Nekromanti Seriöst och stort förslag till Eon III !

Emil

Hero
Re: Lite finputsning...

För min del får gärna stridskonsterna gärna slimmas och renodlas, men att plocka bort de från regelboken vore klart felaktigt.

Jag pratade om när man skapar en RP, Nomaden har inte stridskons som yrkesfärdighet.

Det är givetvis fel i rollpersonsgenereringen som skrevs för att fungera utan stridskonster när dessa valdes bort från Eon I. Eon II är många sätt alltför kopierat ifrån Eon I och det ska väl förhoppningsvis rättas till i Vapenmästaren. Rent allmänt så är det fullständigt fel att inte alla ska få välja vanliga stridskonster för vanliga enheter.

/Emil

Big Marco

Läskig
Re: Posta era förslag till Dan (neo) !

Det är en av idéerna som bollas just nu. Det är inte bestämt dock.

Fast om det blir så tror jag det blir på ett annat sätt, mer av typen "Du måste ha Vanligt Hugg innan du kan välja Avancerat Hugg". Dvs, att man bygger in förkunskaper för att nå "bättre" tekniker.

Men inget är satt i sten ännu. Vi får som sagt se.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Njae...

Varför dela upp Eon i en massa böcker? Det blir enbart otympligt, och ger synnerligen obehagliga D&D-vibbar imo. Materialet i spelarboken är väl lika relevant för SL som det i spelledarboken, så varför krångla till det så förbaskat? Ha det som det är - i en bok. Ett regelsystem, en värld, en helhet - Ein volk, ein reich, ein führer. :gremwink:

Stridskonsterna är en viktig del av dynamiken i stridsystem, och varför man skulle ta bort dem övergår mitt förstånd. Det grundläggande magisystemet likaså - varför inte ha det i grundboken? Det får liksom plats, och det behövs. 'Mystik och Magi' är redan en utmärkt utbyggnad/expansion/vidare förklaring, imo. Jag ser ingen anledning att bygga om magisystemet, heller - då blir ju den nya versionen oanvändbar för oss som spelat Eon sedan det kom ut. Vi har liksom kört med det nuvarande i all evighet, och att byta ut det hux flux...ja, då får vi ju WoD-syndromet mer eller mindre, där världen ändras lite när WW känner för det. Nej tack, om man frågar mig. Fummeltabeller, däremot, kan gott skippas. Fummel i Eon blir enbart groteska antiklimaxer ändå, och omintetgör effektivt alla möjligheter att lyckas med något vettigt. Att utveckla ytterligare religionsregler och slänga in högvis med mer ceremonier verkar också suspekt, imo - nån slags magiker-substitut a'la D&D-clerics vill man inte ha i Eon, trots allt.

100 sidor färdiga äventyr måste jag vidare säga mig vara brutalt ointresserad av - jag köper inte sådana överhuvudtaget, även om jag kommit över samtliga i Neogames utgivning (därmed inte sagt att jag gillar dem). Visst förstår jag att andra kanske gillar dem, men att slösa hela 100 sidor på't, som kunde använts till betydligt bättre grejer, tycks mig ytterligt meninglöst.

Primärt är det främst uppdelningen i 3 olika böcker jag är mycket kritisk till. Ser helt enkelt ingen mening med det överhuvudtaget. Materialet sprids ut på flera ställen och blir mindre överskådligt, snarare än tvärtom.

- Ymir, kinkig och konservativ som vanligt

Phelan

Hero
Re: Märkligt...

Detta är givetvis fel. Alla borde egentligen kunna lära sig vanliga stridskonster för valfria enheter. Neogames har antagligen gjort så här bara för att det låter för jobbigt att gå in och ändra i hela färdighetssystemet för vapen.

Aha, om du vill ha det så också blir ju allting helt annorlunda, då har andra än krigare mer av en chans från början.

