Serier med dalande produktionskvalité

Conan

انتفاضة
Många serier verkar börjar med en smal budget och halvtaskig produktion för att sedan få ökade anslag och se större, snyggare och maffigare ut i senare säsonger.

Men finns det exempel på motsatsen? Serier som ser sämre, taffligare och billigare allteftersom?

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Tidiga Gainax hade en tendens att få slut på pengar innan de gjorde de sista avsnitten av tv-serierna, eller så säger åtminstone legenderna. Detta anses vara förklaringen på varför slutet i Gunbuster! plötsligt är svartvitt, och varför slutet på Neon Genesis Evangelion går från apokalyptisk-biblisk jätterobot-fight till en kryptisk terapisession i huvudpersonens inre.

Men grejen är...i båda fallen fungerade det på något vis helt fantastiskt. Slutet på Evangelion är bara det kanske bästa slutet på någon tv-serie någonsin.

Khan

Kondottiär
Hell on Wheels.

Det märks tydligt i både manus och ambition i säsong två att de tappat det som fick säsong ett att vara den bästa Western sedan Deadwood. Plattare bilder, sämre dialog, uslare kläder, sämre miljöer, rubb och stubb gick utför med sån fart att jag lade ner. Säsong tre fick inte ens ett försök.

Ymir

Hell on Wheels.

Det märks tydligt i både manus och ambition i säsong två att de tappat det som fick säsong ett att vara den bästa Western sedan Deadwood. Plattare bilder, sämre dialog, uslare kläder, sämre miljöer, rubb och stubb gick utför med sån fart att jag lade ner. Säsong tre fick inte ens ett försök.
Hmm, det där håller jag inte alls med om. Jag tyckte Hell on Wheels var fantastisk throughout, med några av de bästa character arcs jag sett, och den lyckades till och med verkligen leverera ett tillfredställande slut. Jag älskade hur serien gradvis gjorde tidigare mycket perifera karaktärer till huvudpersoner och ofta hade oväntade men väl underbyggda twists. Karaktärernas öden var extremt oförutsägbara och jag älskade det. Ingen tv-serie jag någonsin sett sett har lyckats undvika karaktärssköldar till den grad som Hell on Wheels gjorde.

Bifur

Veteran
Game of Thrones. De två sista säsongerna är dåliga på alla sätt inklusive produktionsvärdet.
Svår art bedöma tycker jag. Sjönk verkligen produktionsvärdet enligt vad trådstarten anger? Tveksamt, även om utförandet på alla vis ofta var dåligt eller högst medelmåttigt.

Om man där emot låter gestaltning, manus och skådespeleri vara faktorer finns det tyvärr alltför många exempel.

Minimoni

Homelander
Svår art bedöma tycker jag. Sjönk verkligen produktionsvärdet enligt vad trådstarten anger? Tveksamt, även om utförandet på alla vis ofta var dåligt eller högst medelmåttigt.

Om man där emot låter gestaltning, manus och skådespeleri vara faktorer finns det tyvärr alltför många exempel.
Jag tycker dock produktionsvärdet sjönk. Alla miljöer ser helt tomma ut, Det är så få skådespelare som möjligt med i varje scen och "dramat" som utspelar sig är på Dallas-nivå.

The "Short" Night Tex är fullkomligt uselt. Allt ser ut att vara inspelat i en sliten källare där vi som tittare helst inte ska se vad som händer.

Minimoni

Homelander
Hell on Wheels.

Jag tycker att Hell on Wheels håller samma eller bättre kvalitet och produktionsvärde säsong för säsong. Men jag kan inte kvantifiera det, det är enbart min åsikt.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Vänner fick göra alltmer nedskärningar ju större lön huvudrollsinnehavarna krävde. Det är ju en sitcom så den har ju liksom aldrig sett dyr ut, men i de sista säsongerna kändes det otroligt mycket studio över miljöerna.

Froste

Veteran
Altered Carbon, första säsongen var amazeballs, andra var nerklippt som fan, jag tyckte ändå om säsong 2 för den hade en intressant historia att berätta, men den var jävligt långsam i början och fick aldrig riktigt farten.

Minimoni

Homelander
H
Vänner fick göra alltmer nedskärningar ju större lön huvudrollsinnehavarna krävde. Det är ju en sitcom så den har ju liksom aldrig sett dyr ut, men i de sista säsongerna kändes det otroligt mycket studio över miljöerna.
Gällande sitcoms så kanske även Two and a Half Men skulle kunna räknas? Tycker serien ser väldigt mycket billigare ut efter att Charlie Sheen försvann från serien.

