Nekromanti Seriöst och stort förslag till Eon III !

Helmgast
Det har klagats på att Eon inte är ett komplett/nybörjarvänligt rollspel. Jag har då, istället för att skriva om mitt projektarbete om alkemi knåpat ihop följande förslag:

Eon III skall ges ut i en stabil box (likt Eon II box, med horndraken på utsidan). Denna box skall inkludera en spelarbok (ersätter Spelarens Handbok), en regelbok (tillsammans med spelarboken ersätter dessa två grundboken till Eon II), samt en spelledarbok. Lägg därtill 10 tärningar, 6 fyrsidiga rollformulär, spelar- och spelledarkartor m.m. (kom på nåt själv). Om priset och boxstorleken tillåter kan även en roman (som INTE ingår i en slutsåld trilogi...) och/eller en spelledarskärm ingå (med fyra sektioner, nytt skadesystem (Eon II/KV) samt fummeltabeller).

För att göra boxen användarvänlig har jag (och andra) tänkt ut att:
1. Alkemi, teoretisk magi samt ritual flyttas över till Magiboxen (som kommer ut samtidigt har jag tänkt), då alkemi kräver effektlista, teoretisk magi likaså (göra egna besvärjelser/ritualer), samt att ritualer gör sig bäst om man är magiteoretiker. Detta gör att magin blir 'lättare' i Eon III (grundreglerna, alltså). Dessutom tas elementarvarelserna och de kosmiska varelserna bort helt, då de ej är användbara i grundutförandet, utan kräver M&M.

2. Aspekterna i grundreglerna reduceras till 4-5 så att man inte behöver förvilla sig bort i daimo- och semotropi som knappt är användbara utan magi- och/eller demonbok, och så finns det inte så överdrivet många aspekter som har för få besvärjelser. Aspekter som skulle kunna användas är: Biotropi, psykotropi, ataxatropi, fototropi (lättransformerat till helio-, pyro- och termotropi, därtill lättalstrat), Skototropi (lättransformerat till kryo- och nomotropi). Staffan skrev att DoD 91 hade presenterat ett fåtal magiskolor (ungefär aspekter, kanske) och lagt in betydligt fler i magiboxen.

3. Stridskonsterna tas bort, då dessa är komplicerade och beskrivs i vapenmästaren istället.

4. Det skrivs in adresserna till wrnu (och forumet), SVEROK samt Neoames i boken, så nybörjare snabbt kan få hjälp med svårigheter.

Så, hur ska då böckerna se ut?

Spelarboken

1. 16 sidor introduktion (introstory, regelförklaring, vad är Eon?, vad är Mundana?, förkortningar, spelexempel, vad är rollspel?
2. 10 sidor spelartips från SH (inklusive ge rollpersonen liv från Eon II deluxe 322-323).
3. 28 sidor Mundana (länder, folk & raser, religioner m.m. (med betoning på Asharien, Soldarn, Jargien och Consaber , som i SH). Glöm inte bilder på ALLA folk & raser!
4. 50 sidor rollsperson (Eon II 15-58, samt namnförslag och grupprelationer)
5. 16 sidor yrken
6. 28 sidor färdigheter (inklusive alstra, besvärjelse, transformering, magi- och andeförnimmelse)
7. 16 sidor besvärjelser och ceremonier
8. 18 sidor vapen & rustningar (utan reglerna från sida 155-156, inklusive stor blid. Alla vapen (inte bara sköldar som i SH) ska ha en förklaring (som i grundboken Eon II).
9. 14 sidor ägodelar & utrustning
10. 8 sidor övrigt (litteratur (inklusive Neogames' egna böcker), heraldik (från SH) och index)
11. 4 sidor rollformulär

Sammanlagt 208 sidor (delbart på 16 som alla böcker utom Regnsynd och DFSH).

Regelboken
1. 4 sidor start
2. 44 sidor strid med regelrna från sida 155-156- Inklusive vapenlista med bilder (som i SH), stats, men utan beskrivning).
3. 18 sidor skador & läkning (inklusive förenklat skadesystem från KV och M&V)
4. 12 sidor utmattning
5. 10 sidor sjukdomar, gifter m.m.
6. 40 sidor magi (se ovan)
7. 14 sidor religion (inga religionsbeskrivningar (flyttade till spelarboken), men fler ceremonier (de fyller inte alltid ut alla magnituderna som präster får)
8. 8 sidor schamanism.
9. 10 sidor tillägg (utgivna produkter, sannolikhet, stridsexempel, index).