Mvh / Phelan

Slarn

Excentriker
Okej, kan ju vara dags att ge min syn på det hela. Jag gillar avaterex´ förslag, eftersom det antagligen kommer att bli mindre slagsmål om regelböckerna. Det enda i beskrivningen som jag kan ställa mig mot är de 100 sidorna äventyr = 100 spänn extra, vilket kan tyckas lite onödigt. Eon III kommer ändå att vara en sån där box som alla MÅSTE ha, och då tycker jag att man bör lägga med det viktigaste, grunderna alltså, och kanske ge ut någon bok/box med äventyr för dem som är intresserade (nybörjare). Det jag menar är att en grundbox bör vara intressant för alla, i alla fall de flesta, och erfarna spelare kanske tycker att det är slöseri när 100 spänn av boxens värde utgörs av nybörjaräventyr, som de kanske inte är intresserade av.

Staffan

Myrmidon
Re: Njae...

Jag ser ingen anledning att bygga om magisystemet, heller - då blir ju den nya versionen oanvändbar för oss som spelat Eon sedan det kom ut.
Att bygga om magisystemet tror jag inte någon har föreslagit. Vad som däremot kommit på tal är att presentera en delmängd av systemet i grundboken för att senare presentera hela faderullan i ett supplement - ungefär som det redan är i Eon (i a f Eon 1 - jag har inte Eon 2) där det hänvisas till andra böcker för alkemi, improviserad magi, framforskning av egna besvärjelser, o s v. Skillnaden skulle då vara att man även flyttar vissa aspekter till andra böcker.

Helmgast
Saken är den att som nybörjare kan det vara svårt att förstå sig på rollspel. Då kan det vara bra med ordentligt med äventyr så att man lär sig. Äventyren är helt enkelt till för nybörjare.

Och är det bra äventyr (förhoppningsvis) så kan ju alla ha nytta av dem.

Ezping Orm

Hero
Re: Ormens förslag..

En bra idé, men...

499:- är ganska mycket pengar. Skulle nog vara bra om man kunde banta ner priset en hundralapp! (Enligt mig är det helt klart värt en dryg femhundring, men för många nybörjare kan det vara för dyrt.)

Stridskonsterna ska vara kvar.

Alla aspekter ska vara kvar. Känns helt fel att bara ha med ett fåtal. Och om man nu fortfarande kan transformera från de övriga aspekterna så blir det ändå inte särskilt komplett. Så låt alla aspekter få vara kvar!

100 sidor äventyr!? Gärna, men inte i grundboxen. Ett eller två nybörjaräventyr på vardera 16 sidor räcker gott.

Mitt förslag är att banta ner projektet så att priset blir ca 400:-, det gör man lättast genom att dra ner på spelledarbokens innehåll (som jag tycker är onödigt stort). Låt dessutom aspekterna och stridskonsterna (i ny version) vara kvar.

Helmgast
Svar på tal!

Bra att nån kommit och kritiserat äntligen.

Varför dela upp Eon i en massa böcker? Det blir enbart otympligt, och ger synnerligen obehagliga D&D-vibbar imo. Materialet i spelarboken är väl lika relevant för SL som det i spelledarboken, så varför krångla till det så förbaskat? Ha det som det är - i en bok. Ett regelsystem, en värld, en helhet - Ein volk, ein reich, ein führer.
Ja, så behöver man inte så många regelböcker. Men visst, en modd på mitt förslag skulle isåfall vara en tjock bok med allt utom äventyren, inklusive nytt stridskonstsystem och semotropi (om det nu är så kul i grundutförandet), och så en 96-sidors äventyrsbok så att nybörjarna har nåt att spela.

Det grundläggande magisystemet likaså - varför inte ha det i grundboken? Det får liksom plats, och det behövs. 'Mystik och Magi' är redan en utmärkt utbyggnad/expansion/vidare förklaring, imo. Jag ser ingen anledning att bygga om magisystemet, heller - då blir ju den nya versionen oanvändbar för oss som spelat Eon sedan det kom ut.
Svar nej. Jag vill bara flytta de aspekter som ändå kräver magiexpansion. Se vidare vad Staffan skrivit.

