Nekromanti Seriöst och stort förslag till Eon III !

Phelan

Hero
Min röst... (trumvirvel)

Jag röstade faktiskt på ett enkelt nytryck av Eon II. Varför? Det är inte för att ditt förslag är dåligt, men jag röstar utifrån min situation och ser hellre att Neogames inte lägger en massa tid på grundreglerna utan istället kommer ut med nya kampanj- eller områdesmoduler som är till gagn för oss som redan har spelet. :gremgrin:

/ Taktikröstande Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Min röst... (trumvirvel)

...och jag röstade såklart på att det är bra som det är. Neogames kan lika gärna lägga av medan de är på topp :gremwink:

- Ymir, konservativ, nybörjarfientlig och bitter, och mycket nöjd med Eon som det är (eller som det var, innan Legender och Hemligheter)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Stridskonster

Att teknikerna har gränser beroende på vilken stridskonst man använder och att man inte kan utveckla stridskonster lika fritt som i Eon. Hela idén med tekniknivåer hade fungerat bättre om de hade haft olika startnivåer snarare än maxnivåer beroende på vilken stridskonst man använder.

Ovanstående inlägg gjordes med reservation för att författaren kan ha missförståt Offensivs stridskonstregler å det grövsta.

Big Marco

Läskig
Re: Kostnader

Det finns ett flertal saker du har glömt. Den viktigaste är resursallokeringen. Om mycket arbete sker med X finns färre resurser på Y. Det handlar om att skapa layout, se till att all information är korrekt (det är ett helvete att uppdatera naven (regelboken) eftersom det får följdeffekter genom alla andra böcker (eftersom vi strävar efter att inte göra gammalt material värdelöst när nya utgåvor kommer). Dessutom skulle sidnummrering balla ut - dåligt.

Jag tror att Eon III kommer vara ungefär lika omfattande ndg förändringar som steget mellan Eon och Eon II, kanske lite fler. Men Eon III ligger fortfarande långt framme och vi får väl se hur den utvecklas.

Helmgast
Re: Kostnader

Det finns ett flertal saker du har glömt. Den viktigaste är resursallokeringen. Om mycket arbete sker med X finns färre resurser på Y. Det handlar om att skapa layout, se till att all information är korrekt (det är ett helvete att uppdatera naven (regelboken) eftersom det får följdeffekter genom alla andra böcker (eftersom vi strävar efter att inte göra gammalt material värdelöst när nya utgåvor kommer). Dessutom skulle sidnummrering balla ut - dåligt.
Layout - lätt. Främst handlar detta om att slå ihop SH och Eon II deluxe. Sakerna finns ju redan (om inte CJS' dator brunnit upp) i .pdf så det ska inte vara svårt. Jag skulle med glädje korra allt till SH och Eon, och skriva nya kapitel. Och sidnumreringen, ja det tycker jag funkar bra med en lista typ 'sida 44 i Eon II motsvarar sida 15 i Eon III:regelboken', då de flesta sidor är identiska men omplacerade. Om en spelare läser i nån krigarbok att mer info om motanfall finns på sida A i grundboken, kollar i registret och ser att detta motsvarar sida B i regelboken så ska det enligt mig (och 78% av forumet) inte vara nåt problem. Jag är väl medveten om att det är bra om sidnumreringen stämmer, men då man kan översätta sidor och inte uppslagsord i mitt exempel så ska det inte vara nåt problem.

Jag är beredd att jobba hårt (och mycket) för att mitt förslag ska gå igenom. Det enda jag skulle vilja ha i lön är isåfall Eon III- boxen. (och kanske Eon I soft deluxe (du säljer inte?))

Helmgast
Re: Ymir har rätt

Men om du som magiker ska frammana en golem, sylf, undin, salamander, lunion, helion eller stellar och ser: 'för mer info, se Mystik & Magi'. Visst, du kan friforma, men du vill gärna ha regler som är kompletta, eller hur? Eon II box+M&M > Eon III (kostnad)

Om du sen ska spela riddare och vill veta lite om din häst, ja då får du glatt köpa M&V (där du dessutom får förenklat skadesystem och några monster). Det är lite speciellt att det finns info för attributmoddar hos hästar (snabb, uhållig osv.) men inte stats. Med den nya monsterserien så måste du ha tre böcker för att täcka dessa problem. Och är du troende, helt enligt grundreglerna, så kan du få 15 magnituder ceremonier, men grundboken erbjuder bara 14. Och så köper du religioner, samt Spelarens Handbok, för den har ju spelartips, RP-generering och världsbeskrivning. Men RP-genereringen är inkomplett, och världsbeskrivningen beskriver inte alver, dvärgar och tiraker. Då köper du en JÄTTETJOCK Geografica, så skall väl allt äntligen vara klart? Men icke, visserligen beskrivs Alarinn och dess Learamalver, men resten saknas.

Då blir du arg, säljer det du har på www.hobbyspel.com , berättar för alla dina vänner att Eon är snuskdyrt, och går tillbaka till din storebrors gamla DoD 91.

För oss tre så funkar Eon jättebra, då vi har det mesta. Men för nykomlingarna så är det inte lika bra. Om man kunde göra en box, för att göra en kompromiss, med Eon II+en tilläggsbok, med info ur SH+lite nytt för under 400:- så blir Eon inte längre dyrt. De få monster som ska visas där fungerar då som reklam för kommande monsterbok (om monstrena är bra så skall det nog gå). Likaså världsinfon.

Ezping Orm

Hero

För oss tre så funkar Eon jättebra, då vi har det mesta. Men för nykomlingarna så är det inte lika bra.
Jag förstår vad du menar, men håller inte med ett dugg. När jag började spela Eon fanns bara grundreglerna, men det fungerade lika bra iaf. Och min första RP var ändå en magiker. Däremot har du helt rätt när det gäller ceremonier, men det räcker ju faktiskt med en eller ett par extra sidor i grundreglerna, så är det problemet löst. Lägg även till alv, dvärg och tirakkapitlet från Mundana, så har du (i mina ögon) tillräckligt kompletta Grundregler.

Helmgast

Du kan va magiker, men jag tycker det är dumt att skriva in ritualer för frammaning av varelser som inte beskrivs.

ägg även till alv, dvärg och tirakkapitlet från Mundana,
Alla kompletteringar är bra så varför inte?

Ezping Orm

Hero

Hallå där!! Du har felciterat mig. Jag skrev "lägg" inte "ägg". :gremtongue:

Frågan är om du kommer svara på det här inlägget, nu när tråden ligger på sida 6.

eoz

Veteran
OJOJOJ! Det där var det bästa jag någonsin sett! Du MÅSTE! skicka det till Neogames! Eller har du redan det? Det är bättre att ha i en spelledarskärm än att ha i en roman bara så att du vet också! Lycka till med iden!