Sammanlagt 160 sidor, som Geografica.

Spelledarboken
1. 4 sidor start.
2. 10 sidor spelledartips (från Eon II)
3. 10 sidor SLP (typisk ...)
4. 22 sidor monster, vandöda, andar, demoner, drakar, djur, troll, varelser... med stats och en liten bild (givetvis även kortfattad beskrivning)
5. 14 sidor äventyrsuppslag (som i Geografica och L&H)
6. 100 sidor med tre bra nybörjaräventyr av olika karaktär.

Sammanlagt 160 sidor (som Geografica och regelboken).

Så, priset då? Eon II box innehåller 320 sidor grundbok+36 sidor äventyr (sammanlagt 356 sidor på två böcker) för 339:-, detta ger ett pris på 95,2 öre per sida. Eon III box (528 sidor på tre böcker, vet ej om det blir så mycket dyrare per sida än i Eon II box med två böcker) skulle isåfall kosta 503 kronor, vilket givetvis avrundas neråt till 499:- Dessutom så innehåller boxen inte nån roman om det skulle behövas för att pressa priset. Tärningar, kartor och rollformulär kan jämföras likvärdigt prismässigt i Eon II box och Eon III box (förutom nån spelaranpassad karta som i SH, samt fyrsidiga rollformulär). Dessutom ska Eon III-boxen inte innehålla något nummer av Codex, då denna är koncentrerad på datorspel och Härskarringen (då detta säljer bättre än Eon).

499 kronor kan tyckas vara mycket, men då är det komplett (om mitt exempel inte är det så skriv tips), men DoD 6 med expertregler (vilket jag skulle vilja ha isåfall, då levlar inte faller mig i smaken) kostar över 500:-, och då är det utan kartor, rollformulär (vilket i ärlighetens namn skall tilläggas att Riotminds lägger ut dessa gratis på nätet) samt tärningar. Iofs är det hårdpärm, men det är färre sidor än i Eon.

Så, vad tycks?

Iofs så blir sidhänvisningarna från modulerna dåliga, men fördelarna med kompletthet väger lätt upp. Dessutom så kan man göra ett bra indexsystem med översättningar Eon II - Eon III. Man skulle också kunna sälja Eon II (den bok vi har nu) och Eon III-boxen parallellt, inget hindrar egentligen.

Man skulle också kunna sälja en Eon III deluxe-box med spelledarskärm, roman, alla böcker i hårdpärm samt en CD med fler äventyr och lite stämningsmusik från Eons datorspel för 699:- (Western har två olika sorters boxar).

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Jag har då, istället för att skriva om mitt projektarbete om alkemi knåpat ihop följande förslag:"

You evil evil you :gremwink:.

Jag ska ge dig ett kort svar (för att jag ska skjutsa min arbetande ex-flickvän hem från jobbet om en kvart):
Jag tycker att det låter som en bra idé. Först tänkte jag att, "vafan, varför ska du ha en regelbok och en SL-bok?", men sedan läste jag vad SL-boken skulle innehålla. Det funkar nog inte att sälja böckerna separat, men i en box skulle det nog göra susen för alla nya Eon-spelare. Inbitna gamla Eon-rävar som många av oss är finner nog knappast något intresse i en dylik (dyr) historia. Fanatiker som jag är skulle jag dock köpa den utan att tveka en sekund.

En stooor nackdel är som du nämnde att sidhänvisningen från modulerna blir sopiga, en annan nackdel är att det kanske inte säljs i så ofantligt stor omsättning.

Men, kort sagt så känns det som en helrenovering av Eon - och det kanske kan behövas? Lite uppfräschning och så :gremsmile:. I ärlighetens namn tror jag inte att det kommer bli något av, men det vore onekligen trevligt. Jag är säker på att Neogamesteamet kommer komma med lite invändningar för varför det inte skulle funka, men vem vet?

Nåväl, nu ska jag kanske pallra mig iväg. Gå och gör ditt alkemiarbete som har legat och ruttnat hur länge som helst nu :gremwink: (säger jag som har elva (11) skolarbeten liggande som ska vara klara om en vecka...).

