Nekromanti Seriemördarscenario – lätt eller fel?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag såg nyligen en film – en väldigt bra sådan – som kretsade runt utredningen av ett seriemord. Det slog mig när jag vaknade upp på morgonen efteråt (vilket torde bevisa var mina prioriteringar ligger) att det vore ett intressant rollspelscenario; den frenetiska jakten efter ledtrådar, kampen mot klockan och den hemska insikten när man upptäcker att det är en seriemördare och inte en vanlig mördare och att han bara mördar när Carola är på tv (och sedan ser man Carola på tvåan eller något).
Men samtidigt förtar man väl stora delar av känslan om man går ut från start och basunerar ut att "Nu ska vi spela en seriemördarutredningskampanj, små barn!", man tappar kanske skräcken av "oj! seriemördare!" då? Hur ska man portionera ut ledtrådarna, min tanke var att det kanske skulle finnas en handfull gamla mord som var gjorda av samme slusk men som inte uppmärksammats, men hur får man spelarna att kolla upp det? Att bara be dem slå Library Use och sedan ge dem en handout verkar lite... futtigt. Att spela igenom ett års rutinarbete på stationen låter inte upphetsande heller?

Är det någon som försökt leda en sådan kampanj som har synpunkter? Är det någon som tycker något ändå?
Hur ska man lägga upp det hela?


Storuggla, har vanligtvis bara ett lik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Well... Ett mord kan du låta ske utan att spelarna misstänker att det ligger en seriemördare bakom, men då måste du lägga upp ledtrådar och vittnen på så vis att de tror sig ha lösningen framför dem.

Om de sedan lägger in ett annat mord som rollpersonerna måste utreda, så kommer de ju instinktivt förstå att det finns något samband mellan morden. Annars skulle du ju ha skrivit två helt olika äventyr för vart och ett av morden. Sååå... om du då ändå inte vill att spelarna skall misstänka att det är ett seriemord så måste du låta någon annan koppling få vara den röda tråden. Typ; att spelsessionen egentligen verkar handla om ett område i förfall eller om någon jobbig person som rollpersonerna måste samarbeta med. Då kan man låta själva mordgåtorna hamna i bakgrunden och istället lyfta fram en helt annan del av handlingen.

Men jag tror inte man kan driva det här hur långt som helst, rätt snart så kommer spelarna se till likheterna som finns mellan morden och börja se till det mönster som mördaren tycks arbeta efter. Då kan de börja se till vilka eventuella mord som skett i det förgångna som stämmer in på mönstret.

---

Men tja, när jag lirat seriemördarsessioner så har jag inte tänkt så. Jag tycker det har räckt med den balla utmaningen åt spelarna.

Dels lämnar mördaren efter sig en sorts visitkort som spelarna ska försöka förstå. Vad är det för mönster mördaren arbetar efter? På vilket sätt försöker mördaren avslöja sig själv? Vilka ledtrådar lämnar han ut åt oss för att vi skall kunna gissa vem hans nästa offer kommer att bli?

Dels kan man göra traditionella polisundersökningar av brottsplatserna och få information som mördaren kanske inte ens själv begriper att han lämnat ut åt detektiverna.

Slutligen så kan man också få försöka hindra mördaren att mörda någon i förväg. Typ, dels genom att bevaka mordmisstänkta/tänkbara offer/platser där man tror att mördaren kommer slå till härnäst, men också genom att göra offentliga uttalanden där man balanserar på knivseggen mellan att orsaka panik och att mana till försiktighet.

Att spela igenom ett års rutinarbete på stationen låter inte upphetsande heller?
Nej. Låt seriemördare arbeta snabbt efter en välgenomtänkt plan istället, Se7en-style. Eller så får de prata med den gamla polisen som tidigare jagat seriemördaren. Han kan dela ut handouts, men framförallt så kan han berätta saker på ett intressant sätt i direkt dialog. Och direkt dialog är alltid bra.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,109
Location
Port Kad, The Rim
Jag deltar för närvarande i en seriemördarjaktskampanj som utspelar sig i Los Angeles i april 2004. Inspirationen kommer från FBI Files och Forensic Detectives på Discovery Channel.

Spellarrollerna är olika slags civilklädda polismän (FBI-agenter, county deputy sheriffs, stadspolisens kriminalare, osv). Min rollperson kommer från Los Angeles-länets åklagarmyndighet (jfr Jake i teveserien Jake and the Fat Man) och är specialist på informationsanalys. Jag brukar tillbringa speltillfällena med lusläsa dokument efter intressanta detaljer och rita diagram över hur saker och ting hänger ihop.

Kampanjen kräver en enorm mängd handouts. Vi har detaljerade rapporter om samtliga mord (hittills ca 40 A4-sidor finstilta datorutskrifter) och ägnar speltillfällena åt att analysera, prata med NPCer och undersöka brottsplatser. De två spelledarna har spenderat mer än ett år på att förbereda kampanjen.

Vi har jättekul. Tärningsslåendet har hittills handlat om att lista ut om folk vi pratar med ljuger eller inte.
 
Top