Conan

انتفاضة
Game of Thrones. De två sista säsongerna är dåliga på alla sätt inklusive produktionsvärdet.

The Witcher blir bättre i säsong två för att sedan se billigare ut igen.

Finns säkert hur många exempel som helst, men det är de två jag minns mest i "närtid".
GOT blev mycket sämre de två sista säsongerna. Men tyckte ändå det kändes som att produktionskostnaderna ökade rejält med massa stora slag och CGI-drakar. Sen kan det vara som du säger att produktionen trots detta blev sämre.

Tycker ändå det är intressant att det är så svårt att komma på exempel där en serie fått rulla vidare men gå ner på produktionsmässig sparlåga.

Ymir

Tycker ändå det är intressant att det är så svårt att komma på exempel där en serie fått rulla vidare men gå ner på produktionsmässig sparlåga.
Det beror väl säkert på produktionsmässiga förhållanden. När man en gång skalat upp är det väldigt svårt att skala ned igen, även om tittarsiffforna sviktar, eftersom man har etablerat förväntningar hos tittarna. Ett nedskalande av budgeten leder lätt till en inkonsistens som mångdubblar bortfallet av tittare.

Det funkar bättre på film, där glappet mellan uppföljare gör att tittarna inte har samma förväntningar på konsistens. Disney är ju tex notoriska för att göra helt värdelöst lågbudget uppföljare.

Edit: Lite research visade på ett dramatiskt exempel. Airwolf säsong 4 hade inte råd med helikoptern längre...

God45

#PrayersForBahakan
The Flash! Special effekterna blir sämre och sämre efter en viss säsong. Näst sista säsongen ser så vansinnigt mycket sämre ut än säsong 1 och 2.

Samma med Legends of Tomorrow men däe gjorde det smarta draget att byte ut en cast där typ alla hade krafter mot hjältar utan eller med billiga att visa på skärmen krafter. Svårare att göra det med The Flash!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Uzumaki är en anime-serie som baseras på en alldeles fantastisk manga, faktiskt en av de bästa serier jag någonsin läst! Pilotavsnittet var otroligt vackert aminerat, och det var bara från det som man tog bitar till trailern, så alla förväntade sig en serie med animation i toppklass. Snopet minst sagt, för redan i avsnitt två störtdök kvaliteten på animationen från vacker och snyggt till riktigt gräsligt!

Minimoni

Homelander
GOT blev mycket sämre de två sista säsongerna. Men tyckte ändå det kändes som att produktionskostnaderna ökade rejält med massa stora slag och CGI-drakar. Sen kan det vara som du säger att produktionen trots detta blev sämre.

Fast är produktionskostnader och produktionsvärde samma sak? GoT kostade så extremt mycket de sista säsongerna då löner och liknande hade stigit i rasande fart för en lång lista av skådespelarna. Att man sedan betalar mer för slaget i "The Long Night" än alla andra strider i serien tillsammans och det trots allt ser ut som skit, det är för mig inte produktionsvärde.

God45

#PrayersForBahakan
Tredje säsongen av Young Justice och andra säsongen av One-Punch Man har båda mycket lägre produktionsbudget

Gutte

Warrior
Jag såg det näst sista avsnittet av Yellowstone igår och det har verkligen dalat sen säsong 3. Stjärnan har hoppat av så de avrundar med med att reda ut vem som har mördat honom. Visserligen är en arvstvist ett bra sätt att avsluta serien som har handlat om att bevara familjens ranch men det så taffligt hanterat. Den som har skapat serien och ansvarig för manuset har gått från att ha en liten biroll till att ge sig själv en större och större roll som distraherar från huvudhistorien. Serie skaparen spelar in det mesta på sin ranch i Texas i stället så det är mindre och mindre scener från det bergiga Montana. Jag snabbspolade mig igenom avsnittet bara för att se det som för handligen vidare tror jag såg 1/3 av avsnittet.

1883 och 1923 som är spinoffs som kom ungefär när huvudserien dalade är utmärkta däremot. 1883 är en bra historia om oregon trail och hur familjen kom till Montana och 1923 är jag svag för men objektivt inte lika stark men den har Harrison Ford och Hellen Mirren som bär upp serien.