Tzam

Warrior
Jag tycker att det låter som en mycket bra idé. Det är bara en sak...

aspekter som kan användas är: Biotropi, psykotropi, ataxatropi, fototropi (lättransformerat till helio-, pyro- och termotropi, därtill lättalstrat), Skototropi (lättransformerat till kryo- och nomotropi).

Det måste natuligtvis gå att alstra nekrotropi!!!!!

Fred

Veteran
Nekrotropi känns inte som en väldigt viktig aspekt för en nybörjare så för min del tycker jag inte den behöver vara med...

För min del tycker jag att det är ett bra urval och vill man ha mer får man köpa M&M.

Helmgast
Om det är den upplagan som kommer vara grundsetet till Eon så kommer den nog att sälja bra. Och, som sagt, det blir inte dyrt jämfört med den värsta konkurrenten. Vilket faktiskt är det som räknas. Kan man locka med '528 sidor äventyr, spelledar- och spelartips, regler och världsbeskrivning samt snygg box med tärningar, rollformulär och kartor' mot '400 sidor regler, med eller utan levlar' så ska det nog gå ganska bra, eller?

Dessutom så tror jag att det är värt med ett komplett rollspel i kampen mot DoD, jämfört med sidhänvisningskompabilitet (dock så kommer det mesta vara samma (lite ska ändras, en del läggs till) så det ska nog gå med lite innehållsförteckning och sidnummerskonverteringstabell).

DoD har ju tagit bort argumenten mot dem (levlar är töntigt), så varför ska inte Eon göra detta (man behöver massa moduler för att spela Eon, och det blir så dyrt och jobbigt).

Helmgast
Du måste ju alstra nekrotropi ur dött kött! Bättre att transformera från foto- eller skototropi. Så de nekrotropiska effekterna ska finnas kvar (även om det inte nämns i regelboken, utan i Magiboxen).

Helmgast
CJS och moderatorer/administratorer se hit!

CJS får gärna skriva en kommentar om argument för- eller emot. Eller vara hemlighetsfull om kommande projekt.

Ordna en omröstning, administratorer & moderatorer!

1. Jag vill att Eon ska förnyas till avatarex' treboksboxförslag samtidigt med en ny magibox (magiregler, alkemi&spådom, magiker&magiteori) julen 2003/2004. Eon III box skulle isåfall kosta 499:- [oseriöst] Eventuella överblivna 'Spelarens Handbok' skall ges till barnen i Afrika [/oseriöst].

2. Jag vill att Eon skall förnyas på ett annat sätt, ungefär som Eon I - Eon II, så att sidhänvisningarna stämmer.

3. Jag vill ha kvar det som det är.

Belgarth

Swordsman
det har du filat på länga va?

tycker faktiskt att det var en mkt bra idé, men man kan kanske inte kalla det EON III eftersom.det innehåller ju mest bara regler från 2an men dom är förenklade och mer nybörjarhandiga

Phelan

Hero
Trevligt! En stor fördel mot nu vore just att få reglerna fördelade på lite fler delar - en nackdel jag som SL ofta upplever är när man ska bläddra i Eon II:s 300+ sidor för att hitta olika regelstycken, även med hemmagjorda bokmärken blir det tungt.

En liten invändning dock - 100 sidor av SL-boken till äventyr? Även om det skulle bli bra saker så är det sådant som man bara använder en gång, borde inte mer utrymme användas till sådant som man har användning för hela tiden?

Mvh / Phelan

Belgarth

Swordsman
En liten invändning dock - 100 sidor av SL-boken till äventyr? Även om det skulle bli bra saker så är det sådant som man bara använder en gång, borde inte mer utrymme användas till sådant som man har användning för hela tiden?
håller med dig på den punkten. kan ju skicka med en modul med 1-2 äventyr. bara för att få igång spelarna

Helmgast
det har du filat på länga va?
Ja, sedan Baldyr påpekade att Eon inte var komplett i denna tråd så har jag tänkt på idén (tre veckor). Dock författades allt idag, och alla proprtioner kom idag med. Eftersom jag filat så länge hoppas jag att det går igenom :gremwink:

tycker faktiskt att det var en mkt bra idé, men man kan kanske inte kalla det EON III eftersom.det innehåller ju mest bara regler från 2an men dom är förenklade och mer nybörjarhandiga
Eon II skiljer sig inte så jättemycket från Eon I. Det är skadeuträkning, läkning, motanfall och BRYT-regler som ändrats. Och så lite som lagts till (sjukdomar, checklista, ålderstabell för alver & dvärgar, rollspelstips, sannolikhet m.m.). Mitt Eon III skulle vara en betydligt större revidering.

