Nekromanti Serier till frukost

Olle Linge

Snigel
De gånger jag och Alva går upp samtidigt och äter frukost, brukar vi titta på något tillsammans. Hittills har det varit ganska mycket The Simpsons, men vi har även tittat igenom Battlestar Galactica och animeserien Last Exile. Nu vill jag gärna ha förslag på vad vi kan se på. The Simpsons har vi rätt många säsonger kvar av (no shit), men det vore roligt att varva med något annat.

Det bör inte vara någon monsterserie på 100 avsnitt, för det kommer vi ändå inte orka titta igenom. Annars är det väl ganska öppet. Förklara gärna vad det är som är bra med de serier ni föreslår så att vi kan bedöma om det är något att satsa på. Så kom igen nu, förgyll vår frukost!

haltageten

Dum inuti huvudet
Nu kanske det kommer att ploppa upp flera tv-serier som har flera hundra avsnitt. Men några av dem är relativt självstående och kräver inte att man följt serien slaviskt från första avsnittet.

Scrubs, vad mer kan man säga. En härlig komediserie i äkta Zach Braff anda. Den handlar om några personer som jobbar på ett sjukhus och deras liv. Otroligt rolig komediserie!

American Dad är en tv-serie från skaparna av Family Guy. Handlar om en familj där fadern jobbar för FBI (om jag minns rätt), modern är en hemma fru, dottern är något som nästan kan liknas vid hippie, sonen är en klen liten nörd. Sen har vi även deras husdjur, en guldfisk som en gång i tiden var en tysk backhoppare(såna där som kastar sig hejdlöst ned för en backe och hoppas skitlångt genom luften och hoppas att de inte dör) men Amerika ansåg att han var ett för stort hot så de gjorde om han till en guldfisk. Guldfisken är förövrigt kär i frugan. Sen har de en alien som bor hemma hos dem, ingen vet om det och de håller honom hemlig.

Family Guy är handlar även det om en familj. En lat och korkad fader, en vacker och klok moder, en korkad son, en dotter i någon form av identitetskris, en talande hund och en baby som är ett geni.

My name is Earl är en relativt ny tv-serie. Handlar om en kille som kommer på att allt har med karma att göra. Han har inte levt ett så bra liv och försöker nu gottgöra alla dumma saker han gjort. Med sig har han sin bror/sidekick och städerskan på hotellet där de bor. Andra återkommande karaktärer i serien är hans ex-fru och hennes man crabman. Väldigt rolig tv-serie även denna.

Sen har jag även några tv-serier som kanske är lite för tunga för frukostbordet. Dessa är Lost, Greys Anatomy, Desperate Housewives och Invasion.

- Jocke ger lite tips.

MrG

Swashbuckler
Firefly!

Skönt karaktärsgalleri (väldigt mycket så man skulle kunna se alla som rollspersoner i Travler), bra dialog, tyvärr inte monsterlång med 100-tals avsnitt, västern i rymden, Joss Whedons manus, bra skådisar, Kahley är så söt osv...

Men ni har säkert redan sett den :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Kan säga de serier jag kollat på för enkelhetens skull:

Deadwood (2004)
Beskrivning: Western i guldgrävarstaden Deadwood.
Avsnittslängd: 60 minuter.
Nackdel: Kan inte käka knäckemackor eller något annat knaprigt för då missar man språket. För mig var det såpass svårt att hänga med i engelskan att jag övergav andra säsongen.

Firefly (2002)
Beskrivning: Cowboys i rymden. Musiken är jättebra.
Avsnittslängd: 42 minuter.
Nackdel: På tok för långa avsnitt för att käka frukost.

Fullmetal Alchemist - Hagane no renkinjutsushi (eng sub, 2003)
Beskrivning: Två pojkar försöker leta efter en formel för att återuppliva sin mor.
Avsnittslängd: 24 minuter.
Nackdel: Andra säsongen (när serien fick handling) tyckte jag var sämre, så den kan ni skippa. Annars är nackdelen att åtminstone jag var tvungen att dra iväg två avsnitt på en gång, för serien var så spännande att jag inte kunde kontrollera mig.

Kindred - The Embraced (1996)
Beskrivning: Vampire the Masqurade i serieform. Endast 10 avsnitt.
Nackdel: Lite lång för frukost.

My Name Is Earl (2005)
Beskrivning: Komedi om en man som försöker få tillbaka karma på okonventionellt sätt.
Avsnittslängd: 24 minuter?
Nackdel: Har inte sett den tillräcklig för att hitta någon.

