3. 10 sidor SLP (typisk ...)
4. 22 sidor monster, vandöda, andar, demoner, drakar, djur, troll, varelser... med stats och en liten bild (givetvis även kortfattad beskrivning)
5. 14 sidor äventyrsuppslag (som i Geografica och L&H)
6. 100 sidor med tre bra nybörjaräventyr av olika karaktär.
Sammanlagt 160 sidor (som Geografica och regelboken).
Så, priset då? Eon II box innehåller 320 sidor grundbok+36 sidor äventyr (sammanlagt 356 sidor på två böcker) för 339:-, detta ger ett pris på 95,2 öre per sida. Eon III box (528 sidor på tre böcker, vet ej om det blir så mycket dyrare per sida än i Eon II box med två böcker) skulle isåfall kosta 503 kronor, vilket givetvis avrundas neråt till 499:- Dessutom så innehåller boxen inte nån roman om det skulle behövas för att pressa priset. Tärningar, kartor och rollformulär kan jämföras likvärdigt prismässigt i Eon II box och Eon III box (förutom nån spelaranpassad karta som i SH, samt fyrsidiga rollformulär). Dessutom ska Eon III-boxen inte innehålla något nummer av Codex, då denna är koncentrerad på datorspel och Härskarringen (då detta säljer bättre än Eon).
499 kronor kan tyckas vara mycket, men då är det komplett (om mitt exempel inte är det så skriv tips), men DoD 6 med expertregler (vilket jag skulle vilja ha isåfall, då levlar inte faller mig i smaken) kostar över 500:-, och då är det utan kartor, rollformulär (vilket i ärlighetens namn skall tilläggas att Riotminds lägger ut dessa gratis på nätet) samt tärningar. Iofs är det hårdpärm, men det är färre sidor än i Eon.
Så, vad tycks?
Iofs så blir sidhänvisningarna från modulerna dåliga, men fördelarna med kompletthet väger lätt upp. Dessutom så kan man göra ett bra indexsystem med översättningar Eon II - Eon III. Man skulle också kunna sälja Eon II (den bok vi har nu) och Eon III-boxen parallellt, inget hindrar egentligen.
Man skulle också kunna sälja en Eon III deluxe-box med spelledarskärm, roman, alla böcker i hårdpärm samt en CD med fler äventyr och lite stämningsmusik från Eons datorspel för 699:- (Western har två olika sorters boxar).
Eon III skall ges ut i en stabil box (likt Eon II box, med horndraken på utsidan). Denna box skall inkludera en spelarbok (ersätter Spelarens Handbok), en regelbok (tillsammans med spelarboken ersätter dessa två grundboken till Eon II), samt en spelledarbok. Lägg därtill 10 tärningar, 6 fyrsidiga rollformulär, spelar- och spelledarkartor m.m. (kom på nåt själv). Om priset och boxstorleken tillåter kan även en roman (som INTE ingår i en slutsåld trilogi...) och/eller en spelledarskärm ingå (med fyra sektioner, nytt skadesystem (Eon II/KV) samt fummeltabeller).
För att göra boxen användarvänlig har jag (och andra) tänkt ut att:
1. Alkemi, teoretisk magi samt ritual flyttas över till Magiboxen (som kommer ut samtidigt har jag tänkt), då alkemi kräver effektlista, teoretisk magi likaså (göra egna besvärjelser/ritualer), samt att ritualer gör sig bäst om man är magiteoretiker. Detta gör att magin blir 'lättare' i Eon III (grundreglerna, alltså). Dessutom tas elementarvarelserna och de kosmiska varelserna bort helt, då de ej är användbara i grundutförandet, utan kräver M&M.
2. Aspekterna i grundreglerna reduceras till 4-5 så att man inte behöver förvilla sig bort i daimo- och semotropi som knappt är användbara utan magi- och/eller demonbok, och så finns det inte så överdrivet många aspekter som har för få besvärjelser. Aspekter som skulle kunna användas är: Biotropi, psykotropi, ataxatropi, fototropi (lättransformerat till helio-, pyro- och termotropi, därtill lättalstrat), Skototropi (lättransformerat till kryo- och nomotropi). Staffan skrev att DoD 91 hade presenterat ett fåtal magiskolor (ungefär aspekter, kanske) och lagt in betydligt fler i magiboxen.
3. Stridskonsterna tas bort, då dessa är komplicerade och beskrivs i vapenmästaren istället.
4. Det skrivs in adresserna till wrnu (och forumet), SVEROK samt Neoames i boken, så nybörjare snabbt kan få hjälp med svårigheter.