Att utveckla ytterligare religionsregler och slänga in högvis med mer ceremonier verkar också suspekt, imo - nån slags magiker-substitut a'la D&D-clerics vill man inte ha i Eon, trots allt.
Om du får tio magnituder att välja ceremonier för och det bara finns ceremonier för åtta (siffror tagna ur luften), så blir man ju lite kinkig om man inte har religionsexpansion. Så det ska inte bli fler och mäktigare ceremonier, totalt sett, utan helt enkelt så att man flyttar några ceremonier från religionsboken till Eon III.

100 sidor färdiga äventyr måste jag vidare säga mig vara brutalt ointresserad av - jag köper inte sådana överhuvudtaget, även om jag kommit över samtliga i Neogames utgivning (därmed inte sagt att jag gillar dem). Visst förstår jag att andra kanske gillar dem, men att slösa hela 100 sidor på't, som kunde använts till betydligt bättre grejer, tycks mig ytterligt meninglöst.
Vad är bättre grejer än en riktigt bra start på din rollspelarkarriär?

Primärt är det främst uppdelningen i 3 olika böcker jag är mycket kritisk till. Ser helt enkelt ingen mening med det överhuvudtaget. Materialet sprids ut på flera ställen och blir mindre överskådligt, snarare än tvärtom.
Som det är nu kommer boxen kosta som Eon II box+Spelarens Handbok, och då tycker jag att mitt treboksförslag (spelarbok+regelbok+spelledarbok) är bättre än (Eon II+SH+Regnsynd). Eon II-utförandet kräver magiexpansion för att vara magiker (står ju inget om elementar- och kosmiska varelser), religionsexpansion för ceremonier, världsexpansion för att förstå världen och en bok för varje ras om man vill spela dessa. Lägg därtill en monsterexpansion för att få hästar och monster.

Mitt förslag innehåller allt detta till en ganska rimlig kostnad (billigare än DoD6+D6E) och är väldigt komplett i grundutförandet. Uppdelningen i böcker är ju bra då SL kan sitta med regelbok och/eller spelledarbok då den nyinkomne spelaren gör en RP med spelarboken. Sen att vissa saker är bra för både SL och spelare (världsbeskrivning och vapen) är helt enkelt skit man får ta. Systemet med inkomplett grundbok och en spelarbok utan rollpersonsgenerering är nåt man måste ändra på. Och jag har ju 80% av forumet bakom mig (saknas bara CJS så är saken biff) :gremwink:

Helmgast
Re: Ormens förslag..

499:- är ganska mycket pengar. Skulle nog vara bra om man kunde banta ner priset en hundralapp! (Enligt mig är det helt klart värt en dryg femhundring, men för många nybörjare kan det vara för dyrt.)
Som sagt så är priset jämförbart med Eon II box+Spelarens Handbok eller DoD6+D6E. Och då är Eon III box det klart mest kompletta. Men, det går ju att banta ävetyren (dock helst inte nåt av det andra då de alla har en kompletthetsbärande uppgift. Iofs så tar man ju bort romanen och Codex (värde ca 100:) så frågan är om det inte går att få ner det till 399:- Kostnader för nyproducerat material blir ju inte så stort då i stort sett allt i spelarboken och regelboken finns i Eon II deluxe+Spelarens Handbok. Världsbeskrivningen blir inte svårgjord då allt redan finns, man ska bara formulera det så att det blir lagom mycket. Så kommer man till äventyren då, men då kan man ju med lätthet lägga ut det på frilansare som med glädje skriver.

Stridskonsterna ska vara kvar.

Alla aspekter ska vara kvar. Känns helt fel att bara ha med ett fåtal. Och om man nu fortfarande kan transformera från de övriga aspekterna så blir det ändå inte särskilt komplett. Så låt alla aspekter få vara kvar!
Det viktiga är inte att stridskonsterna ska bort, jag tänkte bara att det ungeför som med magiimprovisation, flytta det till expansionerna istället. Men visst, mitt förslag kan även innehålla stridskonster (isåfall det nya vapenmästar-systemet).
Och till vad ska man med ikonotropi och semotropi om man ändå måste köpa en magiexpansion för att använda dem?

100 sidor äventyr!? Gärna, men inte i grundboxen. Ett eller två nybörjaräventyr på vardera 16 sidor räcker gott.