Red Dwarf (1988-1999)
Beskrivning: Engelsk kultkomediserie, med senil dator, fåfäng katthumanoid, neurotiskt hologram, mänsklig slusk och hispig robot i rymden. Låter konstigt? Det är det... och skitkul! :gremlaugh:
Avsnittslängd: 30 minuter.
Nackdel: Finns ingen nackdel.

Space - Above and Beyond (1995-1996)
Beskrivning: Marinkår i rymden.
Nackdel: 24 episoder, som egentligen inte hänger samman.

Storyteller, The (1988)
Beskrivning: "An old storyteller and his sarcastic dog tell obscure fairtales." - imdb. Snyggt upplagt.
Avsnittslängd: 25 minuter?
Nackdel: Rätt svår att få tag på. Ibland lite för b-aktiga effekter.

Ok, de här nedan har jag inte sett medan jag ätit frukost, men rekommenderas.

Scrubs
Beskrivning Komedi i sjukhusmiljö. En av de bästa sitcoms jag sett.
Nackdel: Finns ingen nackdel.

Profit
Beskrivning: Sinnesstörd man arbetar sig upp i företag via utpressning och annan likvidering av konkurrenter.
Nackdel: Skitsvår att få tag på.

/Han som skippar fördelarna, för hade inte serien varit bra så hade han inte rekommenderat den

Saxifrage

Hero
M*A*S*H

Perfekt frukostserie. Avsnitten brukade sändas mitt i natten, 25 min, ett per dygn, så det var perfekt att banda nattens avsnitt och sedan avnjuta till frukost. Den rutinen hade jag i flera år när jag pluggade.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sagor för stora barn (OT)

Storyteller, The (1988)
Beskrivning: "An old storyteller and his sarcastic dog tell obscure fairtales." - imdb. Snyggt upplagt.
Nackdel: Rätt svår att få tag på. Ibland lite för b-aktiga effekter.
"Sagor för stora barn", en Jim Henson-produktion baserad på europeiska folksagor. Sändes av SVT ca 1990. Är det inte lite förmätet att tycka att en dock-animation har dåliga specialeffekter?

http://uk.imdb.com/title/tt0092383/

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Re: Sagor för stora barn (OT)

"Är det inte lite förmätet att tycka att en dock-animation har dåliga specialeffekter?"
Nä, varför det? Det är ju en föråldrad teknik.

/Han som tycker de andra effekterna samt fotot i den serien är läckra

walium

Ganska töntig, faktiskt
Förutom de serier som Han rekommenderar så skulle jag även vilja föreslå:

Rome
En genommysig serie med stor budget som tar avstamp i en väldig intressant epok i världens och Romarrikets historia. Förutom ett antal historiska personer så får vi även följa två stycken romerska legionärer som på olika sätt dras in i diverse storpolitiska händelser. Nu är det här väl iofs inte riktigt den ultimata frukostserien, men den är bra icke desto mindre och 12 avsnitt mellan 45 och 50 minuter är inte så vansinnigt långt egentligen.

Futurama
Från gänget bakom Simpsons. Utspelar sig tusen år i framtiden. Personligen tycker jag att det är en roligare och spänstigare serie än monstret Simpsons som har gått i evigheter vid det här laget. Jag tror att det finns fyra säsonger, där den första är på 13 avsnitt och de övriga är på 26. Varje avsnitt är på runt 20-25 minuter skulle jag tro.

Storuggla

Champion
Monk – en tvdeckare som har en kasse tvångstankar och fobier. Det är svårt att jaga brottslingar när man måste röra vid varje parkeringsautomat man passerar och är rädd för höjder, ormar, mjölk, mörker, baciller och fan vet vad annat. Men det är kul att se, plus att man får se Tony Shalhoub! Uppe i fyra säsonger i USA nu.

Columbo – lagom seg tv-deckare. Man ser mordet begås och hur mördaren döljer sin medverkan och sedan handlar det om mördaren. Columbo är mest en bifigur som dyker upp och irriterar mördaren tills han begår något misstag. Kul att titta på och en underbar tidsresa. Vi snackar... åtta-tolv säsonger.

Jeeves & Wooster – det är bara med för att min sambo kräver att jag ska ta med den, jag anser att den är på tok för rolig för att äta frukost till (man kommer sätta frullen i halsen av skratt!) och det diskar den omedelbums.

Storuggla, husefrid råder

Balderk

Swashbuckler
Vet ju inte vad du vill ha riktigt, om det ska vara tecknat eller sci-fi är urvalet5 ganska begränsat (särskilt eftersom ni redan sett BSG), därför tänker jag nämna några andra typer av serier som är bra.

