Thorgal - The One and Only
Thorgal i Fantomen är samma som finns i albumform, såvitt jag vet den enda. Bågskyttarna har t ex publicerats. Mer har publicerats í Fantomen än som svenskspråkiga album.
Annars... ser mig ju som en serieintresserad person, men kommer skam till sägandes inte på så mycket som inte nämnts här... I en diskussion för längesen kom vi visst fram till att Mumintrollen var fantasy. De gamla svartvita muminserierna är klart läsvärda. Serietidningsserierna i färg går väl att haspla i sig om man, som jag, helt saknar smak. Roxanna, som Krille nämnde, finns det två till sammanhängande delar av. Rätt ok serie, läser ni en så läs gärna alla så ni får hela historien. Xena har jag bara läst ett smakprov på, men... ja, den finns ju. Verkar mer "seriös" än tv-serien. Rätt snyggt tecknad. Sagan om Ringen har diskuterats, tog någon upp Bilbo-serien? (Har inte läst den.) Har läst det som kommit ut på svenska av "Peter Pan", en nytolkning av den kända historien. Det var ett tag sen, jag har inga starka minnen. Kanske bäst att nöja sig med att säga att den har fått bra recensioner. Är Asterix fantasy tycker jag man lika gärna kan kalla svenska "Hjärteblod" fantasy, vacker serieroman om en copywriter som går i djävulens sold. Vad mer... Vissa DC- och Marvel-serier har ju mycket ockulta teman och så, typ dr Fate o dyl, har tyvärr inte läst dessa. Johan och Pellevin regerar! (framförallt Pellevin då förstås). Hmm... nä, nu kommer jag inte på så mycket mer...Jo, just det, vet alla att det har kommit ett nytt Sandman-album, "Sandman: The Dream Hunters"? Har någon läst det, är det bra? Och för övrigt, vågar man hoppas att det kommer böcker om fler Endless, som Gaiman till en början tänkte? Gaiman säger sig väl i någon mån ha tröttnat på serier?
Modesty Blaise produceras ej mer... sorgligt.
Vill pusha för serien Concrete, om ni hittar den, fast den inte är fantasy....
Hey, nu kom jag på vad som är Fantasy! Bachus, vingudens äventyr i den moderna världen. Theseus är storonding.
Finns Ronja Rövardotter, Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, Den oändliga historien eller Narnia i serieform? Bra?
Nåväl, må bra
Pingvinen
Pingvinen jagar ensam.