Re: Ymir gnäller vidare
Alltså, vad som är viktigast för mig är att nya versioner av Eon ska vara 100% kompatibla med de jag använt sedan spelet först kom ut - annars lär jag inte köpa dem överhuvudtaget, eftersom jag är förbannat nöjd med min gamla, goda eonspelstil och aldrig haft så roligt med ett spel som jag haft, och har, med Eon. Ergo, i min bok är det önskvärda minsta möjliga ändringar. Jag frågar mig - måste man våldta hela Eon-konceptet för att göra det mer tillgängligt för nybörjare? Knappast.
Jag må vara konservativ (det är jag), men jag tycker att Eon duger fint som det är. En dyr jättebox med flera böcker vore inte bara mindre överskådligt än det nuvarande materialet, utan dessutom mindre lönsamt för Neogames - jag vågar definitivt tro att de tjänar mer på den nuvarande tekniken, där nybörjare kan köpa enligt salamitaktiken, istället för att köpa allt i en stor, dyr klump - impulsköp blir inte lika sannolikt då. Låt folk bygga ut sin spelvärld som de själva vill, istället för att tvingas köpa allt klumpförpackat från början, och bli halvt ruinerade på kuppen. Det är det jag gillar med modulsystem - man köper det man är intresserad av, resten lämnar man utanför så länge eller bygger ut själv. Vill man inte ha färdigskrivna äventyr slippar man det, bryr man sig inte om tiraker slipper man det, är man brutalt ointresserad av Soldarn slipper man det, vill man använda ett annat magisystem slipper man köpa magiboken, etc etc. Det är ett betydligt mer flexibelt utgivningssätt, om man frågar mig.
Alla grupper gör rollpersoner på olika sätt. Att ha en bok som innehåller en standardmall för detta att dela ut till nybörjare hämmar ju enbart möjligheten att hantera karaktärsskapandet på det sätt man själv, som SL, behagar, och, för den delen, - påverka det. Och om vi nu talar om att göra Eon nybörjarvänligt...ger det inte lite fel signaler att slösa stora sidantal på saker som vapenillustrationer, ändå?
En 'bra start på din rollspelskarriär' är knappast färdigskrivna äventyr av den typ jag hittils sett, om jag får vara rakt på sak...men förvisso, det är kanske bättre än att SL helt utan erfarenhet försöker skapa av eget huvud. Jo, att Eon-nybörjare bör ha tillgång till färdigskrivna äventyr håller jag således med dig om. Jag ser däremot inte varför vi Eon-veteraner också ska få dem nedkörda i halsen. Gör som Neogames gjort hittils - ge ut dem separat, så de som inte vill ha dem slipper köpa dem.
En 'rimlig kostnad' är inte billigare än DOD6+DoD6E, utan snarare mycket billigare än dessa överdesignade lyxförpackningar.
Jag upplever fortfarande inte grundboken som inkomplett, snarare öppen, och förstår fortfarande inte vad en spelare ska med karaktärsgeneringssystem i en separat bok till.
...och, jag undrar vidare över en sak du tidigare skrev...i Eon III skulle fokuset läggas på Soldarn, Asharien och Consaber. Varför?. Har inte resten av Mundana lika mycket att komma med? Dessa länder har fått uppmärksamhet redan - är det inte dags att lyfta fram andra områden nu?
- Ymir, kritisk, konservativ och kinkig, som brukligt