Så, hur ska då böckerna se ut?
Spelarboken
1. 16 sidor introduktion (introstory, regelförklaring, vad är Eon?, vad är Mundana?, förkortningar, spelexempel, vad är rollspel?
2. 10 sidor spelartips från SH (inklusive ge rollpersonen liv från Eon II deluxe 322-323).
3. 28 sidor Mundana (länder, folk & raser, religioner m.m. (med betoning på Asharien, Soldarn, Jargien och Consaber , som i SH). Glöm inte bilder på ALLA folk & raser!
4. 50 sidor rollsperson (Eon II 15-58, samt namnförslag och grupprelationer)
5. 16 sidor yrken
6. 28 sidor färdigheter (inklusive alstra, besvärjelse, transformering, magi- och andeförnimmelse)
7. 16 sidor besvärjelser och ceremonier
8. 18 sidor vapen & rustningar (utan reglerna från sida 155-156, inklusive stor blid. Alla vapen (inte bara sköldar som i SH) ska ha en förklaring (som i grundboken Eon II).
9. 14 sidor ägodelar & utrustning
10. 8 sidor övrigt (litteratur (inklusive Neogames' egna böcker), heraldik (från SH) och index)
11. 4 sidor rollformulär
Sammanlagt 208 sidor (delbart på 16 som alla böcker utom Regnsynd och DFSH).
Regelboken
1. 4 sidor start
2. 44 sidor strid med regelrna från sida 155-156- Inklusive vapenlista med bilder (som i SH), stats, men utan beskrivning).
3. 18 sidor skador & läkning (inklusive förenklat skadesystem från KV och M&V)
4. 12 sidor utmattning
5. 10 sidor sjukdomar, gifter m.m.
6. 40 sidor magi (se ovan)
7. 14 sidor religion (inga religionsbeskrivningar (flyttade till spelarboken), men fler ceremonier (de fyller inte alltid ut alla magnituderna som präster får)
8. 8 sidor schamanism.
9. 10 sidor tillägg (utgivna produkter, sannolikhet, stridsexempel, index).
Sammanlagt 160 sidor, som Geografica.
Spelledarboken
1. 4 sidor start.
2. 10 sidor spelledartips (från Eon II)
3. 10 sidor SLP (typisk ...)
4. 22 sidor monster, vandöda, andar, demoner, drakar, djur, troll, varelser... med stats och en liten bild (givetvis även kortfattad beskrivning)
5. 14 sidor äventyrsuppslag (som i Geografica och L&H)
6. 100 sidor med tre bra nybörjaräventyr av olika karaktär.
Sammanlagt 160 sidor (som Geografica och regelboken).
Så, priset då? Eon II box innehåller 320 sidor grundbok+36 sidor äventyr (sammanlagt 356 sidor på två böcker) för 339:-, detta ger ett pris på 95,2 öre per sida. Eon III box (528 sidor på tre böcker, vet ej om det blir så mycket dyrare per sida än i Eon II box med två böcker) skulle isåfall kosta 503 kronor, vilket givetvis avrundas neråt till 499:- Dessutom så innehåller boxen inte nån roman om det skulle behövas för att pressa priset. Tärningar, kartor och rollformulär kan jämföras likvärdigt prismässigt i Eon II box och Eon III box (förutom nån spelaranpassad karta som i SH, samt fyrsidiga rollformulär). Dessutom ska Eon III-boxen inte innehålla något nummer av Codex, då denna är koncentrerad på datorspel och Härskarringen (då detta säljer bättre än Eon).
499 kronor kan tyckas vara mycket, men då är det komplett (om mitt exempel inte är det så skriv tips), men DoD 6 med expertregler (vilket jag skulle vilja ha isåfall, då levlar inte faller mig i smaken) kostar över 500:-, och då är det utan kartor, rollformulär (vilket i ärlighetens namn skall tilläggas att Riotminds lägger ut dessa gratis på nätet) samt tärningar. Iofs är det hårdpärm, men det är färre sidor än i Eon.
Så, vad tycks?
Iofs så blir sidhänvisningarna från modulerna dåliga, men fördelarna med kompletthet väger lätt upp. Dessutom så kan man göra ett bra indexsystem med översättningar Eon II - Eon III. Man skulle också kunna sälja Eon II (den bok vi har nu) och Eon III-boxen parallellt, inget hindrar egentligen.
Man skulle också kunna sälja en Eon III deluxe-box med spelledarskärm, roman, alla böcker i hårdpärm samt en CD med fler äventyr och lite stämningsmusik från Eons datorspel för 699:- (Western har två olika sorters boxar).