Entourage: Land: USA, kanal: HBO, längd på avsniten: 30min, antal avsnitt: 22: Handlar om en filmstjärna på uppgång som tar hjälp av sina gamla barndomskompisar från queens för att navigera sig runt i Hollywood. Ibland roligt, ibland bra drama och altid med en riktigt schysst stämning. http://www.tvrage.com/shows/id-3449

Deadwood Land: USA, Kanal: HBO, avsnittens längd: 60min, antal avsnitt: 24: Mörk westernserie om den berömda staden Deadwood, South Dakota. En laglös plats som alla möjliga sorters folk söker sig till. Jävligt snygg och välspelad med riktigt bra handling. Blandning mellan fiktion och verkliga händelser och karaktärer. www.tvrage.com/Deadwood.

The Shield Land: USA Kanal: FX avsnittens längd: 60 min, antal avsnitt: 65:
Okej, finns ganska många avsnitt, men de första två säsongerna är bäst, så börja med att se dem och välj om ni vill fortsätta (typ 24-26 avsnitt nånting). Fortfarande riktigt bra dock. Polisserie, men olik allt annat i genren. Mycket välskrivet om den på tvrage.com, så jag hänvisar dit istället: The Shield

Det får räcka, andra serier jag kan rekommendera är Carnivále, Band of Brothers och Rome.

Som ni ser är jag väldigt fäst vid HBO och andra kabelkanalar i USA, men det finns ju andra serier att följa också såklart... Har ni inte sett Coupling från brittiska BBC har ni missat nått.

Big Marco

Läskig
Profit

Jag köpte min i USA. Men oj vad det var värt det. Extra kul är att Adrian Pasdar (Profit) var med i några avsnitt i Desperate Housewives (som jag annars undviker), och var lika iskallt slibbig igen. =)

Eksem

Champion
Jag gillar faghag-sitcomen Will & Grace, som senaste året (alltså de avsnitt som gått på TV4 då) varit riktigt rolig. Inte vidare smart eller komplicerat utan lagom rolig frukost-TV. Ett alternativ är Joey som (förstås) är en spinnoff-serie av Vänner. Jag nämner den eftersom jag utgår från att ingen kollar på den för att den verkar usel. Det är den inte alls. Igår tappade Joey sönder ett urgammalt indianskt keramikfat framför en indian som ville ha tillbaka sitt rättmätiga arvegods, varpå Joey säger: "That's why cowboys used tupperware!". Respektöst, och inte för roligt. Perfekt till frukost.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Animen Vandred. Ett underligt rymdäventyr där män slåss mot kvinnor ( och tvärt om, de ligger ju faktiskt i krig).

En stor portion humor, en engagerande plot, stundtals en aning sentimental och massor med action. Innan jag såg Last Exile var Vandred det bästa jag sett.

PAX

Jordisk Äventyrare
Farscape

Farscape - SciFi med Ben Bowder och Claudia Black. Mycket trevlig serie i fyra säsonger och en aslutande miniserie/film då serien fick ett abrupt slut.

Balansgången mellan humor, action och nästan löjliga avsnitt är hårfin. Men det är ju alltid karaktärerna man fastnar för i en bra serie...

'Something's not right. Aeryn doesn't even shower without a pulse pistol.' - Crichton

Feuflux

omjonasson.se
Feuflux Filosoferar

Med risk för att vara mer eller mindre repetitiv, men det är inte mitt fel om andra också har bra smak. :gremsmile:

Scrubs
För att serien är bäst. Den här serien tillsammans med nätserien It's Walky (under sin storhetstid iaf) är de två serier jag kan komma på där jag verkligen gillar en stor drös av karaktärerna. Annars har jag ofta en enstaka favorit som Niles i gamla avsnitt av Frasier (där han trånar efter Daphne). Tappade visst tråden här... Scrubs utspelas i sjukhusmiljö som nån redan nämnt.

Coupling
Brittiska relationer blir inte bättre än såhär. Dömd till att liknas vid Vänner hela tiden men det är annorlunda stämning här. 3 säsonger av total underhållning och 1 säsong halvslö epilog... De tog bort Jeff... bastards! Man lär sig saker också; ni har väl inte "fallen through the sock gap"? Relationshumorserie hur som helst.

Futurama
Totalt söndertittad för min del. Kan läskigt många repliker utantill. Givet tips om ni nu diggar Simpsons och det är ett givet tips annars också för serien är riktigt bra. Trevliga nördreferenser mellan varven också. Utspelar sig i New New York år 3000 och framåt. 5 säsonger vad jag vet.

Bottom
Den här serien är det typ 5 pers i Sverige som verkar känna till och bara två gillar den och jag har glömt vem den andre var. Säsong 1 (av totalt 3) är knagglig men sen får grabbarna upp farten. Carneval, Hole, Digger, Burglary, m.fl. Totalt underbar humor. 2 galna looser-britter delar lägenhet och... tja... käbblar, slåss och misslyckas med att få tjejer (eller hur man nu ska beskriva det hela). Kom 1991 och är lite äldre än ovanstående "nyheter" (om man inte blandar in Frasier och Vänner som kom båra något år efteråt).