Kul förresten att du gillar idén, de flesta (som skriver) verkar göra det. Men varför inte komma med lite tips om förändringar, jag kan ju inte ha skrivit ett perfekt förslag, eller?

Helmgast
håller med dig på den punkten. kan ju skicka med en modul med 1-2 äventyr. bara för att få igång spelarna
Det är ju precis det jag vill (fast alla vet väl att alla goda ting är tre?).

Helmgast
Trevligt! En stor fördel mot nu vore just att få reglerna fördelade på lite fler delar - en nackdel jag som SL ofta upplever är när man ska bläddra i Eon II:s 300+ sidor för att hitta olika regelstycken, även med hemmagjorda bokmärken blir det tungt.
Och så får man användning av SH (eller snarare Spelarboken). Dessutom skall skadesystemet och fummeltabellerna ut på spelledarskärmen.

Har du aldig spelat rollspel förut så är det bra med skrivna äventyr (alla goda ting är ju som sagt tre...), och med tre äventyr så blir det ca 100 sidor. Äventyren skall ha olika karaktär (exempelvis de sorter som beskrivs i Eon II - rollspelstips), och dessutom skall de gärna ge utrymme för fortsatt spelande.

Belgarth

Swordsman
Eon II skiljer sig inte så jättemycket från Eon I
jag började med EON II så jag vet inte

Kul förresten att du gillar idén, de flesta (som skriver) verkar göra det. Men varför inte komma med lite tips om förändringar, jag kan ju inte ha skrivit ett perfekt förslag, eller?
någon förbättring skulle väl vara att ha med pyrotropi istälet för termotropi? alla vill ju kunna kasta den hederliga gammla eldbollen, eller?

jag ska tänka på det. har en drös med kritiska spelare som säkert kan ge förslag :gremgrin:

Helmgast
Fototropi, inte termotropi

någon förbättring skulle väl vara att ha med pyrotropi istälet för termotropi? alla vill ju kunna kasta den hederliga gammla eldbollen, eller?
Pyrotropi kräver en eld för att alstras, fototropi dagsljus. Dessutom kan fototropi transformeras till pyrotropi med en svårighet på Ob2T6 utan filamentsförlust. Så eldbollen kommer med, jag lovar. Dessutom så utelämna elementarkrafterna helt om pyrotropi uteblir, och det är käckt att ta med motsatserna foto-skoto.

jag ska tänka på det. har en drös med kritiska spelare som säkert kan ge förslag
Bra, säg till dom att berömma/kritisera!

Belgarth

Swordsman
Re: Fototropi, inte termotropi

men från nybörjar perspektiv blir det ändå enklare att ha pyro från starten

man kan väl transformera motsatt också om jag inte har fel :gremconfused:

Helmgast
Re: Fototropi, inte termotropi [OT]

Men pyrotropi är lik förbannat svårt att alstra. Och nybörjarna får ändå fajerboll, blixt, spränga hjälm osv genom transformering. Om inte annat kan man göra transformeringen snabb (Ob3T6 i dessa fall).

Belgarth

Swordsman
Re: Fototropi, inte termotropi

men se det så härvad är det en magikerstudent lär sig först tror du? eld eller ljus?
Men pyrotropi är lik förbannat svårt att alstra
eldpulver?

Helmgast
Re: Fototropi, inte pyrotropi [OT]

Mundanas magiker är inte ute efter att slänga eldbollar för att det är häftigt, kan man skicka blixtar och ge sig själv bättre syn + allt annat häftigt med fototropi så tar man nog det. Pyrotropi har inte så många effekter, och färre användningsområden.

Visst, du kan använda eldpulver. Om du har sånt kvar. Fototropi kräver (oftast) inga hjälpmedel.