Mitt förslag är att banta ner projektet så att priset blir ca 400:-, det gör man lättast genom att dra ner på spelledarbokens innehåll (som jag tycker är onödigt stort).
Skulle vara bra om CJS kunde berätta hur många sidor som man kan få plats med för 399:- respektive 499:-

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir gnäller vidare

Alltså, vad som är viktigast för mig är att nya versioner av Eon ska vara 100% kompatibla med de jag använt sedan spelet först kom ut - annars lär jag inte köpa dem överhuvudtaget, eftersom jag är förbannat nöjd med min gamla, goda eonspelstil och aldrig haft så roligt med ett spel som jag haft, och har, med Eon. Ergo, i min bok är det önskvärda minsta möjliga ändringar. Jag frågar mig - måste man våldta hela Eon-konceptet för att göra det mer tillgängligt för nybörjare? Knappast.

Jag må vara konservativ (det är jag), men jag tycker att Eon duger fint som det är. En dyr jättebox med flera böcker vore inte bara mindre överskådligt än det nuvarande materialet, utan dessutom mindre lönsamt för Neogames - jag vågar definitivt tro att de tjänar mer på den nuvarande tekniken, där nybörjare kan köpa enligt salamitaktiken, istället för att köpa allt i en stor, dyr klump - impulsköp blir inte lika sannolikt då. Låt folk bygga ut sin spelvärld som de själva vill, istället för att tvingas köpa allt klumpförpackat från början, och bli halvt ruinerade på kuppen. Det är det jag gillar med modulsystem - man köper det man är intresserad av, resten lämnar man utanför så länge eller bygger ut själv. Vill man inte ha färdigskrivna äventyr slippar man det, bryr man sig inte om tiraker slipper man det, är man brutalt ointresserad av Soldarn slipper man det, vill man använda ett annat magisystem slipper man köpa magiboken, etc etc. Det är ett betydligt mer flexibelt utgivningssätt, om man frågar mig.

Alla grupper gör rollpersoner på olika sätt. Att ha en bok som innehåller en standardmall för detta att dela ut till nybörjare hämmar ju enbart möjligheten att hantera karaktärsskapandet på det sätt man själv, som SL, behagar, och, för den delen, - påverka det. Och om vi nu talar om att göra Eon nybörjarvänligt...ger det inte lite fel signaler att slösa stora sidantal på saker som vapenillustrationer, ändå?

En 'bra start på din rollspelskarriär' är knappast färdigskrivna äventyr av den typ jag hittils sett, om jag får vara rakt på sak...men förvisso, det är kanske bättre än att SL helt utan erfarenhet försöker skapa av eget huvud. Jo, att Eon-nybörjare bör ha tillgång till färdigskrivna äventyr håller jag således med dig om. Jag ser däremot inte varför vi Eon-veteraner också ska få dem nedkörda i halsen. Gör som Neogames gjort hittils - ge ut dem separat, så de som inte vill ha dem slipper köpa dem.

En 'rimlig kostnad' är inte billigare än DOD6+DoD6E, utan snarare mycket billigare än dessa överdesignade lyxförpackningar.

Jag upplever fortfarande inte grundboken som inkomplett, snarare öppen, och förstår fortfarande inte vad en spelare ska med karaktärsgeneringssystem i en separat bok till.

...och, jag undrar vidare över en sak du tidigare skrev...i Eon III skulle fokuset läggas på Soldarn, Asharien och Consaber. Varför?. Har inte resten av Mundana lika mycket att komma med? Dessa länder har fått uppmärksamhet redan - är det inte dags att lyfta fram andra områden nu?

- Ymir, kritisk, konservativ och kinkig, som brukligt

Helmgast
Re: Ymir gnäller vidare

Du måste vara den mest koservative Eonspelaren på år och dar!