Samtliga nämnda serier är mellan 22 och 30 minuter långa avsnittsvis. Endast Bottom pallar med att faktiskt fylla en halvtimme (dvs inte vara reklamanpassad).

Saxifrage

Hero
Re: Feuflux Filosoferar

Den här serien är det typ 5 pers i Sverige som verkar känna till och bara två gillar den och jag har glömt vem den andre var.

Lägg till en. Bottom Regerar! Jag säger bara "Big Jugs" och "The Furry Honeypot"... :gremgrin:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Till min frukost idag (som... er... blev en fryspizza :gremblush:) avnjöt jag ett avsnitt av animen School Rumble. Klart bland det roligaste jag sett. Dum humor, skoldrama, mängder av missförstånd... helt i min smak. :gremsmile:

Om ni behöver äta frukost snabbt nån gång rekommenderar jag Momoiro Sisters. Lite äldre pryl med blott 12 minutersavsnitt. Har beskrivits som att den handlar om ungefär samma saker som magasin för kvinnor brukar göra.... :gremcrazy:

Örnie_UBBT

Swordsman
The Wire - Totalt fyra säsonger a 12 avsnitt vardera (utom säsong 1 som är 13 avsnitt), Säsong 1 och 2 finns på DVD (dock är det bara Säsong 1 som kommit ut på Region 2-dvd). Polisserie. Low-key polisrutin med hög realismfaktor där trötta snutar motarbetade av sina chefer försöker jaga en knarkliga. So far so cliché men det som höjer den här serien till genialitetens nivå är a) en dialog som är så välskrivet naturalistisk (jag slår vad om att inte ett ord är improviserat) att man bara baxnar och b) man får också följa de trötta knarklangarna som är motarbetade av sina chefer och försöker hålla sej steget före polisen. Polisseriens version av grisodlarfantasy. Det är tröstlöst, det händer ingenting - och det är jättefascinerande!

Instämmer med andra talare som rekommenderat Deadwood och Carnivalé. Bra omfång (d v s ej evighetsserier) och även dessa är HBO-serier.

hälsar
Örnie
PS Gillar man The Shield gillar man antagligen The Wire. DS

ostro

Veteran
Fyra serier.

Den första är tecknad.

Invader Zim; handlar om den lille utomjordlingen Zim som blir skickad till jorden för att recognicera en kommande invation. Inte för att han är specielt duktig utan snarare för att han är för jobbig, våldsam och storhetsvansinnig. Till sin hjälp har han sin hyperenergiska adhd robot G.E.R. Han är liten och blir tvungen att tillverka robotföräldrar för att smälta in som 9 åring. Hans ärkenemesis är den överintelligenta grannprojken med en galen vetenskapsman till farsa.

Avsnitten är 15 minuter långa. Personerna bakom serien är Roman Dirge som har gjort serietidningen Johnny the homicidial Maniac och killen som har gjort serietidningen Lenore- the cute little dead girl.

Den andra serien är brittisk.

Black Books; handlar om bernard black som har ett antikvarium. Han hatar människor och skulle helst se att ingen störde honom med jobbiga saker som att köpa böcker och lämnade honom till att röka och supa ihjäl sig med hans böcker. I bokaffären jobbar även den översnälle och smått konstiga Manny som tidigare jobbade som revisor och ibland tittar den smått neurotiske Fran över på en vin-lunch. Serien gick i tre säsonger med sex avsnitt i varje. Varje avsnitt är runt 24 minuter långt.

Den tredje serien är brittisk och tecknad.

Monkey Dust; Väldigt skruvad och mörk tecknad sketch serie som visar den lite mörkare sidan av england tolkat ur olika animatörers synvinkel. Hysteriskt rolig. Gått i två säsonger så vitt jag vet. Kommer inte ihåg om avsnitten var 20 eller 40 minuter.

Den fjärde serien är tecknad och japansk.

Cowboy Bebop; Handlar om de tre prisjägarna Spike, Jet och Faye som flänger omkring i yttre rymden på jakt efter bovar i det gamla fiske skeppet Bebop. Till sin hjälp har de även den lille pojkflickan och hackern Edward III nånting nånting och den superintelligenta hunden Ein. Varje avsnitt har förutom ett musik tema även ett gengre film tema. Varje avsnitt är 24 minuter långt. Musiken är fenomenal.

Alla de här serierna är gamla favoriter som jag har och borde duga utmärkt som frukost underhållning.

/ostro