Alltså, vad som är viktigast för mig är att nya versioner av Eon ska vara 100% kompatibla med de jag använt sedan spelet först kom ut - annars lär jag inte köpa dem överhuvudtaget, eftersom jag är förbannat nöjd med min gamla, goda eonspelstil och aldrig haft så roligt med ett spel som jag haft, och har, med Eon. Ergo, i min bok är det önskvärda minsta möjliga ändringar. Jag frågar mig - måste man våldta hela Eon-konceptet för att göra det mer tillgängligt för nybörjare? Knappast.
Angående din syn på våldtäkt av Eon... För övrigt handlar det inte om en våldtäkt, jag vill bara göra Eon komplett och Spelarens Handbok användbar. Mitt förslag löser dessa problem. Två sidor med sidkonverteringar i indexet löser allt (sidorna kommer främst blimflyttade och inte omgjorda). 100% kompatibelt, förutom nytt stridskonstsystem.

Jag må vara konservativ (det är jag), men jag tycker att Eon duger fint som det är. En dyr jättebox med flera böcker vore inte bara mindre överskådligt än det nuvarande materialet, utan dessutom mindre lönsamt för Neogames - jag vågar definitivt tro att de tjänar mer på den nuvarande tekniken, där nybörjare kan köpa enligt salamitaktiken, istället för att köpa allt i en stor, dyr klump - impulsköp blir inte lika sannolikt då. Låt folk bygga ut sin spelvärld som de själva vill, istället för att tvingas köpa allt klumpförpackat från början, och bli halvt ruinerade på kuppen. Det är det jag gillar med modulsystem - man köper det man är intresserad av, resten lämnar man utanför så länge eller bygger ut själv. Vill man inte ha färdigskrivna äventyr slippar man det, bryr man sig inte om tiraker slipper man det, är man brutalt ointresserad av Soldarn slipper man det, vill man använda ett annat magisystem slipper man köpa magiboken, etc etc. Det är ett betydligt mer flexibelt utgivningssätt, om man frågar mig.
Jaha. Eon III box kostar lika mycket som Eon II ox plus Spelarens Handbok. Att den prisvärda Eon III box skulle ruinera är för mig helt oförståeligt. Eftersom jag tycker att det är dåligt (kan dock vara lönsamt) att det KRÄVS exempelvis magiböcker för att veta vad sylferna som man frammanar är för något (sylfframmaning finns med i grundutförandet). Meningem´n med mitt system är att man fortfarande ska köpa moduler, men det ska inte krävas med fem moduler för att kunna spela.

En 'bra start på din rollspelskarriär' är knappast färdigskrivna äventyr av den typ jag hittils sett, om jag får vara rakt på sak...men förvisso, det är kanske bättre än att SL helt utan erfarenhet försöker skapa av eget huvud. Jo, att Eon-nybörjare bör ha tillgång till färdigskrivna äventyr håller jag således med dig om. Jag ser däremot inte varför vi Eon-veteraner också ska få dem nedkörda i halsen. Gör som Neogames gjort hittils - ge ut dem separat, så de som inte vill ha dem slipper köpa dem.
Har du aldrig spelat förut är det svårt att veta vad det handlar om. Därför är det bra med olika (och därmed flera stycken) sorters äventyr.

En 'rimlig kostnad' är inte billigare än DOD6+DoD6E, utan snarare mycket billigare än dessa överdesignade lyxförpackningar.
Vad är då en rimlig startkostnad med info som är komplett? 300:-? 400:-? Man kan fakiskt skära ned på sidor äventyr och då Eon III box saknar roman och Codex (värde 100:) så blir det kanske möjligt att få ner det till 399:-

Jag upplever fortfarande inte grundboken som inkomplett, snarare öppen, och förstår fortfarande inte vad en spelare ska med karaktärsgeneringssystem i en separat bok till.
Enligt mig så ska det inte KRÄVAS många moduler för att spela, det ska mest vara en kul grej för att fördjupa sitt rollspelande.

...och, jag undrar vidare över en sak du tidigare skrev...i Eon III skulle fokuset läggas på Soldarn, Asharien och Consaber. Varför?. Har inte resten av Mundana lika mycket att komma med? Dessa länder har fått uppmärksamhet redan - är det inte dags att lyfta fram andra områden nu?
Jag vill hellre ha Forion och Thalamur, men Asharina är nybörjarvänligt. OBS! Man kan lika gärna betona på andra länder. Tom Menon-Aun.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Posta era förslag till Dan (neo) !

Det låter betydligt bättre än Offensiv's lätt bisarra system med teknivåer...

Big Marco

Läskig
Re: Kostnader

Skulle vara bra om CJS kunde berätta hur många sidor som man kan få plats med för 399:- respektive 499:-

Det handlar inte om det - så enkel är inte matematiken. Tryckkostnad är bara en av posterna i budgeten. Ergo - det finns inget svar på den frågan.

Phelan

Hero
En fråga för att förtydliga

Efter att ha läst förslaget lite fram och tillbaka:

Du (Avatarex) har egentligen inte tänkt dig några REGELÄNDRINGAR från Eon II till Eon III, väl? Om svaret är "nej" så blir ju faktiskt konsekvensen att för oss som redan har Eon II (om det är en majoritet eller minoritet av Eonspelarna nu vet jag faktiskt inte) så är Eon III inte någonting man behöver lägga pengar på alls. (Vilket jag faktiskt tycker låter charmigt.)

Meningen med mitt lilla instick är väl att om Eon III inte kommer innehålla något som är nödvändigt för oss nuvarande spelare så är det helt rätt linje att fokusera på att göra det användarvänligt just för nya spelare.

Mvh / Phelan

Helmgast
Re: Kostnader

Okej, tänker mig olika utgifter, marknadsföring borde inte vara nån stor post. Det mesta är redan skrivet i antingen Eon II deluxe eller SH. Världsbeskrivningen är redan gjord flera gånger om, jag skulle med glädje ta jobbet att sammanfatta Mundana på dryga 20 sidor. Och jag är billig i drift :gremwink:

I regelboken är det enda nya sammanfattningen av magisystemet (om det blir för jobbigt kan man väl köra med den gamla magibeskrivningen med alla dess brister), men fortfarande, ingen särskilt stor arbetskostnad.

Kvar är då spelledarboken. Monstrena och varelserna finns redan, och det finns en hel del färdiga äventyrsuppslag. Spelledartips finns redan och några SLP är inte svårt att göra. Det är bara äventyr|et -en som är nåt att jobba på. Är man riktigt lat så bakar man bara in Regnsynd.

För mig känns det som att det i stort sett bar handlar om tryckkostnader, då det mesta redan är gjort och Eon inte gör så mycket reklam. Vad är det då jag har glömt?

Och, du som kan. Skulle man kunna göra mitt förslag för 399 inklusive CJS' och Nallos löner? Eller är det alldeles för optimistiskt? Jag förutsätter att boxarna tillverkas i en serie om 5.000 exemplar.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Apropå regler! :) (en regel som MÅSTE med i Eon 3)

Slåss från hästar med vanliga vapen, exempelvis svärd. Speciellt då när man kommer med en häst i full galopp och slår någon i farten. Det är inget stort direkt, men det får ni helt enkelt inte glömma till nästa Eon. :gremooo:

(det är viktigt :gremsmirk:)

Helmgast
Så gott som korrekt iakttagelse

Regeländringarna skall vara av den storlek som det är mellan Eon I - Eon II. Alltså som nån enstaka regel om motanfall och brytrisk.

Exempelvis skulle jag vilja ha i strider om två mot en att de två slår ett gemensamt VINIT-slag (så att det inte blir att A slåss mot X och Y, A är anfallare mot X, men försvarare mot Y osv.)

Endast spelledarboken kommer vara nåt att ha för de inbitna Eonspelare som äger flera moduler (SH, M&V, GM osv.), så, alltså, ett nytryck av Eon II skulle inte heller vara nåt för oss, men Eon III skulle vara nåt för nördarna (jag, P|uTONiUm m fl), och spelledarboken skulle kunna säljas separat för 219:-.

Meningen med mitt lilla instick är väl att om Eon III inte kommer innehålla något som är nödvändigt för oss nuvarande spelare så är det helt rätt linje att fokusera på att göra det användarvänligt just för nya spelare.
Låter som att du gillar mitt förslag. :gremsmile:

Rösta på det :gremwink:

Helmgast
Re: Apropå blod

Reglerna om blödningstakt i husreglerna gillar jag. Men det är nog ett för stort ingrepp då det påverkar rollformulären.